peterfilm.se Postad 1 februari 2008 Postad 1 februari 2008 Tjena. När jag ställer program på "cine mode", blir bilden riktigt nice, men jag kan inte avgöra om kameran då skapar 25p eller om det fortfarande är 50i (fast annan gamminställning m.m. för att få film looken)? Jag vill absolut inte spela in i 25p, utan i 50i och måste veta vad cine mode verkligen gör. I bruksanvisningen står det enbart att "cine mode" ger en filmkänsla, men det står inte vad som verkligen händer, rent tekniskt. Peter 0 Citera
Octavianus Postad 1 februari 2008 Postad 1 februari 2008 du får väll ställa in att du vill ha 25p bara, in i menyn, blupp, 25p. Sen sätter du den i cinemode, blupp, färdig att filma med. 0 Citera
vilcans Postad 1 februari 2008 Postad 1 februari 2008 Koppla den till en TV och panorera med kameran fram och tillbaka så ska du kunna se skillnaden. 0 Citera
Film smurfen Postad 2 februari 2008 Postad 2 februari 2008 Det brukar jag göra. :p Om du vill ställa in hur mye bildruder per sekund du vill spele in så går du in i menyn --> meny (längst nere i första menyn) --> Rec/In setup (ett snepp ned i den andra menyn) --> Sen finns det en inställning som heter HD Standard, tryck på den och välj HDV om du vill köra 50i. Knappen under heter HDV (PF25) och gör att du får 25p. :p Där har du avgörandet. :) 0 Citera
StenR Postad 3 februari 2008 Postad 3 februari 2008 jag konstaterade på digitalhome-mässan sist att Canon-försäljaren inte visste vad cine mode var eller hur man ställde in det på kameran han hade framför sig... 0 Citera
jmalmsten Postad 3 februari 2008 Postad 3 februari 2008 Canon är extremt dålig på att ta till vara på HV20'ns rykte när man ser försäljningsstrategierna... De flesta försäljarna jag pratat vet inte vad HV20 är för något och allt vad progressivt heter är nytt för dom... Så jag slutade försöka diskutera saken då jag mest fick stå och förklara vad deras kameror egentligen kan prestera... 0 Citera
beta75 Postad 3 februari 2008 Postad 3 februari 2008 Som jag har förstått det är cine mode ett läge för att få lite mer "film"-lik kontrast, gamma, färgmättnad, osv. Och för att på progressiv bild så måste man ställa den på HDV (PF25). HDV med en filmremsa runt. Man kan använda antingen den ena eller andra eller båda samtidigt. Upptäckte att jag har haft den på HDV (PF25) sen jag köpte kameran... /KN 0 Citera
Octavianus Postad 3 februari 2008 Postad 3 februari 2008 när detta ändå diskuteras, hur blir det när man filmar med 50i? Det är så att jag filmat med 25p och håller på att redigerar lite med det just nu, då är det alltså 25 bilder per sekund. Men vad händer om jag spelat in, och importerat 50i, är det 50 bilder per sekund då? jag har inget matrial att på datorn att prova med. 0 Citera
beta75 Postad 3 februari 2008 Postad 3 februari 2008 när detta ändå diskuteras, hur blir det när man filmar med 50i? Det är så att jag filmat med 25p och håller på att redigerar lite med det just nu, då är det alltså 25 bilder per sekund. Men vad händer om jag spelat in, och importerat 50i, är det 50 bilder per sekund då? jag har inget matrial att på datorn att prova med. Du samma färgerna och kontrast fast interlaceat material. /KN 0 Citera
peterfilm.se Postad 8 februari 2008 Författare Postad 8 februari 2008 Jag vet inte om det är ljusförhållandena i Autoläge, men jag bara snabbtestade HDV25fps (prog) igår på Hv20:an. Anser att den hackar lite väl mycket. Det är mycket mer hackigt än om man själv deinterlacar 50i på datorn anser jag. Hur kan det vara så? 25 rutor per sekund är ju 25 rutor per sekund, vare sig de är skapade i kamera eller på dator så borde ju det kännas lika smooth att kolla på? 0 Citera
Martin Öberg Postad 8 februari 2008 Postad 8 februari 2008 Jag vet inte om det är ljusförhållandena i Autoläge, men jag bara snabbtestade HDV25fps (prog) igår på Hv20:an. Anser att den hackar lite väl mycket. Det är mycket mer hackigt än om man själv deinterlacar 50i på datorn anser jag. Hur kan det vara så? 25 rutor per sekund är ju 25 rutor per sekund, vare sig de är skapade i kamera eller på dator så borde ju det kännas lika smooth att kolla på? Jo det är konstigt att det ska behöva vara så, så borde det ju inte vara. 0 Citera
vilcans Postad 8 februari 2008 Postad 8 februari 2008 Det måste ha något med rörelseoskärpa att göra. Om du deinterlacar på datorn har du två fields som vardera kanske är taget med en slutartid på 1/50 sekund. Kombinerar du två fields så blir det en slutartid på 1/25 sekund (1/50 + 1/50). Om du filmar progressivt kanske du använder en slutare på 1/25 sekund istället, vilket ger mindre rörelseoskärpa vilket kan se hackigare ut. Du skulle ju kunna testa och jämföra hur oskärpan ser ut när du filmar progressivt med kameran och när du deinterlacar på datorn. Bara en tanke. 0 Citera
StenR Postad 8 februari 2008 Postad 8 februari 2008 Det måste ha något med rörelseoskärpa att göra. Om du deinterlacar på datorn har du två fields som vardera kanske är taget med en slutartid på 1/50 sekund. Kombinerar du två fields så blir det en slutartid på 1/25 sekund (1/50 + 1/50). Om du filmar progressivt kanske du använder en slutare på 1/25 sekund istället, vilket ger mindre rörelseoskärpa vilket kan se hackigare ut. Du skulle ju kunna testa och jämföra hur oskärpan ser ut när du filmar progressivt med kameran och när du deinterlacar på datorn. Bara en tanke. Jag kanske tänker fel, men ger inte 1/25 sekund MER rörelseoskärpa än 1/50 sekund? 0 Citera
jmalmsten Postad 8 februari 2008 Postad 8 februari 2008 hmmm jag tänker som StenR... ju längre tid slutaren är öppen, desto längre hinner motivet röra sig medan det exponeras... = mer rörelseoskärpa... Dessutom om du kombinerar två fields så blir det inte riktigt dubbel slutartid (som i fallet som nämns 1/50 + 1/50)... utan det blir två exponeringar och kan mycket väl ha s.k. spökbilder eftersom samma bild syns på två ställen med individuella rörelseoskärpor som båda är 1/50 dels lång... om nu inte motivet rör sig tillräckligt sakta för att dessa två oskärpor ska komma i kontakt med varandra men då är det inte alls lika exakt hur lång den är... hackigheten i peterfilms fall låter mer som en egenhet med de-interlacingen... och eftersom det är de-interlacing så måste din dator hitta på hur bilden ska se ut utefter hur de två fieldsen ser ut... kameran har det mycket lättare... den fångar bara bilden proggresivt och sparar den som så... (dock i varsin field men i praktiken är resulterande bilden ändå progressiv;))... och detta hitt-påande kan ibland bli lite knas... Hackighet är ju också en faktor som beror lite på slutartiden... men den antar jag att du håller koll på? ;) 0 Citera
beta75 Postad 8 februari 2008 Postad 8 februari 2008 Jag vet inte om det är ljusförhållandena i Autoläge, men jag bara snabbtestade HDV25fps (prog) igår på Hv20:an. Anser att den hackar lite väl mycket. Det är mycket mer hackigt än om man själv deinterlacar 50i på datorn anser jag. Hur kan det vara så? 25 rutor per sekund är ju 25 rutor per sekund, vare sig de är skapade i kamera eller på dator så borde ju det kännas lika smooth att kolla på? Hur gjorde du 25p pull down från HV20? Någonting säger mig att man behöver dubblera slutartiden i progressivt för att få samma rörelseoskärpa som interlacat... Känns som det kan efterlikna tiden det tar att göra en interlacad bild. Dvs 1/50 interlace ger samma resultat som 1/25 progressivt. Hmm... /KN 0 Citera
Eraserhead Postad 9 februari 2008 Postad 9 februari 2008 Du kommer fortfarande att få ett "hackigt" material (vid rörelse) även om du höjer slutartiden när du har progressivt. Det kommer dock att inte se likadant ut som Interlaced material. Att höja slutartiden (dvs. att ha en snabbare slutartid) gör att rörelseoskärpan (motion blur) minskar. Det är skillnad på antal bilder per sekund (fps) och slutartiden för varje bild som exponeras. Ibland har jag sett dem blandas ihop med varandra. 0 Citera
beta75 Postad 9 februari 2008 Postad 9 februari 2008 Eraserhead: Jag skrev ...man behöver dubblera slutartiden i progressiv... dubbel tid är längre dvs dubbla 1/50 är 1/25 alltså INTE dubbla värdet eftersom det ger kortare tid fps är ju 25 i PAL så den variabeln går inte att ändra i kameran. /KN 0 Citera
Eraserhead Postad 10 februari 2008 Postad 10 februari 2008 ah, jag missförstod lite. Uppfattade det lite omvänt... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.