HamGamgi Postad 4 september 2007 Postad 4 september 2007 Ska sätta en text på ett videomaterial filmat i dvkvalitét, trackingen och allt går rätt bra men problemet är att texten ser för bra ut, den borde vara sämre kvalle. Finns det något sätt alternativt plugg för after effects för att få texten att bli lite mer lågupplöst? 0 Citera
Arclight Postad 4 september 2007 Postad 4 september 2007 Haha, nja kanske inte för just det ändamålet. Men prova att göra ett text lager i typ PS som är väldigt lågupplöst och skala sedan upp det i AE för att få den och se dåligt ut. Sen kan du kanske blurra det lite, prova dig fram. 0 Citera
Jawo Postad 4 september 2007 Postad 4 september 2007 Prova att använda olika blur, sharpen och noise filter på texten. Att göra den lite transparant (några få procent) kan även funka beroende på hur bakgrunden ser ut. 0 Citera
Mega99 Postad 5 september 2007 Postad 5 september 2007 Lek runt lite med Blur och Posterize, då får du nog nåt hyfsat. 0 Citera
megawatti Postad 6 september 2007 Postad 6 september 2007 Eller som sagt, gör en bild i Photoshop med alpha bakgrund och skala bara up den. 0 Citera
High1ander Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 Ska sätta en text på ett videomaterial filmat i dvkvalitét, trackingen och allt går rätt bra men problemet är att texten ser för bra ut, den borde vara sämre kvalle. Finns det något sätt alternativt plugg för after effects för att få texten att bli lite mer lågupplöst? Vad ar det for kvalla som gor den samre? Vad ar det du vill efterlikna? Du kan satta pa noise for att fa det mer organiskt, du kan simulera noise:et som videon har och lagga pa texten. Du kan sanka upplosningen pa texten... Du kan lagga pa interlacing... 0 Citera
jiggymoon Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 Tja. Om man ska försöka matcha kval på texter, etc. Jag bruka stutsa en gång till VHS elller DV band och sen tar in den igen och keyer på.... 0 Citera
MartinL Postad 12 september 2007 Postad 12 september 2007 Spara ut texten i jpg format med dålig kompression. Då får du massa fina jpg artefakter som dv film har. Bara en tanke. Alldrig provat själv dock;) 0 Citera
vilcans Postad 12 september 2007 Postad 12 september 2007 Spara ut texten i jpg format med dålig kompression. Då får du massa fina jpg artefakter som dv film har. Bara en tanke. Alldrig provat själv dock;) Du, DV-har inga jpeg-artifakter. Däremot har det artifakter av 4:2:0-komprimeringen. Jag har för mig att jag såg nåt plugin nånstans som skapar dessa artifakter. Annars så får du dem ju gratis om du mastrar i DV. 0 Citera
MartinL Postad 13 september 2007 Postad 13 september 2007 Du, DV-har inga jpeg-artifakter. Däremot har det artifakter av 4:2:0-komprimeringen. Jag har för mig att jag såg nåt plugin nånstans som skapar dessa artifakter. Annars så får du dem ju gratis om du mastrar i DV. Ah se där. Men ändå. Man borde ju kunna få JPG artefakterna o likna DV kvalitet, eller?! I varje fall någorlunda. Finns säkert någon fiffig plugg som fixar DV look. Men det känns lite fel o slösa pengar på att ge film klipp sämre kvalitet;) 0 Citera
vilcans Postad 13 september 2007 Postad 13 september 2007 Ibland måste man ju sänka kvalitén för att matcha filmat material. Även på högbudgetfilmer "degraderar" de datorrenderingar för att matcha 35 mm-material. Det som den pluginnen som jag tänker på gjorde (jag tror det var ett script för Final Cut) var att skala ner chroma-kanalerna till en fjärdedels storlek för att tappa upplösning, sen skalade upp dem igen för att passa skärmen igen. Om inte annat så går det att göra något liknande i AE. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.