Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu är jag ett steg ifrån att beställa den nya datorn, men jag har ett dilemma - Windows XP eller Windows Vista?

Jag ska använda datorn till både videoredigering och spel. Och med tanke på att spelet Crysis körs på DirectX10 som bara finns med på Vista så känns det mer aktuellt, men så har jag hört att det är buggigt och vissa program kanske inte är kompatibla med Vista.

Vad säger ni, pojkar och flickor? Vad kör ni för på OS? Vilket tycker ni jag ska välja?

Postad
Jag kör bägge... (dual-boot... eller egentligen quad-boot ;) ).

Hur fungerar det? Hur installerar man två OS?

Vilket/vilka program ska du köra?

Ingen aning, första gången jag ska redigera, men funderar på Adobe Premiere, Vegas, Liquid.

Postad

Du installerar dom på varsin partition. Det är lite mek (eftersom det sist installerade os: et "pajar" det först installerade) men det funkar efter en "reparation". Ett "enklare" men dyrare alternativ är att ha två separat diskar med kassetter.

Kan bara kommentera PPro och det funkar i Vista om du kör CS3.

/Max

Postad

Tycker du ska satsa på Vista. Jag kör också dual-boot, tänkte jag skulle boota i XP när det var något som buggade sig i Vista (kör 64-bitars), men det har visat sig att det inte är något som helst strul. Jag spelar också endel, dock ej Crysis.

Jag redigerar med Premiere Elements - tycker PPro är för dyrt för mina hobbyfilmer =)

Postad

Många av dem vanliga redigerings programmen för video och bild fungerar utmärkt på Vista.

Kör både Premiere CS3, Vegas 8.0 och Photoshop CS3 och de går ruskigt snabbt.

Upplever även att PS bootar mycket snabbare i Vista än vad de gjorde i XP. Sen hanteras ju också minnet i datorn på ett mer effektivt sätt.

Det enda negativa med Vista är att de slukar RAM som inget annat, så jag tryckte in 8GB och nu flyter de på riktigt bra. Har inte lidigt av att någon programvara inte fungerat.

Det enda som klyddat är en diascanner från Nikon som ej fungerar i 64-bitars versionen av Vista, och till det har jag en annan dator så det är inga problem.

Idag kostar dessutom 8GB RAM under 2000 kr vilket är löjligt billigt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...