Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Här är en liten smygtitt av ett annat manus jag skriver som kallas "Skogsvandrarna".´

Fick idén efter att ha läst i böcker och på internet om de svenska trollen som levde i skogarna... sedan så såg jag filmen Wrong Turn... och sedan började jag experimentera med synopsisar. Sedan tänkte jag... vad om troll faktiskt var människor... fast missbildade?

Synopsis:

Mathias och Oscar är på väg uppåt i landet. Närmare bestämt Karlstad. Påvägen dit så tar de upp en liftare vid namn Samuel. När de är ute och kör på vägen inuti en skog drar Samuel sitt vapen och säger till dem att köra in i skogen. Han säger att om de inte gör som han säger så dödar han dem. Väl inne i skogen berättar Samuel att han rånt en bank och lyckats komma undan. Hans två medhjälpare blev haffade. Medans han räknar sina pengar så stöter de på två svampplockare. Den ena är en ung kvinna vid namn Amelie och den andre är hennes pojkvän Robert. Samuel tar dem till fånga. Deras enda hopp är nu deras vän Max som fortfarande är ute i skogen.

Ovanpå detta finns en legend om skogen... om "Skogsvandrarna". Sen sent 1800-tal har de existerat som trollen som jagar i skogen. Vidunderliga monster sägs de vara... även om ingen har sett dem... eller åtminstone inte återvänt för att berätta.

Men vad de 4 kidnappade och Samuel ska få reda på är att denna legenden... är allt annat än påhittad...

- - -

Kommentera tack...

Postad

Verkar lattjo. Troll "på riktigt" saknas i filmhistorien, tycker jag.

(men, återigen... Det där var inte ett synopsis. Upplösningen saknas. Det var en teaser på sin höjd.)

Postad

denna synopsis var rätt snabbgjord. Och jag kallar det synopsis. För att sedan fortsätta så kan jag berätta att det finns en möjlighet att ingen dör i manuset... men där finns också en möjlighet att ingen överlever i manuset.

Jag fick inspiration till "trollen" också igenom att gå in på internet och kolla på special effetcts shopping-hemsidor och såg olika face-masks av skalliga huvuden med stora spetsiga öron, bred haka och stora tjocka näsor... men de såg inte så snälla ut och inte så sorgliga heller. Maskerna hade ett hotfullt uttryck. Blev rätt inspirerad av utseendet till "trollen".

• 3 månader senare...
Postad
denna synopsis var rätt snabbgjord. Och jag kallar det synopsis. För att sedan fortsätta så kan jag berätta att det finns en möjlighet att ingen dör i manuset... men där finns också en möjlighet att ingen överlever i manuset.

Jag fick inspiration till "trollen" också igenom att gå in på internet och kolla på special effetcts shopping-hemsidor och såg olika face-masks av skalliga huvuden med stora spetsiga öron, bred haka och stora tjocka näsor... men de såg inte så snälla ut och inte så sorgliga heller. Maskerna hade ett hotfullt uttryck. Blev rätt inspirerad av utseendet till "trollen".

Skulle gärna vilja ha länken till det där

• 5 veckor senare...
Postad

Tackar alla. Synopsisen är omskriven och lite mer annorlunda gjort för att den inte ska likna för mycket Wrong Turn. Samuel är ensam rånare i manuset. Jag har skrivit manuset mer fast-paced för att det inte ska bli segt. Dock så är början lite sen. Jag kan avslöja med att hela filmen börjar med att Mathias och Oscar tar upp Samuel i bilen på en motorväg. Från där så har de ett samtal. När de kommer in i en skogsväg så tar Samuel fram sin pistol och tvingar in dem på en grusväg som går väldigt långt in. Grusvägen slutar och de fortsätter. Det är menat att Samuel ska avrätta Mathias och Oscar på plats och sedan försvinna med bilen. Ni kan undra vad som händer.:-P

Jag älskar själva rånar-konceptet. Det är originellt. Inte någon "tonåringar som ska ut i skogen och ha sex" eller campa-idén. Jag funderar fortfarande på mängden "troll". Jag tycker inte att där ska "bara" vara 3 stycken, men om där är t.ex. 6 stycken så blir det rätt många och blir lite screen-time för varje troll :-S

Hade gärna postat upp manuset för att få lite råd angående det, men tyvärr så kan jag inte göra det för att manuset ska jag ge över till Yellowbird Productions och låta dem kolla manuset. Vi finns ju i samma stad liksom.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...