Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Oftast är det bandtransporten och zoommotor som hörs, ibland i kombination med brus från en dålig/billig mikrofon. Som dessutom ofta är placerad på ett sätt som inte går att vindskydda.

 

/Max

Postad

Skulle tro att det mesta bruset beror på limitern, altså den manicken som ser till så att det inte blir för högt ljud på bandet. Den höjer volymen när inget tal eller annat ljud hörs så att allt bakgrundsljud blir förstärkt. Dessutom är dessa limiters ganska dåliga i konsumentkameror. En bra limiter i studiosamanhang kostar som flera konsumentvideokameror tillsammans. Prova om du kan ställa in inspelningsnivån på kameran manuellt. Då kommer du säkert ifrån mycket av bruset. Sen skarammlar ju motor och zoom en hel del som Max H mycke riktigt påpekat.

 

music

Postad

Om det går. Men det är ofta problemet på billiga kameror, dom har endast automatisk nivåjustering som så fort det blir tyst börjar höja inspelningsvolymen för att "hitta" ett ljus att spela in.

 

Men finns det manuell kontroll - absolut.

 

/Max

Postad

De klassiska motorljudet de alltid snackar om i tester osv, detta beror så klart på den inbyggda micken att den tar upp skakningar och liknande från chassit. Testa med en extärn mik, Behöver inte vara en värsting, kolla med en polare ifall de har en hyffsad och testa ifall de försvinner, I så fall vet vi om de är limitern som de snackar om åvan eller motorljudet!

Postad

Frågan verkar beröra tre problem:

1. Var kommer det störande ljudet som vid uppspelning uppfattas som sus/brus/hum?

2. Förstärks det störande ljudet på något sätt innan uppspelning?

3. Vad förstärker ljudet vid inspelning respektive uppspelning?

 

Innan jag försöker besvara de tre frågorna oan det vara på sin plats att nämna begreppet signal-brus-förhållandet. Det som tekniskt brukar förkortas till SNR efter det engelska Signal-to-Noice-Ratio. Inom ljudstyrkor används decibel (fortkortat dB) för att mäta ljud. Namnet kommer från telefonuppfinnaren Alexander Graham Bell. Signal-brus-förhållandet visar på hur starkt ljudet skall vara för att höras över bruset vid inspelning på normalnivå.

 

Jag skriver normalnivå utan att skilja mellan konsumentnivå, proffsnivå, eller digitalnivå. Läs i din manual vad som är normalnivå för din kamera.

 

Till fråga ett kan jag svara att det finns tre huvudsakliga källor till sus/brus/hum. Först kan sus/brus/hum uppstå i bakgrunden från fläktar, lampor, kylskåp, motorer, vind. Sedan kan sus/brus/hum uppstå i utrustningens motorer och/eller förstärkarkretsar. Slutligen han sus/brus/hum uppstå på grund av interferens med växelström från transformatorer, reostater och radiosändare; eller vanliga telejordfel.

 

Så för att minska sus/brus/hum är det ibland bra att stänga av kylskåp, luftkonditioneringar, ventilation och cirkulationspumpar och värmelement. Det är en bit på väg att minska källan till sus/brus/hum.

 

Det andra steget är att isolera mikrofonen från mekanisk vibrationer och påverkan av vind och eller uttalsluftstötar. Det är ganska enkelt att göra. Gummiupphängning och yllesocka löserdet mesta. Lägg till en skärmad mikrofonsladd av bra kvalitet för det svara mik-signalerna innan förförstärkaren.

 

Det tredje steget är att ha mikrofoner, förförstärkare och AD-omvandlare av bra kvalitet så att internt alstrat sus/brus/hum minskar och svaga signaler kan spelas in utan distortioninducerande förförstärkningsnivåer. Här kostar det pengar att nå bra kvalitet.

 

Limiter!!

En av de stora skillnaderna mellan digital inspelning och analog inspelning är överstyrning. En analog signal kan varför stark och ändå låta bra. En digital inspelning klarar inte en överstyrd signal utan ljudet krackelerar. För att ändå kunna spela in digitalt med bra dynamiskt omfång använder man sig av limiter. En limiter försvagar höga signaler och dämpar ner dem till inspelningsbar nivå.

 

En gate blockerar en signal som är för låg.

 

En gate och filter som blockerar ljud under 80 Hz och sedan tillåter successivt släpper på signalen upp till 100-200Hz kan blockera bort mycket hum från inspelningen.

 

En limiter begränsar signalen utan att förstärka signalen.

 

Det som kan ställa till det för dig kan vara att du har automatisk inspelningsnivå i kombination med svaga förförstärkarkretsar anslutna till en mikrofon med högt inre brus monterat direkt i chassit som mekaniskt för över bandspelarens motorljud och kassetsgnissel till mikrofonkapseln.

 

Så fort det är tyst i rummet förstärks motorljud och kassetgnissel upp till normalnivå. När du zoomar förs zoommotorns ljus via chassi till mikrofon och förstärks. Eftersom chassiljuden är låga klarar mikrofonen inte riktigt av att skilja dem från intern brus. Alltså förstärks både brus och chassiljud samtidigt upp till normalnivå.

 

För att komma runt detta i kameran ska du använda manuell inställning av ljudnivå. Limiter är okej för att klara det dynamiska omfånget.

 

Nästa steg är att placera en lös mikrofon i en gummifjädring på en mikbom så nära den talande ljudkällan som möjligt. Du kommer bort från chassiljud och du får så stor miksignal som möjligt att skilja från intern brus.

 

Anslut mikrofonen via en liten mixer eller BeachTek på kameran som kompenserar mellan balanserad XLR från mik till konsument ingång på minitelejack.

 

Varje steg i processen förändrar ljudet. OM du ska visa på tv med Broadcast som har dynamistk omfång om cirka 50dB kan du förhoppningsvis spela in med utrustniung som klara 85dB och tal låter ändå bra.

 

Vill du spela in filmljud ökar kraven på SNR och dynamiskt omfång.

 

Lycka till.

Postad

Jag brukar oftast spela in ljudet separat ;) Då får jag iaf användning för filmklappan jag köpt :P Sen finns det ju brusredigeringsprogram (Inte för att de funkar bra då men alltid något).

Postad

Självklart måste du ha en mickingång för att kunna ansluta en mick. Du kan också ha en linjeingång för att ansluta en mixer som i sin tur har mickar anslutna.

 

Du får vara observant på vilken signalnivå mikingången har. Generellt kan sägas att om det är en pytteliten telejack (tip and ring) så klarar den inte av signalstyrkan på en proffsig mik. Då får du ansluta tex en BeachTek som omvandlar balanserad signalstyrka till konsumentnivå. Jag har skrivit om detta tidigare så prova att söka på "balanserad mikrofon".

  • 2 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...