Morin Postad 6 juli 2004 Postad 6 juli 2004 Hej alla! Jag är totalt ny på det här forumet, Har precist köpt mig en kamera, en Canon MVX150i, och hade tänkt sätta mig in i filmskapandets värld. Tänkte ställa ett par säkert jättenoobiga frågor, men hittar ingen FAQ och inget på söken heller. 1 När jag spelar upp filmen på datorn uppkommer vågräta sträck över allt som rör sig. Går det här att göra något åt? Kan det vara datorn det beror på? 2 Är det enda sättet att få över filmen från kameran till datorn med "capture" (F5 i Premiere Pro) ? Måste man låta den spela upp hela filmen, eller kan man "snabbspola" in den till daton? Hoppas ni förstår vad jag menar. // David Morin 0 Citera
orange Postad 6 juli 2004 Postad 6 juli 2004 Strecken är inget du kan göra något åt på datorn utan det kommer ifrån kameran för kameran filmar i så kallat fältläge... Och nej, tyvärr det går inte att snabbspola in filmen utan du måste stå ut med att spela allt i normal hastighet :) Välkommen till forumet och filmskapandet! 0 Citera
Anstalter Postad 6 juli 2004 Postad 6 juli 2004 "Sträcken" försvinner sen när du ser filmen på TV: en. Varför vet jag inte??:s 0 Citera
orange Postad 6 juli 2004 Postad 6 juli 2004 Jag tror det är för att en TV-skärm är mycket bättre än en datorskärm. 0 Citera
Morin Postad 6 juli 2004 Författare Postad 6 juli 2004 [citat=orange]Strecken är inget du kan göra något åt på datorn utan det kommer ifrån kameran för kameran filmar i så kallat fältläge... Och nej, tyvärr det går inte att snabbspola in filmen utan du måste stå ut med att spela allt i normal hastighet :) Välkommen till forumet och filmskapandet![/citat] Men hur gör man på T.ex nyhetsredaktioner när man sänder i direktsändning eller ska ha materialet utskickat efter nån knapp timme då? Har dom nån dyrare variant som går snabbt o få in eller? 0 Citera
Mr.Man Postad 6 juli 2004 Postad 6 juli 2004 [citat=orange]Jag tror det är för att en TV-skärm är mycket bättre än en datorskärm.[/citat] Bättre på att visa interlaced ja.. Tv:n går nog bet på alla andra punkter gämfört med en modernare datorskärm. 0 Citera
orange Postad 6 juli 2004 Postad 6 juli 2004 [citat=Morin]Men hur gör man på T.ex nyhetsredaktioner när man sänder i direktsändning eller ska ha materialet utskickat efter nån knapp timme då? Har dom nån dyrare variant som går snabbt o få in eller?[/citat] Jag kan inte så mycket om det, men de kör mycket "live" kanske... Och sen så sparas mycket direkt på datorn typ när de spelar in det... 0 Citera
jbergman Postad 7 juli 2004 Postad 7 juli 2004 Om filmen bara är tänkt att visas på datorskärm så kan man alltid de-interlacea filmen. Kvaliten kan dock variera beroende på vilken mjukvara man använder. Även vissa spelare, exempelvis VLC, kan de-interlacea vid uppspelning. /Jakob 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.