Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det beror väl lite på vad man vill ha för känsla i filmen. Om man inte har extremt mycket att berätta så är många klipp ett sätt att hålla publiken underhållen fram till det som komma skall. Men om det händer hundra saker kan det vara kul att få se alla saker i samma klipp i ett kaos.

Hoppas jag inte har missförståt "dogma-style", men visst menar du så som de filmar i "Children of Man" med fler.

Postad

Jag tycker att det är lättare att få till ett mer "proffsigt" resultat med många stadiga klipp istället för den sk dogma stilen, men som ovanstående inlägg beror det ju helt på vilken känsla och typ av film man vill visa. Allt beror ju också på vilken tillgång till utrustning och hur många medhjälpare man har osv. Men som amatör tror jag iallafall man har lättare att fånga publikens intresse om man försöker få det se så "hollywood" aktigt som möjligt.

Postad

Det beror ju helt och hållet på vad man är ute efter men personligen

så använder jag mycket steadicam i det jag gör. Det passar ofta det jag gör.

Kör det ganska rock n roll - vill gärna ha ett bra tempo på mina inspelningar

och har hittat ett sätt där jag (eller vi - mig & min kollega) kan göra det med steadi.

Gillar köra lite längre scenarion även om jag vet att jag kommer klippa i det.

Varje ny inställning tar ju tid men på så vis kan man optimera inspelningen.

Plus att ska man skjuta åt mer eller mindre alla håll så går det ju inte ha lampor överallt och den begränsningen gör ju att det går ännu fortare.

Jag har nån slags lamp fobi. Ljus tar bara förmycket tid. Samma sak med dolly.

Kör jag lågbudget prioriterar jag hellre annat. Men ska det vara bling bling reklamfilm snyggt så går ju inte det.

Få lampor & en steadi så är jag oftast glad :)

Postad

Jag har förvisso bara sett "Festen". Och jag håller inte med om att amatörstyle är samma sak som dogma style. I "Festen" är vinklar och klipp bra mycket mer fantasifull och skickligt än de som gör anspråk på "proffsigare" produktioner. Mycket klipp och mycket vinklar. "Festen" är INTE en enda tagning alá filmning av teater.

Vad som slog mig är att Trier är ingen duvunge inom film utan är enligt min mening en av de få som faktiskt försökte vara nyskapande och som varit ganska framgångsrik i sitt experimenterande.

Men, det var kanske inte det frågan gälde; Utan om man föredrar handhållet eller stadigt? Jag tycker stadigt, och handhållet som stilgrepp. Menar man Hollwood eller amatörstyle, så är jag helt övertygad om att det går att berätta en övertygande och medryckande historia med "amatörfilmslook". Att hoolywood skulle vara riktmärke tycker jag inte. Jag gillar INTE trenden att åka karusell, i cirklar och göra överflygningar. Jag blir sjösjuk och mår illa på bio. Det är därför ni ser mig med två popcornsbägare.

Men subtila kamerarörelser och skicklig klippning är en fröjd för ögat.

På tal om det, på exet.nu finns ett klipp av nåra tokiga ryssar som skär halsen av varandra. Det är ruggigt. Jag har nämligen en ide som jag tänker dela med mig av och som jag tror skulle kunna få den filmare höjd till skyarna, den som är först ut.

Berätta en läskig histora. Gärna med våld, knivar och pistoler. Filma med semesterkamera. Gör INGA färgjusteringar. Men lägg all energi på att berätta bra och skådespela bra. Använd gärna aftereffect och datorgrafik som ser superrealistisk ut med avsiltigt dåligt ljus, överexponering etc. Den realism som denna film kommer att få, lär folk att yra om snuffmovie i åratal.

KOmmer ni ihåg klippen som ser ut som fyllefilmning med mobiltelefon? Och plötsligt svingar man starwarssvärd och så stormar starwarssoldater in i scenen? Det tror jag kommer att slå.

Postad

Alldeles för stilla bilder blir jobbigt, specielt i kortfilmer. Ifall man kollar på långfilmer, har börjat tänka på detta mer och mer, så har de minst i varanat klipp en dolly åkning i stället för ett stilla klipp, behöver inte vara långt bara så kameran åker lite åt sidan eller liknande.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...