Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har börjat 8:an nu, och i slutet av detta läsår är det dags att smått börja tänka på gymnasieval. Dock är jag redan inne på mitt val just nu, och har varit det i ett tag! Jag skall definitivt välja något som har något med film att göra, för det är vad jag vill jobba med.

I vilket fall: Jag bor i Kungälv och vill plugga i Göteborg. Jag har nämligen hört att Munkebäcksgymnasiet har några bra filmutbildningar.

Min fråga är: Är det någon som kan rabbla upp de filmutbildningarna de känner till på Munkebäcksgymnasiet? Jag kan tänka mig att jobba med allt från regi till digitala effekter. Men det vore bra att veta vad som finns att välja så att jag kan fundera ett tag innan jag bestämmer mig.

MVH

Carbe

Postad

munkebäck har bara en allmän filmutbildning och ingen regi- digitala effekter- inriktningar osv.

Börjar själc på tredje året på munkebäck nu, kan säga att media utbildningen är bra men miljön är tråkig, kärnämnena ger ingen utmaning osv... en väldigt slapp skola, men bra media utbildning...

Postad

Jag skulle rekomendera IT-media programet på John Bouer gymnasiet. Går själv där nu(men ska dock byta, inte för att man inte får lära sig nått om film. Utan av annan anledning) Men jag pratade med "film" läraren och då frågade jag han vad man får hålla på med på "rörlig bild" i individuellt val när man börjat 2:an. Då sa han att man får lära sig om ljussättning, filmning, redigering, skriva manus osv.

Postad

Om du helt plötsligt i slutet av nian börjar tycka att Göteborg är en ytterst trist stad (varför du skulle tycka det är en stor och mystisk fråga men endå), så skulle jag klart rekommendera en otroligt bra utbildning något längre ner i landet. Sturegymnasiet i Halmstad har en mycket bra Tv & Filmlinje. Går tredje året nu, och när avslutningen inför sommaren infinner sig kommer det bli tårar i mängder. Det är svårt och lämna ett sådan härlig plats. Tv & Film på Sturegymnasiet i Halmstad - En otroligt härlig linje! Starkt rekommenderad!

• 2 månader senare...
Postad

hejhej

jag skulle rekomendera estetiska programmet på Ale Gymnasium i Nödinge. (Nära kungälv också!) I tvåan väljer man teater eller TV-produktionsinriktning. TV-inriktingen var bra när jag gick där 1998-2001.

• 1 månad senare...
Postad

Jag går på film & musikgymnasiet i Norrköping. De har tre inriktningar: film, musik och musikal. Jag går film. Det är en väldigt bra skola med väldigt kreativ inriktning. Istället för vanliga uppsattser får man ofta göra reportage eller sända radio eller liknande. Jag går sista året nu och har 14 timmar rörlig bild + 3 timmar sceniskt och 3 timmar pedagogiskt ledarskap vilket kan liknas med regi. Sen har jag 3 timmar ljudteknik med som jag valt. Hur som hellst, bra skola... men kanske för långt borta.

http://www.filmomusikgymnasiet.nu

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...