Gå till innehåll

Antal ritningar per 10 sek


dreamcast116

Recommended Posts

Hej!

 

Är sugen på att köpa en sådan platta som man ritar sina gubbar på så de kommer in i datorn och göra lite animerade filmer, men nu till frågan:

 

hur många "gubbar" ritar man per säg 10 sekunder eller liknande?

 

Ska man rita en ny gubbe varje gång den rör sig eller, för det blir ju en sörens massa bilder för att de ska bli lite flyt och inte hacka!?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror det är tillräckligt med 12 eller 15 bilder per sekund.

 

/Jesper

 

Ska man rita 12 bilder per sekund = 720 bilder per minut?

Är det verkligen möjligt?

 

Men de är ju väldigt svårt att rita en helt ny bild och få till ansiktet identiskt när man bara ska ändra benet en millimeter för att han ska gå?

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, det är rätt

 

Det är bäst att rita minst 15 bilder per sekund.

Är väl nästan bättre att rita 20 så ser det ännu bättre ut.:p

 

/Jesper

 

SHIT VILKET HÄSTJOBB!

 

För att ens få in en vettig handling får den ju vara i 5 minuter, då ska man rita 5000 bilder? VEM FAN GÖR DE? (nu lär ja få en del: ja, jag!-svar)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det är klart att det är jobbigt. Det är ju det som gör det så intressant att titta på animerat för någon har lagt ner mycket jobb på det.

Sedan finns det väl program som gör det enklare kan jag tänka mig.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen kan jag tänka mig att de flesta använder någon slags onion skin-teknik. Det går ut på att lägga bilden man ritar ovanpå föregående bildruta så att man har den som guide när man gör ändringar i nästa bildruta. Det förutsätter ju att man kan se igenom pappret eller lagret man ritar på dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mononoke Hime (Princess Mononoke): 144 000 bilder... och då är ju japanerna ganska sparsamma med antalet bilder per sekund. ;)

 

Räknar man bara antalet bildrutor i en 2timmars film får man ju på 24 fps 172 800 bilder... och det är bara dom individuella bilderna... i dom är det ju alltid minst ett lager med bakgrunder kanske flera lager med animerade saker... sekvenser som övergivits, nedskärningar, och så vidare... så jag är ju inte förvånad om en ordentlig dreamworksfilm går loss på kanske 300 000 bilder minst innan det är klart...

 

Det är bara å bita ihop och börja rita då!...;)

 

ELLER... så läser man in sig i hur man gör i branschen... med:

 

1. ett fåtal som ritar "key-frames" för de största rörelserna i varje kamerautsnitt

2. dessa går till ett stort gäng som på rent slaviskt sätt ritar in bilderna därimellan

3. dessa går till bläckning för att få rena svartvita bilder ur grå-sörjan som grupp 1 och 2 spottar ur sig;)

4. nuförtiden... Skanning (förut, färgläggning)

5. nuförtiden... Färgläggning (förut, fotografering)

 

Tänk då även på att jag inte nämnt något om storyboards, animatics, pencil-tests... etc etc...

 

Det finns helt enkelt en anledning till varför Miyazaki bara kommer ut med en film var 3e år;)

 

...

 

Jag har medvetet undvikit disney i inlägget... för nä... disney har inget kvalitetskrav på sig längre... och därför räknar jag inte med dom i kvalitetsanimationsbranchen längre... det är synd ändå... :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har hållt på ganska mkt med sånt och det är väl egentligen vad man själv tycker är snyggt och bra. Jag kan hålla med om att det är snyggast med 15 bilder per sec. men många i min klass använder itne många kanske 2 eller 3 ^^

Men det blir helt klart snyggast

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hur man än vänder och vrider på saker så är det till sist både svårt och enormt arbetskrävande att göra film som håller. Av alla sorter. Animerat som spelfilm. Det finns väldigt få genvägar.

 

Fördelen med vår tid är att en filmare idag kan genomföra det enorma jobbet på en Wacom och en PC och slipper köpa tusentalss filmceller, hinkar med färg och mängder av pennor och rigga allt under en animationskamera som plåtar allt på 35mm.

 

...men det är fortfarande samma grundläggande slit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...