jepser Postad 31 oktober 2007 Postad 31 oktober 2007 Hej! Jag håller på med en skräckfilm som utspelar sig på natten i en skog och lite på en väg. Om jag går ut och filmar på natten i en skog kommer man inte se någonting. Eller finns det kameror som filmar bättre en ögat ser? Mitt problem är att det ska ösregna på en väg. Det ska vara mörkt. Det ska åska. Det ska köra förbi en bil. Filmar man detta på dagen måste man göra mörkret, åskan och blilycktorna i datorn. Allt sånt blir bättre i verkligheten. Jag vill helst filma på natten, för att få bäst resultat. Men då blir det för mörkt kanske? Hur ska jag göra? Mvh Jesper 0 Citera
jmalmsten Postad 31 oktober 2007 Postad 31 oktober 2007 Säg vad som inte är lättare i verkligheten... ;) Mörkt? tja... man har ju filmat "day for night" sedan filmens begynnelse... tänk på det ljus du får som ska föreställa nattljus... Blända ner till nästan svart... släng på lite blåfilter (brukar man göra, men jag är inte säker på hur "korrekt" det är rent fysiskt, men det är ju allmänt vedertaget att natt på färgfilm är blått;)) kanske i post, kanske med filter på linsen eller kanske tillochmed med en medvetet "fel"inställd vitbalans... Åska? inte helt omöjligt att fixa i digital post... Kan ju bli jobbigt att sitta och byta ut himlen för varje färdig tagning dock. Men men... allt för konsten;) Ösregn? nädu... här drar jag nog gränsen för vad man kan göra i post... har ju sett lite olika sätt att fuska på den fronten... Att som i Sin City spela in utan regn med droppar sprayade på Marv och lägga in intensivt regn digitalt går ju kanske till viss del. Jag minns även nån gammal Astrid Lindgrenfilm där det skulle regna men i ett klipp råkade man slinta med vattenkannan som hälde vattnet framför linsen... det var lite "B" som man säger... Inget slår ju rediga regnmaskiner likt de i slutstriden av 7 Samurajerna dock;) Om man inte ska fuska då? Tja... det finns ju alla de där kamerorna som använder ljusförstärkare och IR men då blir det ju nån slags svartvit bild (oftast tonat grönt av nån anledning;)) Franska skräckissen Ils är ju inspelad på video på natten med några få lampor. Ser ju förvånansvärt bra ut även om det är hemskt gainat (digital signalförstärkning av bilden) och därmed grynigt. det är vad min trötta hjärna kan komma på just nu... vill du ha färg och någorlunda grynfritt så får det bli nån slags day-for-night... Var väldigt selektiv i varifrån ljuset kommer från dock... nån fler som har förslag? regn... 0 Citera
jepser Postad 31 oktober 2007 Författare Postad 31 oktober 2007 Tack så mycket! :) Men man kan ju spela in när de regnar, eller så sprutar man bara vatten upp i luften bakom kameran så att de faller ner över in spelningsplatsen... eller? ;) 0 Citera
Rambo Postad 31 oktober 2007 Postad 31 oktober 2007 Har hört nånstans att dom använde mjölk som "fuskregn" förr för att de syntes bättre i kameran än vatten:S. Vet inte om det är sant men:P. Satsa på att filma riktigt regn på dagen. Och du kan ju göra bilden mörkare genom att ändra bländaren lite. Filmen skulle väl utspela sej på sommaren? På natten på sommaren brukar de ju inte va helt kolsvart. Så de kan ju va lite ljust kanske:P 0 Citera
jepser Postad 31 oktober 2007 Författare Postad 31 oktober 2007 är det inte lika mörkt på natten på vinter som natten på sommaren? :S 0 Citera
Rambo Postad 31 oktober 2007 Postad 31 oktober 2007 Na de beror väl lite på var du bor. I norrland går solen typ aldrig ner på sommaren. 0 Citera
jmalmsten Postad 1 november 2007 Postad 1 november 2007 är det inte lika mörkt på natten på vinter som natten på sommaren? :S Du har helt klart aldrig varit norröver du;) Redan vid jämtlands breddgrader slutar nattsvärtan över sommaren... och faan vad länge det är mörkt på vintern... Men vad gör man inte för att under några härliga nätter kunna titta upp och finna på ett norrsken som dansar över den stjärntäta natthimmlen. Det är en upplevelse det... :) 0 Citera
precision motion Postad 1 november 2007 Postad 1 november 2007 Har hört nånstans att dom använde mjölk som "fuskregn" förr för att de syntes bättre i kameran än vatten. Jag har också hört det men är helt säker på att de sluta med det så fort som färgen revulotionerade filmensvärld. 0 Citera
vesslan Postad 1 november 2007 Postad 1 november 2007 För att göra någorlunda bra nattscener uta att bilden blir kornig ställer jag whitebalance påMWB och exposuren på väldigt lågt. Funkade skitbra. 0 Citera
jepser Postad 1 november 2007 Författare Postad 1 november 2007 whitebalance påMWB och exposuren på väldigt lågt. Vad menas med dessa ord? :p är det inställningar på kameran? 0 Citera
Octavianus Postad 1 november 2007 Postad 1 november 2007 här haru göra dag till natt: http://www.videocopilot.net/tutorials.html?id=1 Regnmaskin: http://www.indymogul.com/backyard-fx/episode/bfx_20070806 Vars som en ko. 0 Citera
jepser Postad 1 november 2007 Författare Postad 1 november 2007 Tack så jätte mycket! regnmaskinen var ju jätte bra! :D:D Men, ser regnet verkligt ut? 0 Citera
Octavianus Postad 1 november 2007 Postad 1 november 2007 tja det kan du väll avgöra själv? Va ju en testfilm. Dock blire nog jädrigt svårt om du ska ha regn på ett störa område. En närbild är ju lätt att fixa. Kan man inte filma regn framför en greanscrean och sen klippa på det bara, eller kommer det se helskumt ut? vore coolt att prova, om man kunde såndär. 0 Citera
jepser Postad 1 november 2007 Författare Postad 1 november 2007 Kan man inte filma regn framför en greanscrean och sen klippa på det bara, eller kommer det se helskumt ut? vore coolt att prova, om man kunde såndär. Det blir nog inte så bra. Men det var en bra ide! :) Men antagligen blir det dåligt eftersom man ser igenom vattendropparna lite suddigt, så man kan skymta den gröna bakgrunden igenom dropparna, så det blir nog inte så lyckat.. :/ Men det var en smart tanke!:D 0 Citera
Octavianus Postad 1 november 2007 Postad 1 november 2007 ta en blå skärm då. Försvinner inte det som lyser igenom i keyningen då? Jag kan inte sånt här, har aldrig hållt på med sånt. 0 Citera
jepser Postad 1 november 2007 Författare Postad 1 november 2007 Jag kan inte heller sånt här med keying så därför vill jag inte säga att det inte går, för det kan ju gå. Men det lär bli ganska komplicerat. 0 Citera
precision motion Postad 2 november 2007 Postad 2 november 2007 Men tar ju bort en färg så det som blir kvar är ju lite kontraster i vattnet, aja, det är nog inget att sattsa på . Använd den där vattenslangen från indymogul. Det är en mycket bra lösning som ger en helt okej effekt. 0 Citera
jepser Postad 2 november 2007 Författare Postad 2 november 2007 Men tar ju bort en färg så det som blir kvar är ju lite kontraster i vattnet, aja, det är nog inget att sattsa på . Använd den där vattenslangen från indymogul. Det är en mycket bra lösning som ger en helt okej effekt. Ja, jag funderar verkligen på att bygga en sådan :D 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.