Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Det är så att vi ska producera en musikvideo åt en artist som kommer ta världen med storm. Jag undrar egentligen bara om man som producent får en del av kakan ifall videon visas på musikkanaler? Någon som har erfarenhet av detta som känner för att dela med sig? Snabba svar uppskattas.

Puss på er.

Posted

Det råder fri avtalsrätt i Sverige. Det beror på hur ni strukturerar avtalet om ni erhåller pengar före, under och/eller efter produktionen. Det finns många aspekter att ta hänsyn till i avtal och det kan kosta 10-15 pengar att erhålla ett avtal som går att kontrollera och leva upp till.

En fattig artisk kan gå med på royalties, medan en rik och redan framgångsrik artist betalar för produktionen som en del av marknadsföringen. En fattig artist som inte har råd med sin marknadsföring kanske har en hitlåt som kommer att betala bra - kanske inte.

Det är en fråga om risk och avkastning för både artist och musikvideoproducent. En avvägning,

Posted

Tack för svaret.

Det jag egentligen undrade var ifall det finns någon organisation som ger pengar till musikvideoproducenterna för tillfällena som videon visas? Som STIM finns till för artisterna när deras låtar spelas.

Posted

Ja, det kan du eventuellt få genom att gå med i teaterförbundet. MEN då krävs det att alla som jobbar med videon har avtalsenliga löner. Inklusive du själv.

Musikvideor är lite Moment 22 eftersom man gör ett kommersiellt jobb utan ersättning.

Posted

Har också samma fundering. Jag har fått fria händer med en video som "planeras att visas på mtv" (det är målet iallafall). Hur tar jag betalt för detta jobb när bugeten är så pass låg att jag helst skulle vilja slänga allt på tekniken? Kan jag avtala fram en framtida lön eller liknande?

Posted

Jag kommer eventuellt att hamna i en liknande situation. Det finns väl inget sätt att få betalt så fort videon visas, eller får artisterna i fråga betalt när videon visas?

Posted

Ingen får betalt när videon visas. Ofta tar skivbolaget videons budget ur artistens ersättning för sålda skivor.

En gång i tiden kunde man förhandla så att man fik en summa pengar om videon blev en hit. Det har jag otroligt svårt att tänka mig att det skulle kunna hända idag.

Posted

Får artisterna inte royaltyersättning för att deras video spelas på ex. mtv? Om det kommer pengar därifrån bör man väl kunna avtala fram att en viss procent inom en viss tid går till personen som gjort videon? Eller funkar det inte så?

Munthe, hur har du tagit betalt för alla de videos du filmat/regisserat? Nån gång måste du väl haft något projekt med väldigt låg budget? Har bekanta som filmat lågbudget, spenderat alla pengar på kameran och istället hoppats på kommande/framtida jobb. Vad jag vet är många svenska artisters musikvideos filmade så. (Om man inte heter Kent och har Mattias Montero i spetsen)

Posted
Får artisterna inte royaltyersättning för att deras video spelas på ex. mtv? Om det kommer pengar därifrån bör man väl kunna avtala fram att en viss procent inom en viss tid går till personen som gjort videon? Eller funkar det inte så?

En musikvideo är ju som en reklamfilm för låten.

Jag tror inte att ICA får royalties för att fyran visar deras reklamfilm i pausen ;)

Eller?

Posted

Jag tror inte att ICA får royalties för att fyran visar deras reklamfilm i pausen ;)

Eller?

Jo, det var precis det jag undrade. :p

Men att låten spelas i radio är väl också reklam?

Posted

Eller?

Ica (-och alla andra företag) får betala ett antal tusenlappar per sekund varje gång deras reklamfilmer visas. Priset beror dels på vilken kanal det gäller, vilken sändningstid (omkring klockan 20.00 räknas som bästa sändningstid = dyrast) samt om de köpt reklamplats en gång eller "repeat" ett visst antal gånger = rabatter...

Dessutom påverkas priset naturligtvis också om reklamfilmen ska sändas lokalt eller över hela riket.

Jag är inte helt säker, men jag har hört att just TV4 på bästa sändningstid, och om reklamfilmen ska sändas i hela riket debiterar omkring 250.000:-/min för reklaminslagen.

Mvh

Joel.N

Posted

Munthe, hur har du tagit betalt för alla de videos du filmat/regisserat? Nån gång måste du väl haft något projekt med väldigt låg budget? Har bekanta som filmat lågbudget, spenderat alla pengar på kameran och istället hoppats på kommande/framtida jobb. Vad jag vet är många svenska artisters musikvideos filmade så. (Om man inte heter Kent och har Mattias Montero i spetsen)

Det var så länge sen jag höll på med videor så när du nämnde Mattias så tänkte jag -"Har Kent börjat använda lill-killen i lagret på Dagsljus?" ...och det har dom ju!

Jag tog alltid betalt. Lägsta budget jag haft var min första video som jag gjorde för 30 000 i början av 90-talet.

Alla svenska videor är numera gjorda som du beskriver. Ingen kan tjäna pengar på videor. Och även om man lyckas få upp budgeten så ska man ha klart för sig att det fortfarande förväntas att man ska spendera pengarna på tekniken. Musikvideo är en gratisjobbar-bransch numera.

Posted
Okey, så det man egentligen ska förhandla om är royalties av skivförsäljningen (eftersom videon kan bidra till ökad skivförsäljning)?

Ha ha. Ja det kan man säga. Lycka till med den förhandlingen! (Du kommer att behöva det) :)