cladam Postad 6 september 2007 Postad 6 september 2007 Börjar närma mig slutfasen inför ett köp av en 35mm adadpter nu men är lika bra att kolla upp alla frågetecken innan det sker. Och nu till själva frågan- Filmar man med en 35mm adapter ska man då köra med den hela tiden och bara försöka byta objektiv eller funkar det kvalitetsmässigt att skruva av den och filma utan om man tex redan har bra objektiv till kameran som inte passar på adaptern eller kommer man märka stor skillnad mellan dessa material? -Cladam 0 Citera
megawatti Postad 6 september 2007 Postad 6 september 2007 Det man vill ha ut av 35mm adaptern är ju de korta skärpeljupet. Vad jag sätt så blir de liite mer kornigt av 35mm adaptern också, pga mattskivan. Men ja så kan du göra utan att se allt för stor skillnad i bild, färger osv. Eventuellt kanske du måste göra en lätt Color-corretion eftersom gamman/vitbalansen ändras lite. Men jag skulle kört med den på hela tiden. 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 7 september 2007 Postad 7 september 2007 Det varierar iofs vad man ska filma. En 35mm adapter med fast optik är krångligt t ex på bröllop om du har bråttom, måste fixa fokus och byta objektiv beroende på var du ska filma någonstans. Jag gjorde nyss det misstaget... :/ Men vid spelfilm och lägen du vet vad du ska filma skulle jag satsa på ha 35mm adapter på hela tiden. Om bilden blir kornigare med adaptern på och man vill filma utan så gör råmaterialet utan 35mm kornigare i redigeringen. 0 Citera
Norbert Postad 7 september 2007 Postad 7 september 2007 När jag filmade en spelfilm med en hemmagjord adapter såg man tydligt skillnad på klippen med och utan adapter, främst på grund av det kortare skärpedjupet men också på grund av att adaptern ger bilden en mjukare och annorlunda karaktär. Jag var tvungen att ta av adaptern ibland eftersom jag bara hade ett objektiv på 50mm till den. Som tidigare sagt så hade nog jag också lämnat adaptern på om jag hade haft möjlighet att byta till ett vidare objektiv ibland. Hur stor skillnad det blir mellan klippen med och utan adapter beror förstås också på vilken adapter du använder. 0 Citera
Danell Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 Skulle verkligen rekomendera att köra med antingen eller under hela inspelningen. Bilden får en helt annan karaktär. 0 Citera
KF.ent Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 jag har tänkt att byta mellan 35mm adpater mellan vissa klipp i en film så att klippena mer ska skilja mellan varandra, inte bara i färg temat som man vanligtvis brukar leka med, kanske blir bra eller så blir det kasst får se när det blir klart 0 Citera
D_Odell Postad 12 september 2007 Postad 12 september 2007 Kan verkligen ge en effekt att ha 35mm djupet på ett fåtal scener som då ska ge en effekt, kanske drömlik tex. Men då bör det vara ett medvetet val och inte något man göra i det snabbaste taget. Men vackert är det. Lycka till! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.