Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag läste för ett bra tag sedan här om att man kunnde göra himmel till stop-motionfilmer av kartong och sen måla det. Kommer inte ihåg vilken typ av målarfärg som blir snyggast till himmel. Vet du det?

Postad

Använd en matt färg så får du inga blänk i den.

Ta en vattenbaserad så slipper du vädra.

Färghandeln har färgkartor.

Försök få den tonad mot ljusare i horisonten. Se bifogad bild.

/KN

himmel.jpg

Postad

Det du fick var ett foto.

Antingen målar du en skiva som blir ljusare.

Eller så printar du en bild som är tonad

eller så lägger du ljuset för att få den effekten.

Se till att bet blå ligger i oskärpa så ser det naturligare ut.

/KN

Postad

Jag tycker det är dumt att ha tonad himmel. Är det så att man måste plocka undan efter sig varje dag, så kommer himmelen att "hoppa" i den färdiga filmen.

Det finns färdigfärgad kartong i pappershandeln, men de är kanske för små? Färg finns i färgaffären, och på ÖB. Vilken blå vägg- och takfärg som helst i himmelsblått är svårt att misslyckas med särkillt om man rollar. Man borde kanske överväga mazonit, plywood eller spånskiva?

• 1 månad senare...
Postad

Skulle det inte kunna gå om man köper ett himmelsblå lakan och sedan lägger till lite ljus med spotlights? Se till att lampan inte blinkar bara, för det syns så jäkla mycket om du håller på med stopmotion!

Postad

som gorse sa, så kommer himlen röra på sig om det är ett tonat foto, men samma sak händer ju om du målar kartong, om du tar bort den och sen sätter tillbaka den. Så jag rekommernderar att du köper färgad kartong om du måste flytta på himlen någon gång så syns det inte.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...