Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag och ett par andra håller på att göra en film där man i början som "tittare" kommer in till en brottsplats där 3 ungdomar ligger döda inför en avspärrning av polisen. Det jag vill veta är hur man ska sminka de så att de verkligen ser döda ut på nära håll.

Meningen är att man ska åka med kameran över varje "lik" så att man ser vilka personerna är.

Tacksam för tips om t ex vad för smink man kan använda och hur man gör "torkat" blod kanske?, Det vi också bestämt är att någon kanska ska ha en skottskada i huvudet etc. hur får man det att se bra ut på nära håll?

Postad
Jag och ett par andra håller på att göra en film där man i början som "tittare" kommer in till en brottsplats där 3 ungdomar ligger döda inför en avspärrning av polisen. Det jag vill veta är hur man ska sminka de så att de verkligen ser döda ut på nära håll.

Meningen är att man ska åka med kameran över varje "lik" så att man ser vilka personerna är.

Tacksam för tips om t ex vad för smink man kan använda och hur man gör "torkat" blod kanske?, Det vi också bestämt är att någon kanska ska ha en skottskada i huvudet etc. hur får man det att se bra ut på nära håll?

Det beror ju på hur länge de har varit döda. Efter 24h så börjar lik blekna, men nästan direkt när dem är döda så är dem väldigt kalla, men temperaturer berör ju inte det du frågar. Smink kan du nog billigast få tag på Åhléns där man kan prova gratis, eller, någon lustig affär nära dig.

Vet att det inte är mkt att gå på men iaf ngt :P

/Oscar

Postad

Det ska vara bara några timmar efter att de dött som de hittas så då vill man väl få effekten någonstans innan de börjar blekna så man kanske inte behöver mycket smink då utan mer effekter av synliga skador och skotthål etc. Någon som vet vad man kan behöva för att fixa torkat blod och annat som gör att man ser att det rör sig om en skottlosning.

Postad
Det ska vara bara några timmar efter att de dött som de hittas så då vill man väl få effekten någonstans innan de börjar blekna så man kanske inte behöver mycket smink då utan mer effekter av synliga skador och skotthål etc. Någon som vet vad man kan behöva för att fixa torkat blod och annat som gör att man ser att det rör sig om en skottlosning.

Även om det bara är ett par timmar efter att de dött så vill du skapa en stark känsla ifrån scenen. Ett tips är att dödsplatsen är kylig, och då kan du sminka personerna lite lila-blått för att få de att se riktigt bleka och kalla ut, sen givetvist skotthål som du snackade om och kanske lite blod som runnit längst mungipan.

https://mapont.jetshop.se/default.aspx Där hittar du en massa produkter för fake blod osv. Jag skulle rekommendera att du kollar närmare på produkterna 'Fix blod' och 'Fresh Scratch blood' som verkar vara det du söker.

Postad

När släktingar dött, har de inte sett så annolunda ut än när de sover. De har inte heller känts så annolunda heller. De är till och med varma. Att i hjärteskärande scener krama sina döda känns inte konstigt alls.

Googlar man hittar man exempel på snabbt insättande likfenomen är:

Hudblekhet, Muskelslapphet, vilket gör att muskulaturen blir utflytande mot underlaget.

Ögonförändringar, ljusreflexen försvinner, pupillerna intar vanligen ett medelläge, ögongloberna blir mjuka, ögonlocken stängs ofta inte fullständigt, torkar ut och missfärgas.

Senare insättande likfenomen;

Likfläckar. Likfläckar kan ibland anas redan efter en halv timme (framför allt i nacken och på ytteröronen vid ryggläge av kroppen), brukar vara otvetydiga inom ett par timmar och fullt utvecklade inom cirka 6 timmar. Lite beroende på tiden kan fläckarna försvinna om man vänder den döde, för att uppträda igen på andra sidan. Efter 12 timmar uppträder inga nya likfläckar om man vänder den döde. Fläckarna får olika utseende beronde förhållandena för dödsfallet.

Likstelhet uppträder inom de första timmarna efter döden och är i allmänhet fullt utbildad inom 6-12 timmar. En lite lustig grej: Förekomst av sperma är inte tecken på att sexuell aktivitet utan beror på likstelhet i skrotalmuskulaturen kan leda till ejakulation.

Postmortal nedkylning eller likkyla;

När en person avlider slutar inte värmeproduktionen i kroppen direkt men cirkulationen gör att värmen inte transporteras ut. Kroppen avger värme, men de centrala delarna kallnar inte föränn de yttre delarna blivit svalare än de centrala.

Förruttnelse.

Smutsgrön hudmissfärgning, marmorering i huden, Hudblåsor som kan brista, håravlossning, hudavlossning och nagelavlossning. Rötgasbildning leder till att ögon och tunga skjuter fram.

Allt ennligt google...

Ärligt talat, behöver man tvivla om de är blodiga och stirrar med ögonen? Varför krångla till det.

Postad
Även om det bara är ett par timmar efter att de dött så vill du skapa en stark känsla ifrån scenen. Ett tips är att dödsplatsen är kylig, och då kan du sminka personerna lite lila-blått för att få de att se riktigt bleka och kalla ut, sen givetvist skotthål som du snackade om och kanske lite blod som runnit längst mungipan.

https://mapont.jetshop.se/default.aspx Där hittar du en massa produkter för fake blod osv. Jag skulle rekommendera att du kollar närmare på produkterna 'Fix blod' och 'Fresh Scratch blood' som verkar vara det du söker.

Väldigt bra tips tack ! tror jag ska kolla närmare på de där produkterna verkar vara något jag kan behöva.

Tack för all bra fakta gorse också! fick nog mig att tänka om att man inte behöver så mycket onödig smink utan lite blod och lite arbete med att spela död =)

Postad
Väldigt bra tips tack ! tror jag ska kolla närmare på de där produkterna verkar vara något jag kan behöva.

Tack för all bra fakta gorse också! fick nog mig att tänka om att man inte behöver så mycket onödig smink utan lite blod och lite arbete med att spela död =)

En vanlig person som har lite blod på sig och spelar död kanske ser mer 'död enligt fakta', men att överdriva symptomen ger ofta en starkare känsla.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...