Ubbe Posted October 9, 2007 Posted October 9, 2007 Hej, jag undrar i vilken ordning spåren på en dvd-skiva fysiskt ligger. T ex om jag ser en fläck/repa på en dvd-skiva, kan jag då ungefär veta vilket spår som är drabbat? 0 Quote
ronnylov Posted October 10, 2007 Posted October 10, 2007 Normalt sett börjar den inifrån centrum och går sedan utåt men en DVD-film kan ju länkas ihop lite hur som helst vid authoringen så det är inte säkert att den fil som fysiskt ligger först på skivan är den som spelas upp först. Men oftast är det ju bara ett gäng vob-filer som spelas upp från början till slut så det är ganska troligt att en fläck nära ytterkanten drabbar slutet på filmen. Har du en repa på skivan så kanske du kan rädda skivan med ett program av typen isobuster eller liknande. 0 Quote
Joel.N Posted October 10, 2007 Posted October 10, 2007 En annan "sak" som de flesta inte tänker på är det faktum att ovansidan på skivorna är betydligt känsligare att repa än den blanka undersidan... 0 Quote
gorse Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 på hembrända skivor är plasten tunnare på bildsidan, i princip är brännskiktet tryckt på ovansidan av plastskivan, helt utan skydd eller ett tunt lager färg. En repa på ovansidan ger inte brytfel mot informationslagret utan gör bokstavligen hål i informationslagret. Men köpefilmer är inte brända utan tryckta och har lite tjockare plast även på ovansidan. På tal om det har jag räddat en hel del skivor genom att polera bort repor på den blanka sidan med polermedel, typ autosol eller häxan. I bland är kan ett lager johnsons golvpolish funka också. Men den lagningen är inte permanent, men man kan i alla fall kopiera skivan. 0 Quote
simonrahnster Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 På tal om det har jag räddat en hel del skivor genom att polera bort repor på den blanka sidan med polermedel, typ autosol eller häxan. I bland är kan ett lager johnsons golvpolish funka också. Men den lagningen är inte permanent, men man kan i alla fall kopiera skivan. 0 Quote
gorse Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Undrar varför jag i huvudet hör rösten från TVshop, "very easy, anyone can do'it"? 0 Quote
lilla_farbrorn Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Haha. Undrar hur många frukter han provade innan han förstod att bananen fungerade. :p 0 Quote
Joel.N Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Varför? Se "Gorse" (som vanligt...) helt utmärkta svar på frågan. 0 Quote
ronnylov Posted October 12, 2007 Posted October 12, 2007 Jag har för mig att CD-skivor har betydligt känsligare ovansida jämfört med DVD-skvor där lagren är med inplastade. Så jag är inte helt säker på att det där med repor på ovansidor har så värst stor betydelse på brända DVD-skivor. Rätta mig om jag har fel. När det gäller polermedel har jag hört att tandkräm (särskilt sådant som ger extra vita tänder, alltså med slipmedel) kan funka. 0 Quote
gorse Posted October 13, 2007 Posted October 13, 2007 Det är väl bara att ta fram en skiva av vardera så ser man svaret. Jag tycker det syns med blotta ögat. 0 Quote
Jonsson Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 Bananer i pyamas... Man polerar väl inte en skiva jäms med spåren utan tvärs över dessa??? Nu repar väl inte banan så farligt, men en repa längs med ett spår är illa. Undrar förresten hur bananmannen tar sig an läshuvudet i spelaren... MVH / Jonsson Go bananas! 0 Quote
gorse Posted October 23, 2007 Posted October 23, 2007 Spelar väl inte så stor roll på CD. En repa är lika illa vilken riktning den än har. Gamla vinylskivor var svårare att spela om repan var längs med spåret. 0 Quote
Recommended Posts