Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Titel: Ankomst

Voodooversion: 2 (tidigare version)

När besättningen på rymdskeppet Cassandra upptäcker ett kollisionshål i skrovet förvandlas ett rutinuppdrag till en desperat kamp för överlevnad.

Version 3, senaste, finns i post 13, (direktlänk här).

Angående version 2:

Feedbacken jag fick på förra versionen återuppväckte mitt intresse för det här gamla manuset och därför tänkte jag nu lägga upp en ny version. I den här versionen har jag försökt adressera några av Voodoo-synpunkterna jag fått. Jag har även inkluderat några fler, väldigt dialogfyllda, sidor för dem vars nyfikenhet väckts.

För de som inte sett gamla versionen: manuset Ankomst (benämnt här enligt Voodooreglerna som utkast då jag inte lägger upp hela) har ganska många år på nacken och är ett av mina första manus om besättningen på rymdskeppet Cassandra. Och, som sagt, tack vare några Voodoo:are så har jag blivit frestad att blåsa liv i det igen.

Jag skulle verkligen tycka att det vore roligt om jag fick lite synpunkter även på det här.

Ankomst_2.pdf

Postad

Ah. Skönt att höra att ändringarna haft en positiv effekt. Och, verkar det som, önskat resultat.

Det är inte speciellt stora ändringar. Jag har i princip bara beskrivit deras inställning lite bättre, dvs att de inte är blasé när problemen drar igång, samt kortat lite i scenen med kapten. Försökt fixa till Voodoo-kommentarerna, helt enkelt. Ja, sen är det ju så klart några sidor till med nu...

Roligt att höra att du tycker det är spännande (det är ju trots allt poängen). Tack igen, vilcans.

Postad

Har noterat att jag även med denna version fått betydligt fler visningar av manuset än vad jag fått kommentarer. Det kan så klart finnas flera orsaker till detta och de flesta av dem kan jag inte göra något åt. Det finns dock en jag kan försöka göra något åt, nämligen att det tar för lång tid att skriva kommentarer.

Så, här kommer mitt svarsförmulär för feedback. Med hjälp av detta så är allt kommentarsskrivande nerbantat till ett fåtal knapptryckningar. Så...

A: Jag har öppnat manuset men inte kommenterat eftersom...

1) jag öppnade det av misstag.

2) jag inte läste mer än ett par sidor innan jag fick slut på tid/tappade lusten.

3) jag inte läste hela eftersom det helt enkelt var för ointressant.

4) jag läste inte hela men har/hade för avsikt att läsa resten vid ett senare tillfälle.

5) jag inte läste hela eftersom det helt enkelt var för ointressant.

6) jag läste hela och tyckte det var så pass bra så jag hade ingenting att kommentera om.

7) jag läste hela, har/hade för avsikt att kommentera men har inte hunnit ännu.

B: Jag tycker att sci-fi rent allmänt...

1) är en trist genre som jag undviker som pesten.

2) inte är något vidare. Det finns väl en eller två filmer som är okej, men annars nej tack.

3) är roligt. Ser gärna sci-fi när det bjuds.

4) helt kanon. Gillar genren skarpt och ser i princip allt som dyker upp.

C: Jag tyckte att manusets story var...

1) riktigt trist och ointressant. Usch.

2) lite tam och tråkig. Inget nytt där och jag blev inte alls indragen i berättelsen.

3) helt okej och rätt spännande. Kan nog tänka mig att läsa resten.

4) skitbra. Riktigt spännande. Jag vill läsa resten och om den är lika bra som hitintills så vill jag se filmen.

D: Karaktärerna...

1) suger. Platta, tråkiga och inte det minsta trovärdiga.

2) är lite trista och känns inte speciellt fräscha. Finns en hel del jobb kvar här.

3) är schyssta. Finns en hel del potential där och jag vill veta vad som händer dem.

4) rockar! De känns levande och jag tycker redan att jag "känner" en eller flera av dem.

E: Dialogen är...

1) platt, trist, tråkig och inte ett dugg trovärdig. Gå hem, gör om.

2) inte något vidare. Det mesta låter och känns inte riktigt rätt. Måste bearbetas ordentligt.

3) rätt underhållande. Jag köper det mesta och den gör jobbet.

4) riktigt schysst. En del riktigt bra repliker och den förmedlar karaktärerna och situationen kanonbra.

F: När jag läser manuset så är bilderna jag får...

1) helt obefintliga. Helt blankt. Finns inte minsta gnutta till inspiration.

2) lite vaga. Ser vissa sekvenser, visst, men får inget riktigt flyt.

3) bra överlag. Vissa grejer haltar lite, men på det stora hela får jag tydliga bilder av vad som händer.

4) fantastiska. Flytet är sweet och det är mer så att jag ser filmen i huvudet än att jag läser ett manus.

G: På det stora hela så tycker jag manuset är...

1) skit. Eller åtminstone jävligt långt från bra.

2) ett ärligt försök men inte mer än så. Funkar inte riktigt för mig.

3) rätt bra. Har en del aspekter som gör att jag kan tänka mig att läsa resten.

4) kanon. Vill definitivt veta hur det går och om resten håller kvaliten så borde det filmas, banne mig!

Så där. För att kommentera behöver ni nu bara plita ner A7, B3, osv. Givetvis uppskattar jag egna kommentarer väldigt mycket, men det här kan kanske funka som en snabbversion för er som inte har tid/lust till att sätta ord på pränt.

Tacksam för tid, svar och kommentarer! :)

Postad

A 4 blir nog mitt svar, har börjat men saker har kommit emellan, då jag kommenterar så brukar jag lägga ner tid på det och göra det ordentligt.

Den skadade kaptenen scenen är bättre, och blodet finns numera i kylskåpet =) men det är än för mig lite väl detaljerat vilket gör att jag stör mig lite. Det kanske finns en anledning till varför det är ett hål rakt genom kroppen, och varför det måste vara på det viset men… Sitter inte levern på höger sida? Det hade varit kul att kanske låta någon medicin kunnig svara på lite frågor om hur man skulle gå till väga och hur pass logiskt det hela låter. Vet inte varför jag snöat in på just den här delen men det har jag…

PS, man kan alltid skicka ett mejl till någon medicin kunnig för de brukar ofta ställa upp och hjälpa till. Jag frågade någon förening om en vis blodsjukdom och finns massa bra svar tillbaka.

Det är nog det enda som jag kommer på annars, det var kul att springa på en ny karaktär, fick dock känslan av att han är lite av en stereotyp men men…

Just det, Mikael ger sig iväg för att söka igenom skeppet efter vad det nu var som tog hand om kaptenen men han har inget skydd? Vad hade han tänkt göra om han sprang på vad det nu var? Fast de kanske inte har så mycket vapen eller liknande ombord…?

Postad
och blodet finns numera i kylskåpet =)

;)

men det är än för mig lite väl detaljerat vilket gör att jag stör mig lite. Det kanske finns en anledning till varför det är ett hål rakt genom kroppen, och varför det måste vara på det viset men… Sitter inte levern på höger sida? Det hade varit kul att kanske låta någon medicin kunnig svara på lite frågor om hur man skulle gå till väga och hur pass logiskt det hela låter. Vet inte varför jag snöat in på just den här delen men det har jag…

PS, man kan alltid skicka ett mejl till någon medicin kunnig för de brukar ofta ställa upp och hjälpa till. Jag frågade någon förening om en vis blodsjukdom och finns massa bra svar tillbaka.

Skadans natur fyller en funktion i storyn, men detaljerna är inte nödvändigtvis huggna i sten. Levern sitter mycket riktigt på höger sida men den går inte längre upp än till hjärtats nederkant så skadan är i första hand inte på levern. Agerandet är riktigt under omständigheterna, framför allt eftersom de har lite andra resurser i den här "sci-fi-världen".

Men trots att detaljerna må vara rätt och riktiga så är ju poängen att det ska fungera i manuset och det är fullt möjligt att jag gett lite för mycket detaljer här. Jag gör nog så att jag noterar men låter det vara för nu (om inte någon annan också tar upp det) och så tittar jag över det senare och tar eventuellt bort en del detaljer.

Det är nog det enda som jag kommer på annars, det var kul att springa på en ny karaktär, fick dock känslan av att han är lite av en stereotyp men men…

Jo, han kan nog uppfattas som det hitintills i det här manuset. Får se om jag kommer på något sätt att fixa det.

Just det, Mikael ger sig iväg för att söka igenom skeppet efter vad det nu var som tog hand om kaptenen men han har inget skydd? Vad hade han tänkt göra om han sprang på vad det nu var? Fast de kanske inte har så mycket vapen eller liknande ombord…?

Vettiga frågor som det finns svar på senare i manuset.

Tack igen, Shelly. :)

Postad

Det är verkligen inte lätt att kommentera ej avslutade manus, och jag brukar låta bli att göra det, men något skall jag väl kunna få ur mig.

Det manusutdrag som finns uppvisar i alla fall två problem. Det första är att vi aldrig får lära känna karaktärerna innan helvetet bryter löst. Jag förstår att du vill slänga oss snabbt in i handlingen med bara en kort introduktion, men jag tycker att det slår fel. I en krissituation är det viktigt att vi som tittare bryr oss om karaktärerna för att vi skall kunna dela deras engagemang, och som det är nu så har vi inte lärt känna dem det minsta. Min instinktiva lösning är att vänta med att låta monstret (eller vad det nu är) anlända till skeppet, men hur väl det funkar går inte att säga utan att veta hur resten av manuset ser ut.

Min andra invändning rör den rätt långsamma framåtrörelsen. Scen 6-9 skulle kunna strykas rakt av, och intilliggande scener skulle kunna trimmas. Vi behöver inte se hela konversationen mellan kommandobryggan och sjukstugan, utan vi kan skulle kunna hoppa direkt från att Eva är skadad till att Jill dyker upp och försöker rädda henne, om vi så vill.

Jag är nyfiken på att läsa fortsättningen, så posta mer om du har!

Lycka till!

/Jakob

Postad

Har lite mycket just nu så därför har det här svaret dröjt lite.

Först och främst så är jag tacksam att du bröt din vana att inte kommentera avslutade manus. Varje konstruktiv kommentar tillför något och är välkommen.

Det är så klart lite tråkigt att ditt huvudsakliga intryck av manuset är två problem men med tanke på hur obearbetat det här manuset är så antar jag att det bara var en tidsfråga innan någon tyckte problemen tog störst fokus.

I den här berättelsen, och även i ett flertal andra om Cassandras besättning, så har jag medvetet haft väldigt korta inledande presentationer innan handlingen kommit igång. Trots att det innebär en viss risk så har det fungerat bra i majoriteten av berättelserna. Det är dock fullt möjligt att det här inte är en av dem. Lyckligtvis finns det ett ganska naturligt läge för introduktioner kring scen 3 så jag ska ha det i åtanke inför framtida bearbetningar.

Att framåtrörelsen bitvis är lite långsam kan jag till viss del hålla med om. Alla sekvenser med FOOBAR och Andersson, en besättningsman som ännu inte presenterats, ligger nästan alltid i farozonen både när det gäller tempo och framåtrörelse. Även Roos sekvenser är ibland på farlig mark. Men jag ser ingen större sådan fara med scenerna du nämner. Visst, man kan gå direkt från början på anropet till att Jill springer in till bryggan, men jag kan inte påstå att den nedskärningen är något jag just nu känner ett behov av att göra. Den sekvensen är tänkt att fylla två syften: visa upp sjukrummet med Jill där, som förberedelse inför en senare scen, samt etablera ett visst avstånd mellan bryggan och sjukan och det känns inte som den ökade framåtrörelsen som uppstår genom en nedskärning kompenserar för förlusten av dessa.

Dock är det så att om det blir en utökad presentation kring scen 3 så kommer nog detta att hanteras där och då kan det bli tal om trimning i den här sekvensen. Kommunikationen mellan John och FOOBAR känner jag också kan må bra av lite saxning.

Tack för din tid och dina kommentarer, Jakob. De uppskattas.

Postad
Det är så klart lite tråkigt att ditt huvudsakliga intryck av manuset är två problem men med tanke på hur obearbetat det här manuset är så antar jag att det bara var en tidsfråga innan någon tyckte problemen tog störst fokus.

Äh, läs mina kommentarer till andra manus så inser du att jag är hård och obeveklig mot alla. Se det inte som ett allmänt omdöme om ditt manus, utan se det som just vad det är tänkt att vara, två möjliga problem som du kan rätta till.

Men som sagt, jag kan vara ute och snurra med mina kommentarer just eftersom manuset är oavslutat. Min ena kommentar gick ut på att historien går för snabbt och den andra att historien går för långsamt, så min kritik är öppen för tolkning.

Hur långt är manuset tänkt att vara, och har du lust att lägga upp en synopsis för resten av historien?

/Jakob

Postad
Äh, läs mina kommentarer till andra manus så inser du att jag är hård och obeveklig mot alla. Se det inte som ett allmänt omdöme om ditt manus, utan se det som just vad det är tänkt att vara, två möjliga problem som du kan rätta till.

Har inte tittat på dina andra kommentarer men jag kan inte påstå att jag tycker du varit hård och obeveklig i kommentarerna jag fick. Att du påpekar två saker som du uppfattar som problem gör dig inte hård och obeveklig i mina ögon. Jag bara tolkade det som att de två problemen utgjorde större delen av ditt intryck av manuset och tyckte det var lite synd att du inte gillade det. Jag har inga problem med det så det var ingen fara på taket. (Jag har fått ett och annat manus totalsågat i mina dagar så jag är ganska tjockhudad vid det här laget.)

Men som sagt, jag kan vara ute och snurra med mina kommentarer just eftersom manuset är oavslutat. Min ena kommentar gick ut på att historien går för snabbt och den andra att historien går för långsamt, så min kritik är öppen för tolkning.

Jo, jag noterade "motsatserna" i dina kommentarer men eftersom de berör olika delar så kan de ju fortfarande båda vara riktiga. Jag tar med glädje emot alla möjliga typer av kommentarer, positiva och negativa, eftersom de så länge de är konstruktiva nästan alltid tillför någonting. Och så länge det bara befinner sig i manusstadiet så förbehåller jag mig alltid rätten att säga att jag har rätt och alla andra har fel eftersom det trots allt är mitt manus. ;) (Till jag faktiskt vill göra film av det och involverar andra för då blir ju situationen lite annorlunda...)

Hur långt är manuset tänkt att vara, och har du lust att lägga upp en synopsis för resten av historien?

Det här är en konstig berättelse längdmässigt. Det som är upplagt nu är ungefär en tredjedel av historien. Jag är inte så sugen på att lägga upp synposiset(?) men jag går däremot och funderar på att lägga upp resten av manuset. Framför allt nu när jag vet att det finns personer här som med konstruktiva kommentarer kan hjälpa mig att göra det bättre. Jag har dock två sekvenser i manuset som jag vet redan nu är lite för långt ifrån att hålla måttet så jag tänkte försöka hitta lite tid att fixa till dem innan jag lägger upp dem här.

Och när det kommer upp mer från mig, oavsett om det är manus eller filmklipp, så är det helt okej om du är hård och obeveklig i dina kommentarer, Jakob... :)

Postad

Tack vare feedbacken jag fått här så har jag nu bestämt mig för att blåsa liv i det här gamla manuset och göra en ordentlig revidering. Den här senaste versionen är ett försök att hantera frågor och feedback som jag fått av voodoo:are.

Jag skulle verkligen uppskatta lite synpunkter på det här, både fristående och i form av jämförelser med tidigare version.

(Och för er med ont om tid eller lust att skriva, finns ett alternativ här.)

Ankomst_3.pdf

Postad

Okej, bra att få veta att det blivit läst i alla fall. Hm, kan du kanske ge någon ovettig kommentar? Om det hitintills är bra, dåligt, både och eller ingetdera?

Och om du läste senaste versionen, 3, och har läst någon av de tidigare, så skulle jag bli hjälpt om du kan säga om du tyckte 3:an är bättre eller sämre än den/de andra.

Och hela manuset kommer, men det kommer att dröja lite eftersom jag ämnar revidera det och dessutom har mycket annat nu.

Tack för tiden, _nemo_.

• 2 veckor senare...
Postad

Har läst, men har svårt att hitta ord för att kritisera något som inte är färdigt och jag inte kan se helheten av.

Så det enda jag kan klanka lite på är väl då replikerna som jag ibland känner är aningens platta.

Men eftersom jag vet att sånt förändras med tiden och omskrivningar, så känns det nästan löjligt att komentera det.

Läser ytterst gärna HELA manuset när det är klart!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...