sinew Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 Hej allihopa! Har inte hunnit presentera mig än, tänkte att jag gör det senare när jag har mer tid. Visste inte heller var jag skulle posta frågan, så jag gör det här, även om det inte har med filmmanus att göra: Finns det någon som kan hjälpa mig att få tag i manus till olika tv/datorspel? Jag är grymt nyfiken på hur de skrivs och skulle vilja få tag på några att läsa. Alla tips välkomna. Tack. 0 Citera
Insaniac Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 Varför ska du läsa ett datorspelsmanus? Skriv ett istället. Vad är skillnaden? Det beror såklart på hur bra spelet är och om spelet kan gå olika vägar. Man skriver manuset i Stages. Stage 1: Är början på spelet där vi får lära känna karaktären o sådant. Här kommer t.ex. Stage 2a Stage 2b eller Stage 3bc. Stage 2a betyder kanske att en karaktär dör och Stage 2b betyder att karaktären överlever fast man måste möta en boss m.m. Inte så svårt. Det beror bara på vad för sorts spel du gör. Problemet är att det blir rätt klyddigt. 0 Citera
Anhool Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 Vet inte riktigt var du kan hitta det men du lär nog hitta en del folk på diverse spelforum som kanske skriver egna historier till spel. Vet att Brother Of Light här på voodoo var inne på att skriva spelmanus förut i alla fall. Metal Gear-inspirerat har jag för mig. Eller var det hans långfilm? 0 Citera
jmalmsten Postad 12 september 2007 Postad 12 september 2007 hmmm just Metal Gear (och även andra storspel) brukar ju ha fan-sites som ibland tillhandahåller script-dumpar och liknande... Och just Metal Gear Solid 2 har en kille på sin sida bland annat gjort en hel text-dump av slutet inklusive en mindre analys på vad som försigår... http://junkerhq.net/dumps.html Kom dock ihåg att ofta så dyker det upp så kallade "transcripts"... dessa är inte manus i vanlig bemärkelse utan mer ett slags backwardsengineering där spelare har tagit ett slags manusformat och skrivit ner allt som händer i spelet... Kan vara intressant läsning i vilket fall som hellst... för det är lätt att saker försvinner i mängden. Och för att driva vidare på MGS-inriktningen så är ju dessa spel, precis som Kojimas andra spel, otroligt cineastiskt drivna, så jag misstänker att även han sitter och skriver sina spel lite mer som interaktiva filmer med en slags variation på manuskonceptet som Insaniac beskriver för att hålla isär parallell-spår och interaktivitet... Men att hitta äkta speldesign-dokument (som jag har för mig de kallas spelmanusen med alla karaktärer och handlingar och annat viktigt för spelet) är nog snudd på omöjligt... om inte spelen blivit otroligt populära och spelbolagen valt att utnyttja denna, om än lilla, inkomstkälla för iallafall rena goodwill-relationer med kunderna. Eller om du nu inte har personliga kontakter på dessa bolag som kan tillhandahålla med kopior, Men då hade du ju inte frågat, eller hur?;) 0 Citera
Java ex Machina Postad 12 september 2007 Postad 12 september 2007 Det finns ju svenska speltillverkare också. Du skulle kunna kolla eniro efter deras nummer, slå en signal till växeln, fråga vem du ska prata med för att få ett litet exempel så du vet hur manusen är formaterade, snacka med den personen och övertala om att få en eller två sidor mailade till dej. Så kan man också göra, det är en annan del av stockholm. 0 Citera
vilcans Postad 12 september 2007 Postad 12 september 2007 Game Design Document heter det dokument som beskriver spelet. Jag har sett ytterst få sådana online (och i verkligheten också för den delen). Jag minns att Gamasutra la upp en GDD för ett lågbudgetspel för PS2 för kanske ett halvår sen. Men varken det spelet eller någon annan GDD som jag har sett har varit för ett spel där handlingen varit speciellt central. MGS-serien verkar mer centrerad kring story, och jag skulle tro att de beskriver handlingen i ett eller flera separata dokument. Tro dock inte att någon spelstudio eller förlag skulle vara intresserade av att göra ett spel baserad på enbart en plot. Spel är så mycket mer än så. Gameplay till exempel är oftast viktigare. Många bra spel saknar intrig helt och hållet. EDIT: Förresten, det finns ingen standard för hur man skriver en GDD. Kan vara bra att känna till. 0 Citera
sinew Postad 13 september 2007 Författare Postad 13 september 2007 Tack för svaren folks, matnyttigt och intressant. Angende MGS så är det självklart en väldigt intressant del, men precis som det sas - MGS är i vissa fall obibliskt proppade med filmsekvenser och tenderar ibland att framstå mer som Hideos våta filmdrömmar än spel ;] Alla spel är intressanta just nu, bara för att botanisera i. Fortsätt gärna posta om ni faktiskt hittar något på nätet att länka till, jag ska sätta mit och maila och ringa lite samtal. cheers! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.