Jump to content

Streck i filmen

Morin

Recommended Posts

Hej alla! Jag är totalt ny på det här forumet, Har precist köpt mig en kamera, en Canon MVX150i, och hade tänkt sätta mig in i filmskapandets värld.

Tänkte ställa ett par säkert jättenoobiga frågor, men hittar ingen FAQ och inget på söken heller.

1 När jag spelar upp filmen på datorn uppkommer vågräta sträck över allt

som rör sig. Går det här att göra något åt? Kan det vara datorn det beror på?

2 Är det enda sättet att få över filmen från kameran till datorn med "capture" (F5 i Premiere Pro) ? Måste man låta den spela upp hela filmen, eller kan man "snabbspola" in den till daton? Hoppas ni förstår vad jag menar.

// David Morin

Strecken är inget du kan göra något åt på datorn utan det kommer ifrån kameran för kameran filmar i så kallat fältläge...

Och nej, tyvärr det går inte att snabbspola in filmen utan du måste stå ut med att spela allt i normal hastighet :)

Välkommen till forumet och filmskapandet!

[citat=orange]Strecken är inget du kan göra något åt på datorn utan det kommer ifrån kameran för kameran filmar i så kallat fältläge...

Och nej, tyvärr det går inte att snabbspola in filmen utan du måste stå ut med att spela allt i normal hastighet :)

Välkommen till forumet och filmskapandet![/citat]

Men hur gör man på T.ex nyhetsredaktioner när man sänder i direktsändning eller ska ha materialet utskickat efter nån knapp timme då? Har dom nån dyrare variant som går snabbt o få in eller?

[citat=Morin]Men hur gör man på T.ex nyhetsredaktioner när man sänder i direktsändning eller ska ha materialet utskickat efter nån knapp timme då? Har dom nån dyrare variant som går snabbt o få in eller?[/citat]

Jag kan inte så mycket om det, men de kör mycket "live" kanske...

Och sen så sparas mycket direkt på datorn typ när de spelar in det...

Om filmen bara är tänkt att visas på datorskärm så kan man alltid de-interlacea filmen. Kvaliten kan dock variera beroende på vilken mjukvara man använder.

Även vissa spelare, exempelvis VLC, kan de-interlacea vid uppspelning.

/Jakob