Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ok, jag vet att det är lite offtopic men jag vet inte vart jag skall lägga det. Vore schyst med ett svar, sedan kan ni strypa tråden..

Jag skall lägga upp en torret fil på min hemsida som folk skall kunna ladda ner.

När jag arbetar med htmlsidan på min dator (innan jag skickar upp den och torrent-filen via FTP) så funkar allt kanon

Kör:

länknamn

Testar att klicka på länken (när allt fortfarande är på min dator) och det funkar. Dialogruta kommer upp:

Vill du öppna eller spara den här filen

Och alternativen spara / Öppna

Än så länge är allt precis som det skall vara

Men när jag laddar upp torrentfilen och HTML sidan på min FTP och sedan går in på sidan i samma explorer browser och klickar på länken så:

The page could not be found. Alltså explorer tror att ”länken” /torrenten är en HTML sida? Exakt samma kod, fil, allt fast det ligger på FTP servern istället för på min dator…?!?!

Hur skumt som helst.

Finns det någon speciell HTML kod som gör att explorer förstår att det som ligger i A HREF taggen inte är en länk till en sida utan till en fil som skall laddas ner…

Alltså det funkar när jag testar på datorn, men inte från FTPn

Nej, jag har inte stavat fel, fel kodat eller liknande. Exakt en kopia på FTP som på min burk

Här är sidan http://www.peterfilm.se/test1.html

Fattar inget.

Vore sjukt tacksam för ett svar snarast

Peter

Postad

Kan man ha hakar och plusstecken i url:er?

Kan servern ha ett torrentfilter?

Om du gör samma sak men med en dummyfil.exe, vad händer då? Prova med zip, bat, foo osv.

En skum grej är att det öppnas en ny explorer? Det brukar öppna i samma fönster.

Riktiga piratsidor brukar ha ---film så jag ser inte skillnaden.

Postad

Alltså tjejen på crystone menar att de inte har torrentfilter. Testade att lägga upp exakt samma på en telia server och där funkade det. Det måste väl innebära att det är ett filter.

Hon hade snackat med teknikerna hos sig och de sa att torrent är ok, men jag fick inte snacka med dem, vad skulle det annars kunna vara...

Postad

Flyttad från Komprimering och streaming.

Filnamnet är galet på något vis. Testa enbart bokstäverna a-z och siffror i namnet.

Postad

Yes folks. Så är det,,, torrent filter. nu måste jag uppdatera till egen server hos dem.

I mitt avtal med musik i filmen måste torrentfilen laddas ner från peterfilm.se och servern där hemsidan ligger. Dvs jag kan inte länk.

Världen är så rubbad. Vad är det som är olagligt med torrent som distribueringsformat?

Postad

Usch, tråkigt. När ska egentligen branschen lära sig att det inte är mediet som är olagligt, utan handling? Torrenttekniken är ju ett helt utmärkt sätt att distribuera serverbelastningen.

Postad

Det var samma med mp3 på gratissiterna när det begav sig. Så fort man försökte ladda upp en mp3 så automatblockades kontot. Fick du det bekräftat att det är så?

Vad händer om du helt enkelt zippar torrentfilen? Eller kallar den txt och så får användaren själv "spara som" .torrent? Det blir lite bökigare men du kanske kan skriva lite anvisningar?

Postad
Det var samma med mp3 på gratissiterna när det begav sig. Så fort man försökte ladda upp en mp3 så automatblockades kontot. Fick du det bekräftat att det är så?

Vad händer om du helt enkelt zippar torrentfilen? Eller kallar den txt och så får användaren själv "spara som" .torrent? Det blir lite bökigare men du kanske kan skriva lite anvisningar?

Sant. Zip är en sak att tänka på. Det funkade. Men blir det inte lite krångligt?

Zip -> torrent -> iso!

Inte direkt så att farsan blir sugen att kolla film ;)

Har ni lust att testa

http://www.peterfilm.se/test2.html och kolla så att allt flyter enkelt.

zip eller rar. Vilket är bäst, mest använt m.m.

Peace

Peter

Postad

Kör du med zip. Det fungerar mycket utmärkt nästan "som vanligt". Windows fattar ju zip direkt.

1. Jag tröck på länken. Jag fick en fråga vad jag skulle göra, valde spara.

2. Jag valde "öppna" när filen var sparad. Då ser jag zip-filen. Jag tryckte på den. Då ser jag torrentfilen.

3. Dubbelklick och saken är klar. Jag behövde inte ens packa upp zip-arkivet.

Jag har inget zip-program installerat.

Carbe. Skitsamma med rar. Det är bara för att passera torrentfiltret. Det hade säkert gått bra att byta namn på filen om de inte analyserat innehållet. Om de analyserar innehållet syns det inte om det är zip-arkiv.

Postad

Ok

tror det blir zip. Kanon tack för hjällpen.

Ang. Seedning vid torrentsdelning. Om någon laddar ner min torrent och kör den i bittorrent-clienten;

1. delar han också ut medans han laddar ner?

2. är det samma som att seeda (alltså dela ut)

3. när slutar man seeda?

Jag har sjukt dålig kolla på torrent. Använder vuze (Azureus nya beta version). Där laddar man upp det material man vill göra torrent av. Sedan skapas en torrent fil. Kan vara bra då vuze sedan hela tiden seedar (eller, ?)

Det jag är rädd för är att Tracker:status på min torrent på vuze skiftar mellan ok, break och DTH:. Någon som har koll på det. Känns skrajt, men jag vet inte. Vad händer då en tracker tar break. Slutar allas nedladdningar då? Jag har inte gjort några manuella trackerinställningar, utan förlitar mig på vuze. Allt måste funka smärtfritt den dagen då pressrelease släpps och folk skall kunna ladda ner filmen.

Postad
Ok

tror det blir zip. Kanon tack för hjällpen.

Ang. Seedning vid torrentsdelning. Om någon laddar ner min torrent och kör den i bittorrent-clienten;

1. delar han också ut medans han laddar ner?

2. är det samma som att seeda (alltså dela ut)

3. när slutar man seeda?

1. Ja, i valfri hastighet. Brukar dock finnas ett minimum på ungefär 5kb/s

2. Det tycker jag. Men den rätta "seeden" är när hela torrentinnehållet är nerladdat. Alltså 100%. Då börjar den äkta seeden.

3. När man vill. En del stänger ner torrenten direkt när de fått hem allt (egoister).

Postad

Följdfråga? Skall jag fortsätta dela ut det jag nyss laddade ner? Det gick ju blixtsnabbt. Eller är det ett test bara? Nästa fråga; Kan du inte ha filmen för normal nerladdning på din sida? Eller har du inte plats eller trafikresurser?

Postad

Jag fyllde i e-posten i min profil när jag loggade in här första gången. Jag har för mig att om man klickar på mitt namn så finns alternativet "skicka e-post till gorse" som val. Annars är det gse(kanelbulle)ida.liu.se

Postad

Varför är rar bättre än zip? Filen kommer ju fram hel och syftet är ju maskera filen för torrentfiltret och inget annat. De flesta datorer fattar zip utan extra program installerat, till och med tittar på innehållet on the fly. Till och med personer som är ovana med datorer kommer antagligen lyckas ladda ner och öppna filen bara genom att klicka sig fram.

Med rar måste man installera ett program helt i onödan.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...