landen Postad 7 oktober 2007 Postad 7 oktober 2007 Har nyss köpt en DV-kamera och filmat en del med fisheye. Är en Panasonic GS-250 med ett Kenko 0,43 fisheye. Är 42mm gänga, så jag använder en adapter till 37mm. Saken är den att det uppstår svarta kanter i vänster uppe/nere, men inte till höger. Hört att det har att göra med att sensorera är snea, stämmer detta? För att bli av med detta zoomar jag in ett snäpp och allt ser bra ut, i kamerans skärm syns inte kanterna, inte heller när jag kopplar till en TV 32" TFT wide. Materialet är filmat i 4:3. Men i datorn får jag dessa kanter, vad beror detta på? Hur ska jag då kunna veta hur mycket jag måste zooma för att bli av med dessa? Tacksam för snabbt svar =) 0 Citera
landen Postad 7 oktober 2007 Författare Postad 7 oktober 2007 Jag har sökt, men finner inget bra svar på varför det inte syns i sökare eller TFT, när det syns på datorn. Vet att detta uppstår och att jag får zooma för att bli av med det, men hur ska jag veta hur mycket jag ska zooma när jag aldrig kan se det faktiska resultatet i kameran. Går det lösa med fler adaptrar så att linsen kommer längre ifrån? Eller blir det motsatt effekt? 0 Citera
ChrisSFP Postad 8 oktober 2007 Postad 8 oktober 2007 Ganska enkelt problem, har du mindre filterdiameter på objektivet än kameran så måste du zooma. Köp rätt storlek så slipper du problemet (delvis). Vem skulle annars köpa ett 72mm objektiv för 20.000:- när man kunde köpa 62mm för 5000:- med samma resultat ;) Ser du det inte vinjetteringen i kameran så beror det på att din sökare inte visar 100% av bilden, hade en canon med det problemet, du kan jämföra det med att den zoomar lite i bilden tyvärr.. Jobbit problem men jag hittade ingen väg runt det då, kanske finns en enkel lösning nu för tiden, var några år sedan. Du kan alltid croppa men då blir det zoom istället vilket brukar pajja bilden ganska rejälvt om du filmar i DV tyärr. 0 Citera
Max_H Postad 8 oktober 2007 Postad 8 oktober 2007 Känt syndrom på nästan alla kameror. Ex Canons hederliga XM2: a är extremt varierande på denna punkt (sneda ccd: er) - ingen kamera är lik den andra. Plus att du aldrig ser hela bilden på lcd:n eller i en tv. Du behöver en monitor du kan växla till sk "Underscan mode". I datorn kan du däremot se alla pixlar. /Max 0 Citera
landen Postad 8 oktober 2007 Författare Postad 8 oktober 2007 Ganska enkelt problem, har du mindre filterdiameter på objektivet än kameran så måste du zooma. Köp rätt storlek så slipper du problemet (delvis). Vem skulle annars köpa ett 72mm objektiv för 20.000:- när man kunde köpa 62mm för 5000:- med samma resultat ;) Jag är medveten om detta, frågan kvarstår dock varför jag bara ser det på dataskärmen, och hur jag kan veta när jag är ute med kameran, exakt hur mycket jag behöver zooma. Någon som har bra tips på fisheye till 43mm? 0 Citera
landen Postad 8 oktober 2007 Författare Postad 8 oktober 2007 Känt syndrom på nästan alla kameror. Ex Canons hederliga XM2: a är extremt varierande på denna punkt (sneda ccd: er) - ingen kamera är lik den andra. Plus att du aldrig ser hela bilden på lcd:n eller i en tv. Du behöver en monitor du kan växla till sk "Underscan mode". I datorn kan du däremot se alla pixlar. /Max Postade samtidigt där =) Men om jag tittar på en 32 LCD TV, borde inte det funka som en monitor, alltså att jag ser hela. Eller gäller det bara vanlig gammal bildrörs-TV? Förklara gärna "underscan mode" Ett exempel på hur det blir, för er som undrar 0 Citera
16kolon9 Postad 8 oktober 2007 Postad 8 oktober 2007 Titta på min avatar. Den har ett område som anses säkert för visning av titlar och texter och ett lite större område som anses säkert för det viktiga i bilden. En proffsmonitor visar hela bilden. Medan en konsumentmonitor beskär lite enligt fabrikens tycke. Din monitor i kameran visar nog hur fabriken tror att alla konsumentapparater visar bilden. Redigering måste visa hela signalen. Kopplar du en monitor till redigeringen du se det färdiga resultatet. Krångla inte till det i onödan. 0 Citera
landen Postad 8 oktober 2007 Författare Postad 8 oktober 2007 Titta på min avatar. Den har ett område som anses säkert för visning av titlar och texter och ett lite större område som anses säkert för det viktiga i bilden. En proffsmonitor visar hela bilden. Medan en konsumentmonitor beskär lite enligt fabrikens tycke. Din monitor i kameran visar nog hur fabriken tror att alla konsumentapparater visar bilden. Redigering måste visa hela signalen. Kopplar du en monitor till redigeringen du se det färdiga resultatet. Krångla inte till det i onödan. Tycker du kan krånglar till det :) Jag tror jag förstår nu, samtidigt så kommer mycket av materialet hamna på internet. Då kommer dessa att synas, kan jag säkerhetsställa att de inte kommer med genom att placera linsen längre ifrån, med hjälp av ännu en adapterring, förutsatt att det blir rätt avstånd. Tackar för bra svar! 0 Citera
16kolon9 Postad 8 oktober 2007 Postad 8 oktober 2007 Om din vidvinkeltillsats vinjetterar beror det på att dess öppning är för liten i relation till orginalobjektivet. Detta gör att orginalobjektivet SER kanterna på vidvinkeltillsatsen just precis exakt så i kanterna. Om din kamera-LCD inte ser vinjetteringen kan det bero på att kamera-LCDn är gjort för att visa samma sak som de flesta konsument-TV-apparater. När du tankar in materialet till redigering måste redigeringen visa hela videosignalen. För att samtidigt som du redigerar ska kunna se hur det ser ut på en konsument-TV måste du ha en konsument-TV ansluten till redigeringen. Om du istället för en konsument-TV väljer en monitor får du mer korrekt färgåtergivning mm. Men du måste i alla fall studera slutresultatet i en konsument-TV. Om du sedan skall visa ditt resultat på internet får du skapa en MASK som hindrar att vinjetteringen syns. Denna mask renderar du in till slutprodukten. Du kan alltså inte både ha den kamerainställning som ger vinjettering och samtidigt inte se den i redigeringen. Med andra ord måste du antingen ändra inställning på objektivet, eller ändra slutrenderingen. Om du söker på forum, och googlar får du mer resultat. Du kan börja med; 1. Hur objektiv fungerar med hänsyn till vinkel räknat från lins och nod. 2. Hur vidvinkeltillsats fungerar med avseende på vinjettering. 3. Hur sökare, monitorer, redigering, och TV-apparater fungerar med avseende antal pixlar och linjer. 4. Användning av masker (mattes) i redigering. 5. Exporteringsfunktioner för streaming-format. 6. Adapterringar och deras funktion. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.