Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bränna HDVD

Hej, jag har en film i Final Cut som är hd och ska som slutformat bränna en dvd med högupplpst meterial, men detta händer, jag exporterar genom compressor en h264 10,3 mbps for HD DVD som finns i förvalet, men när jag sen importerar denna asset så kommer bara ljudet med i DVD studio pro. Jag drar denna settings från settingsmenyn samt destinationen till min qt men vad kan det bero på. Kan nån som provat detta steg för steg tala om hur man får en högupplöst dvd från FC att funka som en vanlig.

Postad

Utan att veta säkert: Rimligen behöver du en HD DVD brännare för att det ska funka. Och det finns ingen vad jag vet?

Också utan att vara 100% säker och för att kommentera den förra frågan, så är väl Encore det enda HD-alternativet på Mac (för Blu-ray)? Men där är jag absolut super-osäker...

/Max

Postad
Nope, som Max_H sa, det finns inga HDDVD-brännare i dagsläget. Endast Blu-Ray.

Men man kan ju bränna hddvd på vanliga dvd i Final Cut, 50 min. på DVD -5. Men frågan är då hur man kan spela upp dem måste man då ha hddvdspelare istället för bluerayspelare.

Postad
Men man kan ju bränna hddvd på vanliga dvd i Final Cut, 50 min. på DVD -5. Men frågan är då hur man kan spela upp dem måste man då ha hddvdspelare istället för bluerayspelare.

Ah, nu är jag med. Hmmm, har för mig ett det endast funkade på ett fåtal spelare dock?

Postad

Det finns ett format som kallas 3xDVD som i princip innebär att man skapar en liten HD-DVD och bränner ut den på vanlig DVD-skiva. Nackdelen är förstås begränsad speltid jämfört med vanlig HD-DVD och få spelare som kan spela det. Motsvarigheten för BluRay kallas BD9.

http://en.wikipedia.org/wiki/HD_DVD#3x_DVD

http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc#BD9_.2F_Mini-Blu-ray_Disc

Tyvärr är det få program som klarar att göra HD-DVD med h.264 eller VC-1 video. Det finns bättre stöd för MPEG-2, så testa att komprimera det som MPEG-2 istället för h.264. För att det ska bli bra krävs dock högre bitrate än 10 Mbit/s som du hade i h.264. Om du använder dual layer DVD så kanske du får plats med uppåt 20 Mbit/s och det kan bli rätt så OK i MPEG-2 i HD-format.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...