klas persson Postad 28 september 2007 Postad 28 september 2007 Läste artikeln i american cinematographer och sökte upp videon på youtube. Grymt coolt gjort. Jag fattar inte hur de lyckats med fisket bara....! 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 29 september 2007 Postad 29 september 2007 Jäklar vad coolt... hur stod det i artikeln hur de har gjort allt? Det där var imponerande! 0 Citera
klas persson Postad 29 september 2007 Författare Postad 29 september 2007 Allt är fotat med långa slutartider och med ficklampor, leds osv. Men jag fattar inte hur de gjort när han tex drar upp fisken. Eller jag fattar ju hur de gjort, men inte att de fått till det så bra. 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 29 september 2007 Postad 29 september 2007 JAg fisken är grym... och allt spelas in live? ja, riktigt coolt som sakt! 0 Citera
Wallin Postad 30 september 2007 Postad 30 september 2007 Alltså, det är ungefär som stop motion. Man plåtar allt med stillbildskamera. Först ställs slutartiden in på en ganska lång sådan, sedan trycker man av och under tiden som bilden exponeras så rör man ficklampan fram och tillbaka för att skapa det önskade mönstret (ungefär som när man målar med en pensel på duk). När slutaren stängs, sparas "målningen" på minneskortet. Sedan går man vidare och tar nästa stillbild, där ficklampan eller vad det nu är för ljus rörs på i ett lite annat mönster. När man tagit flera sådana bilder, går man in i ett redigeringsprogram och klipper ihop alla bilder så att det ser ut som om fiskarna etc rör sig. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.