Andreas Furumo Postad 30 december 2007 Postad 30 december 2007 Nu är jag ett steg ifrån att beställa den nya datorn, men jag har ett dilemma - Windows XP eller Windows Vista? Jag ska använda datorn till både videoredigering och spel. Och med tanke på att spelet Crysis körs på DirectX10 som bara finns med på Vista så känns det mer aktuellt, men så har jag hört att det är buggigt och vissa program kanske inte är kompatibla med Vista. Vad säger ni, pojkar och flickor? Vad kör ni för på OS? Vilket tycker ni jag ska välja? 0 Citera
Max_H Postad 30 december 2007 Postad 30 december 2007 Jag kör bägge... (dual-boot... eller egentligen quad-boot ;) ). Vilket/vilka program ska du köra? /Max 0 Citera
Andreas Furumo Postad 30 december 2007 Författare Postad 30 december 2007 Jag kör bägge... (dual-boot... eller egentligen quad-boot ;) ). Hur fungerar det? Hur installerar man två OS? Vilket/vilka program ska du köra? Ingen aning, första gången jag ska redigera, men funderar på Adobe Premiere, Vegas, Liquid. 0 Citera
Max_H Postad 30 december 2007 Postad 30 december 2007 Du installerar dom på varsin partition. Det är lite mek (eftersom det sist installerade os: et "pajar" det först installerade) men det funkar efter en "reparation". Ett "enklare" men dyrare alternativ är att ha två separat diskar med kassetter. Kan bara kommentera PPro och det funkar i Vista om du kör CS3. /Max 0 Citera
Andreas Furumo Postad 30 december 2007 Författare Postad 30 december 2007 Kan bara kommentera PPro och det funkar i Vista om du kör CS3. Vad är CS3? 0 Citera
Max_H Postad 30 december 2007 Postad 30 december 2007 Sorry... Adobe Premiere Pro CS3. Dvs senaste versionen av Premiere Pro. /Max 0 Citera
Andreas Furumo Postad 30 december 2007 Författare Postad 30 december 2007 Sorry... Adobe Premiere Pro CS3. Dvs senaste versionen av Premiere Pro. /Max Okaj, men det låter ju bra. Någon som kan uttala sig om de andra programmen (Liquid och Vegas)? 0 Citera
rea Postad 30 december 2007 Postad 30 december 2007 Tycker du ska satsa på Vista. Jag kör också dual-boot, tänkte jag skulle boota i XP när det var något som buggade sig i Vista (kör 64-bitars), men det har visat sig att det inte är något som helst strul. Jag spelar också endel, dock ej Crysis. Jag redigerar med Premiere Elements - tycker PPro är för dyrt för mina hobbyfilmer =) 0 Citera
DDeridex Postad 30 december 2007 Postad 30 december 2007 Jag tycker Vista suger på många punkter så jag väntar till SP1 dyker upp. Dessutom är sp3 på väg till XP. 0 Citera
Andreas Furumo Postad 30 december 2007 Författare Postad 30 december 2007 Det blir nog att jag kör på XP. Det är synd att Vista inte är "komplett" än, annars hade jag tagit det istället. 0 Citera
Arclight Postad 31 december 2007 Postad 31 december 2007 Många av dem vanliga redigerings programmen för video och bild fungerar utmärkt på Vista. Kör både Premiere CS3, Vegas 8.0 och Photoshop CS3 och de går ruskigt snabbt. Upplever även att PS bootar mycket snabbare i Vista än vad de gjorde i XP. Sen hanteras ju också minnet i datorn på ett mer effektivt sätt. Det enda negativa med Vista är att de slukar RAM som inget annat, så jag tryckte in 8GB och nu flyter de på riktigt bra. Har inte lidigt av att någon programvara inte fungerat. Det enda som klyddat är en diascanner från Nikon som ej fungerar i 64-bitars versionen av Vista, och till det har jag en annan dator så det är inga problem. Idag kostar dessutom 8GB RAM under 2000 kr vilket är löjligt billigt. 0 Citera
plf66 Postad 1 januari 2008 Postad 1 januari 2008 Jag har börjat redigera med Vegas 8 på Vista Business och det fungerar mycket bra. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.