Gå till innehåll

PAL & NTSC på CANON XH-A1


yooonis

Recommended Posts

Hej!

 

Jag och min kompis vill köpa en canon a1 från USA men undrar om det blir något problem med PAL - NTSC inspelning? Är det inte så att HD kameror spelar in i HDV 1080i och då spelar varken PAL eller NTSC någon roll?

 

Om annars, går det att spela in med en NTSC kamera i Europa, funkar filmerna på dvd osv?

 

Tacksam för svar,

 

ha det!

 

Yonis, Vanja

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror det varit uppe förr (och jag kan vara ute och cykla) men jag tror att XH-A1 är HELT låst till NTSC eller PAL. Storebror XL-H1 går att "låsa upp".

 

Även om bägge formaten är 1080 linjer interlaced så är NTSC-kameran 30fps och PAL-kameran 25fps. Jobbigt och krångligt att konvertera till 25fps för en svensk DVD. Om du dessutom ska filma i vanlig DV så blir det 29.97 fps - ännu värre.

 

Gå till en butik som säljer PAL-kameror - dyrare men mer användbart.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Även på plats i USA kan XH-A1 låsas upp för att sen kunna ställas om för valfri inspelning med 50i eller 60i.

 

 

Moms betalar man i UK (tror den är 17,5%..) men inte tull till sverige. Är man företag betalar man inte moms på införsel från EU. Så i det fallet blir det ju ett mindre kontantutlägg eftersom i Sverige betalar man moms och sen drar av.

 

Jag har en planerad filmning i USA som jag är sugen att göra med den kameran, och den inspelningen vill jag ha som 60i, sen vill jag kunna spela i andra produktioner med 50i. Så just nu drömmer jag mer om att köpa en Sony Z7 i USA, som då är klar för 50i/60i från leverans.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...