Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej alla

Ska köpa en så billig och bra kamera som möjligt för att filma familj och vänner, göra lite roliga filmer från semestrar samt eventuellt sätta ihop lite sketcher vid fester osv. Jag hade tänkt redigera allt i Premiere Pro så det är ett krav att min kamera spelar in i ett format som är kompatibelt med detta program.

Hade från början tänkt köpa det absolut billigaste som går att hitta på marknaden (ca 2500 kr)och hade siktet inställt på en Panasonic GS80.

Efter en stunds surfande på forumet såg jag att väldigt många rekommenderar panasonic Gs230 och 320 vilket fick mig att börja fundera på om detär värt att lägga 1500 spänn extra för en GS230?

Om jag ändå ska upp i nivåer runt 4500-5000 är det då bättre att satsa på en HDD kamera som exempelivs Sony DCR SR32 eller SR52? är det högre upplösning och bättre bild i dessa HDD kameror?

Många frågor som jag blir oerhört tacksam om ni kan ge svar på.

Mvh

Pat Flemming

Postad

Vad jag vet så är 230n och 320n väldigt prisvärda.

Har inte provat själv, men jag har sett lite testklipp och det ser verkligen bra ut för en kamera i den prisklassen.

Sen har den ju 3CCD, dvs. bra färgåtergivning för att slippa gråa klipp.

Sony kamerorna vet jag ingenting om, men, jag tror att det är bättre bildkvalité på Panasonics 230 eller 320.

Tänk på att om det är en hårddisk kamera, så komprimerar den videomaterialet automatiskt, och då blir det ändå sämre kvalité.

Sen om du vill ha kvar videomaterialet, då måste du lagra det på en hårddisk (eller bränna ut på X antal dvd:er) istället för att ha allting på MiniDv band som dessutom inte komprimerar något i kameran, alltså pure råmaterial!

Hoppas det hjälpte!

//Stefan Lindblom

Postad

Kan rekomendera en panasonic gs-230. Mycket bra kamera för det priset, har bla. mic in vilket jag värdesätter högt. 3ccd ger starka och fina färger, bra mic annars i kameran. Enda negativa är att det krävs bra ljus för att få ett bra resultat, är det för mörkt blir bilden lite grynig och röd.

Postad

Ok tack för svaren. blir nog en Nv 230. Har förresten börjar dreggla över en sån där Canon Hv20 elelr vad de nu heter men jag tror nog att jag får nöja mig med enklare modell.

Pat Flemming

Postad
Vad jag vet så är 230n och 320n väldigt prisvärda.

Har inte provat själv, men jag har sett lite testklipp och det ser verkligen bra ut för en kamera i den prisklassen.

Sen har den ju 3CCD, dvs. bra färgåtergivning för att slippa gråa klipp.

Sony kamerorna vet jag ingenting om, men, jag tror att det är bättre bildkvalité på Panasonics 230 eller 320.

Tänk på att om det är en hårddisk kamera, så komprimerar den videomaterialet automatiskt, och då blir det ändå sämre kvalité.

Sen om du vill ha kvar videomaterialet, då måste du lagra det på en hårddisk (eller bränna ut på X antal dvd:er) istället för att ha allting på MiniDv band som dessutom inte komprimerar något i kameran, alltså pure råmaterial!

Hoppas det hjälpte!

//Stefan Lindblom

Vad jag vet så även om man spelar in på band så komprimeras det, dock inte lika hårt och på samma sätt.

Postad

Fan kollade mitt bankkontot igår och det verkar som om jag eventuellt msået köra snikmodellen och satsa på en Nv Gs80 istället. skiljer trots allt ca 1700 pix mellan denna och Nv Gs 230. Vad är er rekommendation i valet mellan dessa två. Är GS 230 värd de extra pengarna?

Mvh

Pat

Postad

Jag undrar om du redan har köpt Premier Pro, i så fall förstår jag att du tömt ditt sparkonto rejält eftersom det kostar närmare 10 000:- men har du inte köpt det än så finns det betydligt billigare redigeringsprogram och då kan du kanske köpa en bättre kamera, även att dom kameror som är uppräknade säkert är helt okej, men en kamera med 3ccd är vassare, kanske en begagnad?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...