Gå till innehåll

Okej att använda riktiga karaktärer?


Cruzito

Recommended Posts

Till att börja med kom jag absolut inte på nån bra rubrik till denna tråd, så någon moderator får ändra om det inte anses passa eller så.

 

Hursomhelst, jag har kommit på en manusidé som jag tror skulle kunna bli en bra film. Vill inte uppge handlingen just nu(dyker förmodligen upp på "Kolla mitt manus" när det blir klart sen) men kan berätta kortfattat att det handlar om ett band, och själv filmen handlar om en spekulation angående det bandet. Fast det kommer liksom inte att vara helt "based on a true story" utan jag har hittat på en egen underhållande spekulation angående det hela, som jag tror skulle kunna bli en kul film.

 

Well, till min fråga nu då. Hur är det med att använda riktiga karaktärer/människor(ni fattar vad jag menar)i sin film där de skulle kunna framstå negativt? Är det ok om man skriver i början att det bara är påhittat?

 

Som exempel: I "Scary Movie 3" så har dom ju gjort en parodi-scen på "The Others" med en Micheal Jackson look-a-like, där dom skämtar om hans pedofilanklagelser. Jag antar att dom inte frågade om dom fick det först, och jag antar att om dom gjort det skulle så skulle svaret varit en bestämt NEJ!

 

Vore tacksam för svar, så att jag inte skriver ett manus och sen så inte kan göra något med det pga tillåtelse-problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag blev faktiskt grymt förvånad när Michael Jackson hoppade upp och skrek!

Det var skitkul, men elakt.

Talkshow-programledare i USA skämtar hela tiden om kända personer och om t.ex. politiker och presidenter.

 

Jag har hört att man kan skämta hur mycket man vill med kändisar, för dom är publika människor, eller vad man ska säga.

Även om det är dålig etik så tycker jag nog att det är helt rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag vet inte säkert, men jag antar att du kan åka dit för ärekränkning. Du får nog inte hur som helst använda dig av kända personer. De har ju samma rättigheter som alla andra människor. Finns inget undantag i lagen för kändisar. Tror nog inte att det hjälper om du skriver att det är påhittat. Du bör skaffa deras tillstånd.

 

I Scream 3 har de ju löst det väldigt smidigt. Dels säger ingen att det är Michael Jackson (om jag inte minns fel), det är bara någon som är lik. Sen så visar det sig ju att det är en utklädd utomjording.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det hela är ganska knivigt tror jag. Du får ju inte förtala någon, alltså hävda att du presenterar absoluta fakta när det inte är sant. Parodier däremot ska funka om det är tydligt att man gör det för att underhålla.

 

Det beror sig på också, är detta är väldigt välkänt band? Som offentliga personer ska man räkna med lite negativ uppmärksamhet (och jag menar inte att det är ok att stalka någon eller så, men kritik emot denne kan vädras offentligt) men om det t ex är några i ett lokalt källarband (för att hårddra det) som du känner så TROR jag att du behöver deras tillstånd. Som sagt, knivigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan berätta lite mer om projektet. Bandet det handlar om är "The Beatles", och handling kretsar kring ryktena som uppstog runt 1969 att Paul McCartney skulle ha dött i en bilolycka. Jag har kommit på lite idéer runt den påstådda händelse och därmed funderat på att göra film av det. Det har skrivits böcker angående det, som även har publicerats. Så egentligen borde det vara okej, men jag vet inte om lagarna är annorlunda när det gäller film kanske...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ifall bandet du vill skriva om är The Beatles så kommer du att få stora problem när du väl skrivit klart manuset och hoppas att någon ska filmatisera det, jag menar, det är ju faktiskt jävligt svårt att få ett svenskt manus filmat, och jag antar att det är betydligt mycket svårare att få ett manus filmat någonstans i utlandet, och det måste ju vara engelsktalande ifall dom fyra huvudrollerna ska vara John, Paul, George, Ringo, plus andra välkända människor som rörde sig i kretsarna kring bandet, som tex, managers och flickvänner, för publiken kommer antagligen vilja känna igen sig en hel del ifall dom går och ser en film om The Beatles, även fast dom vet i förväg att det är en film som driver/skojar med dom, hysterien/intresset/myterna över kändisar, så måste du vara väldigt påläst, hålla dig nära den så kallade sanningen enligt historieböckerna. Idén till manuset är dock inte så dum, det kan bli en väldigt underhållande film, men varför göra det så svårt för dig själv? Skadar det historien om alla i filmen är svensktalande? Måste det just vara The Beatles som karaktärerna är baserade på? Varför inte ett påhittat band? Eller en band som är löst baserat på, tja, Gyllene Tider? Dom måste man ju ändå kalla Sveriges största popband, tänk om det bandet återförenas för en enda sommar, dom åker ut under sommaren för att spela hela landet runt och alla inbladade vet om att dom kommer tjäna miljoner, tänk om karaktären som är baserad på Per Gessle skulle dö, försvinna, bli bortförd av utomjordingar, skitsamma vad som händer, men stjärnan i bandet försvinner och bandet kan inte genomföra spelningarna, efter att det har hänt kan du smyga in det som påstås ha hänt Paul Mccartney, att han dog, och hur dom andra typ, ersatte honom med hans onda tvilling, eller vad dom nu gjorde ...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...