Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag söker personer som kan hjälpa mig att söka sponsorpengar samt göra research.

Vilken lön eller ersättning är tillräckligt attraktivt för locka folk? Eftersom jag precis startat en firma saknas kapital till löner. Men om en duktig medhjälpare skulle skaffa fram tex. 500 000 kr i sponsorpengar, hur stor procentantal ska personen få för sin insats? Allt är naturligtvis en förhandlingsfråga, men var är ramarna för såna avtal? Kan ni hjälpa mig att få en inblick över vad som gäller i branchen?

Postad

Tricket är inte att veta hur många procent en sådan person kommer att vilja ha utan tricket är att veta hur du hittar en sådan person. Och när du hittat en sådan person är det bättre att fråga den personen hur mycket den vill ha. Allt från 50/50 och nedåt. Det gäller också att du är en jävligt sexig produkt som filmare för att någon ska spendera 500 000 i sponsorpengar på dig. Jag har oerhört svårt att tänka mig att du klarar det utan track record. Du måste på något sätt kunna dokumentera att det du jobbar med genererar jävligt mycket tittare för att 500 000 ska vara på tapeten.

Lycka till!

Postad

En bra producerad film genererar mer pengar än de jag nämnde som exempel. (Filmen ska även marknadsföras utomlands.) Alla produktionsbolag måste ha såna personer som jag söker. 50/50 är ingenstans i världen realistiskt. Vilka villkor har svenska bolag?

Postad
En bra producerad film genererar mer pengar än de jag nämnde som exempel.

Hur vet du det?

(Filmen ska även marknadsföras utomlands.)

Hur kan du veta att filmen får exponering och verkligen säljs bara för att den kommer att erbjudas den utländska marknaden? "Utomlands" är rätt stort. Vem ska sälja den? Hur ser prognosen ut för försäljningen? Har du redan en sales agent?

Alla produktionsbolag måste ha såna personer som jag söker.

Verkligen inte. Sponsring på svenska produktioner brukar skötas av ett fåtal externa företag som helt dominerar branschen. Och dom är otroligt petiga i valet av produktioner dom jobbar med. Du måste vara rätt person som dom kan lita på att riskera samarbetet med sina klienter med.

50/50 är ingenstans i världen realistiskt. Vilka villkor har svenska bolag?

50/50 och nedåt beroende på sammanhang och produktion. Varför är det inte realistiskt? Om jag fixar pengar som du ska ha skoj för och förverkliga dina konstnärliga drömmar med är det väl rimligt att jag behåller en likvärdig del av pengarna eftersom det är jag som har jobbat fram dom. Eller har jag fel? Och om du värderar den arbetsinsatsen som så betydelselös att jag inte borde dela hälften med dig kan du väl lika gärna damma fram pengarna själv? Eftersom det inte är en arbetsinsats lika värdefull som din menar jag? :)

Postad

Inte konstigt att det går dåligt för svensk film med den attityden. Då ska ljudteknikern också ha 50 % för utan ljud ingen film? Skådespelarna ska också ha 50% var?

De fåtal externa bolag som du hänvisar till måste väl har anställda? Får de 50% var? För att den personen fixa kontakten med sponsorer?

Jag skulle aldrig vara så förmäten över min egen betydelse att jag skulle kräva upp till 50% i kommission. Som investerare skulle jag aldrig lämna mina surt förvärvade pengar till något projekt där någon bifigur tar upp till hälften av mina pengar för att sola sig sen. Jag tvivlar att du skulle göra det.

(Riskkapitalister brukar kräva upp till hälften av bolaget men då är det är en investerare själv som tar betalt för sin egen insats, risken,tid och yrkeskunskap som mentor. Förmodligen har du blandat ihop dessa roller.)

Postad

Jag försöker bara hjälpa till och eftersom jag har några års erfarenhet på nacken i långfilmsbranschen både här i sverige och internationellt så tänkte jag att jag kanske har nån insikt som kan vara bra att dela med mig av.

Vad är det du frågar efter egentligen? Vad är "fixa sponsring" för dig i det här sammanhanget? Produktplacering? Kapitalinvestering? Det är lite förvirrande för först frågade du om sponsring och sedan pratar du om investerare. Helt olika saker.

Jag tolkade dig som att du frågade om produktplacering/sponsring. Dvs pengar ur näringslivet i utbyte mot positiv exponering. Värt att tänka på är att det inte finns några seriösa näringsidkare i den branschen som skulle "fixa kontakten med sponsorer" åt dig. Så går det inte till. Företag som jobbar med produktplacering jobbar långsiktigt med en grupp kunder och ditt eventuella projekt är bara en hållplats på vägen i ett större jobb. Extremt lite av det jobb dom gör handlar om att "fixa en kontakt åt dig". Dom jobbar med strategier, analyser av projekt och så ska man ha klart för sig att dom jobbar med filmaren för att få till en så bra exponering som möjligt. Vilket väldigt ofta kräver ändringar i manus. Dom är gärna med och påverkar maximalt. Synpunkter på casting osv är inte ovanligt.

Independentfilmare i sverige (och säkert resten av världen) är extremt naiva när det gäller finansiella frågor. Det finns väldigt lite inblick i hur investeringar går till. Det finns nånslags bild av att store feta direktörer delar ut pengar till lågbudgetprojekt om man drar en bra vals för dom. Så funkar det inte riktigt.

SJÄLVKLART skulle jag låta en duktig produktplacerare lyfta 50% kommission om jag visste att det är en person som JOBBAR för dom pengarna och ser till att projekten jag erbjuds innebär maximal träffbild och exponering. Jag skulle över huvud taget inte bry mig om hur produktplaceraren förvaltar pengarna jag valt att satsa på marknadsföring av det slaget. Din film är säkerligen inte det enda projekt som belaster det där kontot. Det är helt upp till den personens kompetens att i sitt led använda pengarna på bästa sätt. Vad jag däremot inte skulle göra är att ge bort 95% av pengarna till en oprövad filmare som "tror" att filmen kommer att få en publik. Det är som att elda upp degen.

Det där med riskkapitalister på slutet fattade jag inte. Det handlar ju om en investering i ett bolag med förväntad avkastning på investerat kapital. Är det någonting riskkapitalister inte ägnar sig åt så är det att ta risker (därför är ordet helt felaktigt och det engelska venture capital är mycket bättre beskrivande vad det handlar om). Ett led av riskminimeringen är naturligtvis att ha kontroll i företaget så att dom kan focka en nybörjare som visar sig inte kunna prestera och ersätta den med kompetens ur näringslivet. Jag har inte bandat ihop några roller.

Postad

Med risk att glappa med löständerna i ett ämne jag inte vet något om, är det inte en rätt vanligt vanföreställning bland entusiastiska projektledare inom alla brancher att det egna projektet är så himla genialisk att om någon bara skjuter till pengar så kommer vi tjäna bröd värre än alla andra som försökt förut? Särkillt om vi satsar på internationella marknaden, finns det massor av kunder som väntar på att ge sina pengar?

Om man ser krasst på saken, hur lätt har de "finkulturellla" filmarna att håva in sponsorpengar till sina filmer?

Jag har inte en blåsning i det här fallet, men jag ser hur man jagar sponsorpengar i barnsporten i hembyn. Det är inte lätt. De som faktiskt ger pengar är oftast de småföretagare som har egna barn i lagen, och de ger pengarna som välgörenhet och räknar inte med att få nått tillbaka. Sparbanken är väl den som har mest klistermärken i alla områden på hemorten. Undrar om de någonsin ser sina pengar igen?

Postad

Jag söker pengar till en dokumentärfilm om förståndshandikapp som berör miljonstals människor över hela världen. Deras familjer, bekanta och vänner. Förståndshandikapp drabbar alla, oavsett land och språk. Jag vill ägna min tid åt film, inte marknadsföring.

Därför söker jag personer som är bättre än jag på att hitta och förhandla om pengar.

Jag har inte ägnat tankar på olika begrepp som produktplacering, sponsring m.m.

Min fråga från början var hur man kan få personer till sig med attraktiva bud.

Därefter när jag har konsulterat med kompetenta personer kunniga i dessa frågor skulle jag planera en gemensam strategi för att hitta pengar till projektet. Jag har inga åsikter eller orealistiska förväntningar. Först vill jag undersöka sedan kommentera.

Ordet "riskkapitalist" har jag inte hittat på. Det användes under flera decennier. När det blev för fult för allmänheten byttes det ut för många år sedan till det bättre klingande "venture capital".

Jag bestämmer över min film oavsett vad. Bröd, vatten eller finansiering från andra håll.

Internet, nya satellit-och bredbandskanaler samt möjligheten att bränna dvd skivor själv öppnar helt nya möjligheter för att nå ut till massorna (som nog är trötta på det statliga programutbud?).

Postad
Jag söker pengar till en dokumentärfilm om förståndshandikapp som berör miljonstals människor över hela världen. Deras familjer, bekanta och vänner. Förståndshandikapp drabbar alla, oavsett land och språk. Jag vill ägna min tid åt film, inte marknadsföring.

Därför söker jag personer som är bättre än jag på att hitta och förhandla om pengar.

Du letar efter en producent med andra ord. Projektet låter som att det lämpar sig för finansiering genom exmpelvis olika stöd från fonder och institutioner. Filmen kan säkert användas internt i olika sammanhang viket kan vara värt för t ex en kommun att skjuta till pengar.

Vill man inte ägna sig åt finaisieringsbiten så är det första man ska försöka göra att försöka förstå dom som jobbar med det och hur det fungerar. Annars kommer man bara att ödsla tid på att stångas med egna missförstånd.

Ordet "riskkapitalist" har jag inte hittat på. Det användes under flera decennier. När det blev för fult för allmänheten byttes det ut för många år sedan till det bättre klingande "venture capital".

Nja, jag sa inte att du hittat på ordet. Jag sa bara att det svenska ordet riskkapitalist låter lite missvisande i största allmänhet. Ordet riskkapitalist har inte ersatts av "venture capital". Om man tycker att riskkapitalist har en ful klang är det nog beroende på olika egna hang ups. Jag har ingenting emot ordet mer än att det faktiskt är lite missvisande eftersom riskkapitalister inte ägnar sig åt "risk".

Jag bestämmer över min film oavsett vad. Bröd, vatten eller finansiering från andra håll.

Internet, nya satellit-och bredbandskanaler samt möjligheten att bränna dvd skivor själv öppnar helt nya möjligheter för att nå ut till massorna (som nog är trötta på det statliga programutbud?).

Jamen då så. Vilken finansiär som helst kommer att besvara dom orden med att då behöver du ju inte dom. Och ett råd från mig är att om man ser ned på människor som jobbar med pengar och finansiering så mår båda parter bäst om man låter bli att inleda ett samarbete. Vill man jobba med pengar ska man göra det för att man känner lust inför prospektet att kunna skapa pengar med investeringen. Man måste vara vinstintresserad. Även dom mest smala filmregissörer man kan tänka sig kan vara väldigt pragmatiska när det kommer till frågan om pengar. Ta en regissör som Werner Herzog. Vad folk inte tänker på är att han är en oerhört driven säljare och en pragmatisk affärsidkare. Hade han inte varit det hade hans typ av smala filmer aldrig hittat ut i världen som dom gjorde. Jag har hört ett rykte om att han fortfarande sköter bokföringen själv på sina filmer för att han är så besatt av att veta hur varje krona spenderas. Och när tysk film upplevde en enorm ekonomisk kris på 70-talet så var Herzog den som hittade distributörer i andra länder och lyckades jobba in sitt namn i köparnas medvetande.

Jag var med på en inför publik inspelad podcast för ett tag sedan på ämnet. Här finns den om det kan vara till någon hjälp. http://www.gerillafilm.se/podcast/gerillafilm-10/

Postad
Med risk att glappa med löständerna i ett ämne jag inte vet något om, är det inte en rätt vanligt vanföreställning bland entusiastiska projektledare inom alla brancher att det egna projektet är så himla genialisk att om någon bara skjuter till pengar så kommer vi tjäna bröd värre än alla andra som försökt förut? Särkillt om vi satsar på internationella marknaden, finns det massor av kunder som väntar på att ge sina pengar?

Om man ser krasst på saken, hur lätt har de "finkulturellla" filmarna att håva in sponsorpengar till sina filmer?

Jag har inte en blåsning i det här fallet, men jag ser hur man jagar sponsorpengar i barnsporten i hembyn. Det är inte lätt. De som faktiskt ger pengar är oftast de småföretagare som har egna barn i lagen, och de ger pengarna som välgörenhet och räknar inte med att få nått tillbaka. Sparbanken är väl den som har mest klistermärken i alla områden på hemorten. Undrar om de någonsin ser sina pengar igen?

Visst är det så. Alla typer av entusiasm inför olika vinstscenarion ska man lägga band på tills man verkligen kollat upp siffrorna. Vilka utgifter har man för att komma dit man behöver komma och vilka inkomster kommer när man man kommit dit man vill komma. Det kallas för affärsplan. Håller inte kalkyler och prognoser när man börjar ställa upp saker så spelar man enarmad bandit med pengarna. Och människor som jobbar med investeringar gillar inte affärsmodeller som bygger på samma principer som enarmade banditer. Alltså slumpen.

Postad
Jag ser inte ner på människor som jobbar med pengar. De ger mig bara pengar om jag uppfyller deras behov. Alltså har jag då någonting som de saknar.

Du har någonting som en investerare kan vara intresserad av när du har tillräckligt på fötterna för att visa att det du gör genererar pengar. Innan dess har du ingenting som "dom" saknar. Du saknar däremot någonting som "dom" har. Ekonomiska resurser.

Postad

Jag vänder på frågan i denna tråd:

Vem vill arbeta för ett nystartat film- och video produktionsbolag och vilka arbetsvillkor resp. lön skulle ni vilja ha? Hur vill ni att arbetstiden förläggs? Vill ni jobbar hemifrån eller helst från ett kontor? Kan ni tänker er att söka finansiärer/sponsorer till olika projekt?

Vilka övriga önskemål/synpunkter finns?

Postad

Du kanske ska investera i en resa till dokumentärfilmsfestivalerna i Toronto, Amsterdam eller Rotterdam. På festivalerna kan du presentera ditt projekt och ragga producenter, investorer och köpare. På detta sätt undviker du alla svenska mellanhänder och kan få hela din film finansierad direkt för den internationella marknaden. Beroende på dina tidigare alster får du varierande frihetsgrad under inspelning fram till rough cut. Det är dock inte troligt att du får final cut innan du har vunnit några festivaler och gjort filmer som betalar sig.

Om du anmäler dig till seminarier kan du både lära dig mycket på plats och knyta kontakter som kan hjälpa dig vidare mot att förverkliga dina filmer. Du når hela världens viktiga inköpare av program på ett bräde. Säkrast är att boka möte med dem innan festivalen - eftersom det brukar vara några tusen filmare i kö på festivalerna.

Mitt förslag kanske ser ut att ta lite tid i början, men lönar sig nog i längden. HotDocs i Toronto ligger närmast till hands med start den 17 april och pågår till 27 april.

http://www.hotdocs.ca/

Därefter IDFA i Amsterdam i slutet på november och Rotterdam i slutet på januari nästa år; den blev precis klar för i år i förra veckan.

Av vad jag förstått av dina tidigare frågor saknar du pengar till budget och kör med nollbudget. Utan pengar till budget saknar du arbetande kapital och bör överväga om det är värt risken att ikläda dig arbetsgivaransvar.

Duktiga projektsäljare med kontaktnät redo att kopplas in brukar dra in 50 pengar i lön plus tjänstebil plus förmåner per månad. Om du vill sälja din film till SVT kan du kanske få ett bud på 1400;. per minut för visning plus ett antal repriseringar. Vad de andra territorierna bjuder får du reda på under festivalerna.

Pris på biljetter hittar du på festivalerna hemsidor. Lägg till resa, boende, uppehälle och diverse utlägg på plats. Kolla med hotell och flygbolag.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...