Gå till innehåll

Rastlös


Opus

Recommended Posts

Nu sitter jag här, är jääääävligt less. Jag ska börja inspelningen av min nästa kortfilm Bamse och Ben om en månad, men jag är skeptisk vet inte om filmen håller och så ska jag leva upp till min förra film som hittils är min bästa. Det känns lite jobbigt och ja jag sitter här och gräver i manuset för att försöka få fram något bra ur det men jag känner att jag helst skulle vilja sätta mig på ett plan till irak om ni förstår vad jag menar :P

 

Mitt i allt så borde jag skriva klart (börja skriva) på mitt projektarbete som jag ska spela in i höst. Och ja det är lite svårt att koncentrera sig på vad man borde göra...

 

Dessutom har man massa andra saker man borde göra men istället sitter jag här och trycker på F5 och hoppas på något inspirerande, men det är fan helvetiskt.. men det kanske släpper, har ni något tips? Kände att jag bara behövde skriva av mig lite...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är bra Opus. ;) Det behövs lite mer löst snack här på forumet, där man inte måste vara så noggran om det är rätt eller fel.

 

Projektarbetet har du massor av tid till :) själv började jag överambitiöst nog våren innan, men sen var det torrperiod ungefär till december ändå. Det är projektet i gymn. förmodar jag?

Länk till kommentar
Share on other sites

jag vet hur det känns, det suger

jag köpte rätt nyligen en kamera och var hur sugen som helst på att börja filma, nu jävlar tänkte jag.

Men, jag hade inget manus och dom enda som kan tänkas ställa som skådisar är mina (tämligen begåvade) vänner. Så just nu har jag en jävla ångest och många lösa manusidéer som jag inte lyckats skapa något av än.

Du har ju i alla fall kommit en bit på vägen.

Inspirationen kommer nästan aldrig när man behöver den, det är problemet. Ett tips dock, spela in en skiva med musik, gärna electronica eller liknande, helst ingen text utan enbart instrumental. Sätt dig sen på en buss och åk iväg några timmar.

Det funkar ofta för mig, sitta och titta ut genom fönstret och bara tänka.

Jag tycker det vore kul om du la upp manuset här också, så kan folk på forumet säga vad dom tycker.

Det är svårt att få en partisk åsikt från sina vänner, här sitter folk bakom alias flera mil från dig, då är man inte lika tveksam till att plocka fram brontosågen om det skulle behövas.

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

aa opus. vet hur det känns!.. vi ska börja med vårt projektarbete till hösten oxå (har redan börjat egentligen, men shhhh! det får ingen veta).. tog lång tid innan vi kom på ideén men tillslut kom vi fram till en krigsfilm å sen har det bara klickat igång i hjärnan och vi har kommit på hur mkt bra som helst.

 

man kan ju kolla på andra filmer för att få inspiration, men vet inte egentligen om det är så bra. det är ju roligt med nytänkande tycker jag, så det enda råd jag har är att inte sitta och tänka på att du borde komma på nått, utan bara hitta på saker och då plötsligt kommer du komma på världens grymmaste idé. kanske på spårvagnen, mcdonalds, badkaret eller under farmors matsalsbord. vem vet?

 

lycka till med tänkandet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är lite bättre idag, har lyckats komma loss litegrann i det manuset jag ska spela in snart och ska precis åka och kolla på lite scenkläder för filmen. Men det är en bra grej att åka buss som sagt, och man kan ju inte pressa fram idéer som vi alla vet, iaf så kommer in de bästa på det sättet iaf. Tack för tipsen och stödet iaf, det brukar lösa sig så småningom.

 

Angående projektarbetet så är det ett långfilmsprojekt som jag inte börjat på, känns lite panikartat men i värsta fall får jag spela in ett gammalt novellfilmsmanus som jag har på hyllan :). Det löser sig väl också förhoppningsvis.

Länk till kommentar
Share on other sites

kanske är lite of track. Men måste hålla med om att åka kommunalt är en av de bästa insperationskällorna. Många av de ideer som jag kommit på som senare har utvecklats till film eller annat har just varit när jag suttit på ett tåg, buss eller annat transportmedel. Det fungerar till och med att ta en cykeltur på några timmar om man inte har några pengar. Inte nog med att man får tänka så kan man även sitta och titta och lyssna på människor helt ostört. Det är i varje fall en stor insperationskälla för mig att beskåda människor. Man kan också prova att gå och sätta sig på tex tågstationen nån timme.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med. :) Har pendlat mellan Göteborg och Skövde i ett år nu och det har varit fantastiskt för mina manusidéer. Problemet är väl att man, eller jag ialla fall, blir lätt störd i mina tankar om resan är för kort. Hade man råd skulle man åka fram och tillbaks mellan Malmö och Sthlm i sträck. Hade vart bra ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Samma sak har hänt för mej med manusbearbetningen inför "De Svenska Tigrarna", men jag börjar komma igång nu och filmen ska börjas spelas in redan nästa vecka.

 

Själv tar jag en promenad och tänker på saker som kan hända. Bussresor får också en att filosofera när man helst vill titta ut än att titta på någon motbjudande person i sätet bredvid. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Yes äntligen lossnade det sista problemet i kortfilmen! Klockan är halv 6 iofs.. men vafan :P Det var det värt.. Satt och renskrev och då bara kom det fram, SJÄLVKLART! Känns bra så nu hoppas jag inte att jag vaknar imorrn och tänker, VAFAN ÄR DET HÄR?! :P Men det är nog lugnt

 

SOV TIGHT!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter underbart Opus. Känslan när det lossnar efter att man har kört fast ett tag är oslagbar. :)

 

Lycka till med projektarbetet, och kom ihåg....(med förutsättningen rätt lärare) "det är vägen till resultatet som är det viktiga, inte egentligen själva produkten"

 

Ja det är ialla fall vad vi fick inpräntat i huvudet när det gällde projektarbetet. Å andra sidan verkar de ändra sig för varje år som går så jag vet väl inte. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo tack tack :). Nu ska det dock klargöras att detta var mitt sommarprojekt som börjar spelas in om tre veckor... projektarbetet är fortfarande ganska luddigt tyvärr :) Tack iaf, det känns bra iaf, en boll mindre att jonglera iaf. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...