Gå till innehåll

720x576 blir widescreen?


Degfem

Recommended Posts

Tjo!

 

Jag är verkligen helt lost på detta med format å sånt och jag behöver er hjälp!

Jag ställer min fråga nu så att ni har den i baktanke när ni läser min process nedan, kommer min 720x576-fil att bli widescreen när jag bränner ut den på en DVD?

 

 

Ok jag tar det från början. Jag har gjort en discgolffilm som jag nu ska distribuera. Jag har filmat med "16:9" format enligt kameran och 16:9 är också formatet på projektet som jag jobbar med i premier pro. (Detta är första gången jag jobbar med widescreen så ni vet.)

 

hittils har gått bra, innuti programet så ser det ut som jag vill ha det, preview rutan är i widescreen så det ser ju bra ut.

 

Nu när jag klar med filmen vill jag ha den på DVD men min brännare funkar inte så jag måste först dra ut hela filmen för att sedan skicka den till en kompis som får bränna ut den.

 

Alltså så går jag på "Export Movie" och väljer filtypen "Microsoft AVI". På videoinställningarna ser det ut såhär:

 

http://www.fuskbugg.se/pub/misc/CFG.JPG

 

När jag ser att det står att pixel aspect radio är "D1/DV PAL Widescreen 16:9" så känner jag mig trygg.

 

Jag kör ut filmen och nu till problemet, när jag tittar på filmen ( i winamp och VLC om det har betydelse) så visas den inte alls i widescreen, snarare kvadratisk form :S.

 

Det jag har förstått är att detta format dock kan bli widescreen om datorn drar ut pixlarna på bredden och trycker ihop på höjden. Som den har gjort i premier pro.

 

Kommer den att göra det när filmen bränns ut på DVD?

 

Hoppas att jag inte förklarat allt för otydligt, tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter som om Winamp och VLC inte "ser" den 16:9 flagga som ska finnas där. Gör ett kort test om det blir rätt när du bränner ut den på en DVD. Vid koll nummer två såg jag att du har Compressor på "None" - testa att ha den på DV PAL istället - då bör det funka.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter som om Winamp och VLC inte "ser" den 16:9 flagga som ska finnas där. Gör ett kort test om det blir rätt när du bränner ut den på en DVD. Vid koll nummer två såg jag att du har Compressor på "None" - testa att ha den på DV PAL istället - då bör det funka.

 

/Max

 

Alltså, är DV PAL ett codec? för i så fall saknar jag det om det ska finnas där

 

http://www.fuskbugg.se/pub/misc/Compressor.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Som Max_h säger men ... DV PAL har inget med DVD PAL att göra.

Har tidigare jobbat med alla varianter av adobes produkter. Efterom de fungerade dåligt, med mycket små och plotriga knappar och kostade för mycket så har jag också, en gång i tiden varit olaglig och testat de flesta av dem. Jag har kommit fram till att jag bäst trivs med de populäraste klippen av film från mina hemtrakter och mina egna amatörklipp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Compressor: None, symboliserar okomprimerad dataström.

Trots den rätta pixel aspect ration har jag själv samma problem med okomprimerad widescreen videoström.

 

Kör ut det som PAL DV Widescreen, antingen med Microsofts DV Codec ( Om PC nu är fallet ) eller med Panasonics DV Codec som även stödjer Type-2 DV ström.

 

Rendera annars ut den till en färdig MPEG-2 16:9 ström. Ett DVD Authoring program slipper då processen av kodningen till MPEG-2 för DVD.

Länk till kommentar
Share on other sites

...Efterom de fungerade dåligt, med mycket små och plotriga knappar ... Jag har kommit fram till att jag bäst trivs med de populäraste klippen av film från mina hemtrakter och mina egna amatörklipp.

Och om Adobes program hade fungerat bättre så hade du nöjt dig med andra klipp istället för klipp från dina hemtrakter, eller missade jag något? :OO

Länk till kommentar
Share on other sites

Compressor: None, symboliserar okomprimerad dataström.

Trots den rätta pixel aspect ration har jag själv samma problem med okomprimerad widescreen videoström.

 

Kör ut det som PAL DV Widescreen, antingen med Microsofts DV Codec ( Om PC nu är fallet ) eller med Panasonics DV Codec som även stödjer Type-2 DV ström.

 

Rendera annars ut den till en färdig MPEG-2 16:9 ström. Ett DVD Authoring program slipper då processen av kodningen till MPEG-2 för DVD.

 

Ok får pröva det om resten skiter sig, tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan väl också köra 1024x576 och sedan köra på square pixels istället? finns det naktdelar med detta? ingen höjdare på format själv.

bättre att köra 720x405 så tappar han ingen kvalité..när jag renderade ut i final cut så blev det 720x576 vilket inte blev widescreen sen gjorde jag det till widescreen (720x405) i after effects vilket funkade perfekt..

 

testa 720x405 :D

Länk till kommentar
Share on other sites

bättre att köra 720x405 så tappar han ingen kvalité..när jag renderade ut i final cut så blev det 720x576 vilket inte blev widescreen sen gjorde jag det till widescreen (720x405) i after effects vilket funkade perfekt..

 

testa 720x405 :D

 

Du får ursäkta min totala inkompetens men, vilken fil renderar du ut i AE då? en AVI? För jag hittar inga alternativ för bildstorlek för AVI iaf :/

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får ursäkta min totala inkompetens men, vilken fil renderar du ut i AE då? en AVI? För jag hittar inga alternativ för bildstorlek för AVI iaf :/

 

bildstorleken ändrar du när du gör en ny komposition inte när du renderar. När du gör en ny komposition fixar du alla inställningar som du har för din film förutom bildstorleken som istället för 720x576 ska vara 720x405. Då kommer bilden vara för stor men det är bara att dra ihop den och sen är det bara att rendera :D

Länk till kommentar
Share on other sites

bildstorleken ändrar du när du gör en ny komposition inte när du renderar. När du gör en ny komposition fixar du alla inställningar som du har för din film förutom bildstorleken som istället för 720x576 ska vara 720x405. Då kommer bilden vara för stor men det är bara att dra ihop den och sen är det bara att rendera :D

 

Tack Ludvig! Fungerade perfekt :D

 

Tacka alla för hjälpen!

Länk till kommentar
Share on other sites

När man komprimerar till MPEG-2 för DVD kan man ställa in utformatet 16:9 och då dras pixlarna ut till widescreen vid uppspelning. Man ska alltså köra anamorfisk widescreen med 720x576 upplösning. Med anamorfiskt menas att pixlarna inte är kvadratiska utan snarare rektangulära vid uppspelningen.

 

Om man kör 720x405 blir alltså kvaliteten försämrad...

Jag förslår att du exporterar till widescreen DVD-format.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...