Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är det ngn som kan ge lite bra grundtips på hur man färgkorrigerar sina filmer. Vad ska man tänkte på, vad är det som gör en film snyggare?

som vanlig e väll detta en hel vetenskap, och det går inte att förklara allt, men lite tips så man har ngt att gå på, så får man väll lära sig från det.

Postad

Beroende på look så kan man ju göra på många olika sätt men jag gillar att köra på en levels för hela och öka svärtan lite, sen en levels för skuggorna och öka svärtan lite mer i skuggorna, dra bort allt det gula i princip, lite av det röda med i hudtonerna och sen desaturata lite grann. sen isolerar jag highlightsen och jämnar ut som lite.

Postad

ok, låter som en del bra tips.

Frågan e ju bara om det går att göra i final cut express 4.0 Någon som vet? Jag vet ju hur jag hittar till färgkorigeringspalleten, men inte riktigt vad allt det du skrev betyder och hur jag ändrar det.

Postad

http://www.handheldmedia.net/tuts/images/afx.jpg

Sådär ser levels ut i after effects i alla fall, måste ju finnas nåt liknande i final cut. För att isolera highlights så lägger man en brightness & contrast och drar upp den så mycket så att bara highlightsen blir vita och resten svart, man måste lägga en desaturation på den med för att få bort färgerna annars blir det typ rött och gult sen får man nog lägga en brightness contrast till för att få bort gråskalan och sen kan man blurra lite och lägga en levels så blir det lite jämnare kanter. allt det där borde väl finnas i final cut tycker jag

Postad

Jag gör en del saker på alla klipp vid redigeringen.

1) kollar så att inte någon del ligger utanför normen för nivå mellan 0 och 100IRE

2) kollar i vectordiagrammet att alla färger ligger inom normerna (gränserna kan man se

om man tittar på en testbild som väl ingår i de flesta redigeringsprogram)

3) kollar sedan om vitbalansen behöver justeras någonstans. Ofta behövs det och då

är det bra om korrigeringsverktyget kan använda keyframes

4) därefter kan en del klipp behöva justeringar i färgmättnad/nyanser med

hänsyn till miljö, stämning o.d.

En helt annan sak är bildjusteringar som kräver t ex olinjär gamma-kurva eller justeringar

som kan handla om framhävning av detaljer i skugga eller starkt ljus.

Det hela är en hel vetenskap och det finns bra böcker inom området t ex "Color Correction for Digital Video" av Steve Hullfish & Jaime Fowler 2003.

Postad

Jag lånar tråden lite.

Jag vet att du, Pehrbau, har sysslat med Edius. Jag sitter just nu och letar ett vanligt Levels-verktyg med histogram i Edius men jag kan inte hitta något.

För att komma tillbaks till topicen, jag kör också vanligtvis Levels och Saturation för att se till så att det blir rätt kontrast och färger på bilden. Vill jag ha mer kontroll använder jag Curves. Viktigt är det att färgkorrigera för det medium videon ska visas på. Ska det visas på tv färgkorrigerar jag mot en tv. Ska det visas på bildskärm färgkorrigerar jag mot bildskärm. Vill man gå ännu längre så bör man egentligen kalibrera monitorn man använder, vare sig det är en tv eller en datorbildskärm.

Postad

ja brukar dra ner saturation med 10 och köra lite kontrast. sen beror det ju på film/rum/smak om man vill ge en liten färgton. sen är det ju också viktigt att dom stämmer överenns med varann, det som är det stora o svåra jobbet o få allt o se likadant ut.

efter jag korrigerat hela filmen gör jag sekundär korrigering och går in och kanske fixxar nåns ansikte, mörkar ner nåt specifikt, tar bort ett fult färgstick på nåns byxor osv.

Postad

Norbert,

Titta under keyers/luminance key

Fungerar men inte med samma precision som i Photoshop CS.

En stor nackdel i Edius är att man ännu inte kan använda mer än 1 key i taget. Men utvecklingen går snabbt och version 4.6 väntas inom någon måndad. Jag använder 4.51 men där väntas bara små justeringar (bug fixar) i min version. Broadcast versionen får en del tillägg.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...