Orby Postad 25 september 2007 Postad 25 september 2007 Hej! Undrar om någon vet hur man gör för att filma ett motiv skarpt medan bakgrunden blir oskarp, misstänker att vanliga videokameror typ Sony HC7 inte klarar av det, är det ett zoom objektiv man måste köpa till för att få till det eller tänker jag fel? // Göran 0 Citera
beta75 Postad 25 september 2007 Postad 25 september 2007 Du kan prova med ett macrofilter på kameran. Då kan den inte fokusera på oändligt. Annars en 35mm adapter. /KN 0 Citera
music Postad 25 september 2007 Postad 25 september 2007 Med min kamera fungerar det att stå rejält långt ifrån och zooma kraftigt på motivet, då blir både förgrund och bakgrund inte lika skarpa som motivet. Kamera: panasonic nv gs180 men det gick med min gamla sony hi8 också. Testa och se om det fungerar . Music 0 Citera
16kolon9 Postad 25 september 2007 Postad 25 september 2007 Det har funnits plast med inbakade fresnelringarför softning att köpa utomlands. Plasten softar bakgrunden även fast skärpedjupet normal skulle gett en skarp bild på både förgrund, motiv och bakgrund. Tyvärr har jag glömt bort vad produkten hette. Men principen är enkel. 0 Citera
megawatti Postad 27 september 2007 Postad 27 september 2007 Zooma in max på kamerna. flytta dig långt borta så att ja. Killen blir lika stor som utzoomat. Tada, blir dof nu :) 0 Citera
Eraserhead Postad 29 september 2007 Postad 29 september 2007 Du kan även spänna upp en halv-transparent plastduk bakom skådepelaren t.ex. Som kan ge illusionen att det är p g a det korta skärpedjupet som bakgrunden blir ofokus. Detta kräver dock att du redan har en del ofokus på bakgrunden annars går det inte att dölja, sen måste du vara nogrann hur du ljussätter bakgrunden osv. Inte den vanligaste ideén men det finns mycken man kan fejka. 0 Citera
Eraserhead Postad 29 september 2007 Postad 29 september 2007 Fasen, nu såg jag det tidigare inlägget...Precis det jag menade... 0 Citera
Tomtebo Postad 29 september 2007 Postad 29 september 2007 eller köper man ett 35mm adapter till kameran och lie 35mm linser så har man löst problemt, samt slippa stå förbaskat långt. Det kan man tex, inte i en lägenhet. 0 Citera
Orby Postad 1 oktober 2007 Författare Postad 1 oktober 2007 eller köper man ett 35mm adapter till kameran och lie 35mm linser så har man löst problemt, samt slippa stå förbaskat långt. Det kan man tex, inte i en lägenhet. Tack för alla svar, någon som vet var man kan hitta en 35mm adapter / lins, har inte hundra koll på vad det är... // Göran 0 Citera
Munthe Postad 1 oktober 2007 Postad 1 oktober 2007 eller köper man ett 35mm adapter till kameran och lie 35mm linser så har man löst problemt, samt slippa stå förbaskat långt. Det kan man tex, inte i en lägenhet. Men också dragit på sig rejält många andra problem som vinjettering, inte riktigt skarpt någonstans eftersom man filmar ev en mattskiva, krav på betydligt mer ljus osv. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.