Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag och min kompis vill köpa en canon a1 från USA men undrar om det blir något problem med PAL - NTSC inspelning? Är det inte så att HD kameror spelar in i HDV 1080i och då spelar varken PAL eller NTSC någon roll?

Om annars, går det att spela in med en NTSC kamera i Europa, funkar filmerna på dvd osv?

Tacksam för svar,

ha det!

Yonis, Vanja

Postad

Tror det varit uppe förr (och jag kan vara ute och cykla) men jag tror att XH-A1 är HELT låst till NTSC eller PAL. Storebror XL-H1 går att "låsa upp".

Även om bägge formaten är 1080 linjer interlaced så är NTSC-kameran 30fps och PAL-kameran 25fps. Jobbigt och krångligt att konvertera till 25fps för en svensk DVD. Om du dessutom ska filma i vanlig DV så blir det 29.97 fps - ännu värre.

Gå till en butik som säljer PAL-kameror - dyrare men mer användbart.

/Max

Postad

Tack för svaren! USA går bort helt då med andra ord.

Men! Har sett att dom säljer i UK (ebay.co.uk) för ca 27 000:- och då är det PAL + man slipper moms och tull?

Ha det bra! Tack för svaren!

//Yonis & Vanja

• 4 månader senare...
Postad

Enligt Canon RCC i Göteborg (Tel 031-720 34 80) kan även XH-A1 "låsas upp"*, för en kostnad av 400 euro plus moms.

*Till att kunna spela in både PAL och NTSC.

Kameran kan f.ö köpas till hyfsade priser i Tyskland, själv köpte jag min på http://www.pixxass.de.

Postad

Även på plats i USA kan XH-A1 låsas upp för att sen kunna ställas om för valfri inspelning med 50i eller 60i.

Moms betalar man i UK (tror den är 17,5%..) men inte tull till sverige. Är man företag betalar man inte moms på införsel från EU. Så i det fallet blir det ju ett mindre kontantutlägg eftersom i Sverige betalar man moms och sen drar av.

Jag har en planerad filmning i USA som jag är sugen att göra med den kameran, och den inspelningen vill jag ha som 60i, sen vill jag kunna spela i andra produktioner med 50i. Så just nu drömmer jag mer om att köpa en Sony Z7 i USA, som då är klar för 50i/60i från leverans.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...