Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Här är en liten kort naturfilm som jag deltog med i en tävling. Reglerna för

tävligen var att filmen inte fick vara längre än 3 min och inte större än 60mb.

Temat för den här omgången var "Water".

Filmen är en kort berättelse om vart driksvattnet kommer från. Speakern är

på engelska då tävligen är internationell.

Länk för nedladdning:

(Högerklicka och välj "spara mål som...")

http://www.uwolchallenge.com/challenge4/MN_UC4_drinkingwater.mpg

http://img338.imageshack.us/img338/6577/rrlc9.png

http://img127.imageshack.us/img127/3324/gddazy1.png

http://img127.imageshack.us/img127/2924/neckrosuz7.png

Fakta:

Storlek: 54mb Download

Format: mpg

Teknik: Denna film är gjort på XL2 och en vattentät övervakningskamera. öv

kameran användes i scenen i åkningen i vattenröret. Den är producerad under

2 dagar (en dag film, en dag klippning). Det är inget mästerverk men var ett

kul test med den lilla kameran. Hoppas att filmen kan roa lite alla fall.

tidigare diskution om hur filmningen skulle göras i röret:

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=15419

Gäst bollyn
Postad

För mig fungerar det inte att se på sen den, laddar aldrig färdigt till det sidan man kan se på den, varför?

Postad
För mig fungerar det inte att se på sen den, laddar aldrig färdigt till det sidan man kan se på den, varför?

Jag tror att du måste ladda ner den (högerklicka och välj "spara mål som"). Det går inte att klicka på den så den laddar i ett nytt fönster (eller flik). Speciellt om du har QT, då laddar det programmet filmen och det brukar inte funka om det är en mpg som ska laddas ner.

Hoppas att du får det att funka.

Gäst bollyn
Postad
Jag tror att du måste ladda ner den (högerklicka och välj "spara mål som"). Det går inte att klicka på den så den laddar i ett nytt fönster (eller flik). Speciellt om du har QT, då laddar det programmet filmen och det brukar inte funka om det är en mpg som ska laddas ner.

Hoppas att du får det att funka.

Det fungarar inte att komma fram till sidan när jag har tryckt på länken som står under Länk för nedladdning:

Postad
Det fungarar inte att komma fram till sidan när jag har tryckt på länken som står under Länk för nedladdning:

du ska högerklicka på länken och välj "spara mål som...", då laddar du ner filmen. Den kan inte visas från server (vet inte varför).

Postad

Fantastikst foto och okej klippning, skönt flow och framförallt intressant. Musiken ligger dock som en tjock hinna över, musik ska endast användas som en effekthöjare (t.ex när gäddan lurar). Jag skulle ha jobbat mer på att göra amosfärdjud (microfon, badkar, vattenslang)

Berättarrösten känns inte riktigt bra heller, litte sluddrig, eller så är det musiken som stör ut. Kanske kan det vara idé att prova med en annan inläsare, eller prova att läsa in och tala övertydligt en gång.? Manus i sig och pauser funkar bra tycker jag.

Postad
Fantastikst foto och okej klippning, skönt flow och framförallt intressant. Musiken ligger dock som en tjock hinna över, musik ska endast användas som en effekthöjare (t.ex när gäddan lurar). Jag skulle ha jobbat mer på att göra amosfärdjud (microfon, badkar, vattenslang)

Berättarrösten känns inte riktigt bra heller, litte sluddrig, eller så är det musiken som stör ut. Kanske kan det vara idé att prova med en annan inläsare, eller prova att läsa in och tala övertydligt en gång.? Manus i sig och pauser funkar bra tycker jag.

Tack för din kritik. Det är mycket att tänka på för att få det så bra som möjligt. Jag håller med om att musiken är för hög. Jag hade tyvärr inte så många olika musikstycken att välja mellan då det va en 2 dagars/0 budget produktion (reglerna var 3 veckor från att man fick reda på ämnet tills att filen skulle vara uppladdad). Jag har funderar en del på hur man skulle kunna få till mer atmosfärsljud... När man kollar på de produktioner som BBC gör så är det alltid en massa konstiga ljud, dock är inga värkliga då det inte låter så under vattnet, men det ger en kännsla...

Berättarrösten är jag igen... jag har inte fått någon bra kontakt med "den perfekta rösten". Jag har heller inget bra ställa att spela in speakern på (i sovrummet är inte det optimala stället).

Vad var det in klippningen som var "ok" och inte "topp"?

Att du gillar fotot är viktigast... det är det jag tycker är roligast och känner mig starkast på.

Postad

Att musiken ligger för högt är en sak. Men den ligger på hela tiden som på en reklamfilm. Musik ska bara användas mycket sparsamt, där den ger stärkt effekt, inte för att fylla ut ett tomrum. Som sagt ljuden behöver inte vara äkta utan bara vara stämmnigshöjare. Jag ska kolla på klippet igen och studera klippningen extra noga.. Angående rösten så prova att dels vara lite längre ifrån micen men också att du arkitulerar mer änn du gör i naturligt tal. Svensk-brytning ser jag absolut inget fel med.

Postad
Att musiken ligger för högt är en sak. Men den ligger på hela tiden som på en reklamfilm. Musik ska bara användas mycket sparsamt, där den ger stärkt effekt, inte för att fylla ut ett tomrum.

Ljud är absolut något som jag måste jobba mer med. Jag har inte så stor erfarenhet av ljud alls och speciellt inte av att tillverka egna ljudeffekter. Min granne där imot producerade musiken till en film som visas på Bullerö naturum, där blev det lite mer effektmusik som bara hördes lite i bakgrunden och förstärkte. Dock koster det pengar och när det finns pengar i en projekt så kan jag använda han...

Angående rösten så prova att dels vara lite längre ifrån micen men också att du arkitulerar mer änn du gör i naturligt tal. Svensk-brytning ser jag absolut inget fel med.

Ja.. det är lite samma där... jag har inte så stor erfarenhet av att spela in speakerljud heller. Jag ska testa dina förslag och se om det blir bättre... först ska jag nog kanske flytta ut ljudinspelningen från sovrummet till ett riktigt ställe...

Postad

Quicktime försökte öppna filen men misslyckades. VLC klarade biffen.

Snyggt foto håller jag med om. För hög musik också, och kanske att musiken skulle variera mer (ta bort musiken för det mesta t.ex.)

Det känns lite konstigt att inte ha några bilder från ovan vattenytan förrän i slutet. Man får en känsla av att man inte vet riktigt var man är när man inte sett sjön ovanifrån.

Sen skulle du behöva pitcha filmen annorlunda. Den handlar inte alls främst om hur man framställer dricksvatten, utan är en lugn naturfilm om livet i en sjö.

Postad

riktigt härlig att se på, tock dock ett litet tag att vänja sig vid berättarrösten, och förstå vad den sa, skulle dock blivit ännu bättre om du lagt till nån ljudeffekt vid gäddan.

men riktigt bra var den, och jag blev besviken över att den tog slut så fort, skulle gärna suttit och tittat 10 minuter till. Bra jobbat.

p.s. Hur lyckades du filma gäddan så bra? .d.s.

Postad
Det känns lite konstigt att inte ha några bilder från ovan vattenytan förrän i slutet. Man får en känsla av att man inte vet riktigt var man är när man inte sett sjön ovanifrån..

Jag förstår vad du menar, men tanken är att man "åker" in i vattenkranen och ut i sjön. Där får man se hur livet är i en svensk insjö. Som avslutning så tar jag tittaren upp ur vattnet och avslutar filmen.

Sen skulle du behöva pitcha filmen annorlunda. Den handlar inte alls främst om hur man framställer dricksvatten, utan är en lugn naturfilm om livet i en sjö.

Om jag skrev att filmen handlar om hur dricsvatten framställs så skrev jag fel, det är ju mer vart dricksvattnet kommer ifrån och där igenom som du skriver, en naturfilm i en insjö.

Postad
riktigt härlig att se på, tock dock ett litet tag att vänja sig vid berättarrösten, och förstå vad den sa, skulle dock blivit ännu bättre om du lagt till nån ljudeffekt vid gäddan.

men riktigt bra var den, och jag blev besviken över att den tog slut så fort, skulle gärna suttit och tittat 10 minuter till. Bra jobbat.

p.s. Hur lyckades du filma gäddan så bra? .d.s.

Ja, det där med ljud måste jag jobba vidare på helt klart. Jag fuskar väll en del med att "bara" lägg på en musikslinga.

Att filmen tar slut så fort beror på tävlingsreglerna som filmen deltog i. Det är inte helt omöjligt att det blir en lite längre variant.

Att filma Gädda är inte helt lätt. Först så måste man ha bra koll på sin dykning. Sen så ska man vara väldigt lugnt i vattnet och inte flaxa omkring. När man hittar en gädda så brukar de vara ganska så stationära och simmar inte omkring så mycket. Tar man det lugnt då så kan Gäddan tillåta att man kommer nära och om det är bra sikt (inte så mycket partiklar i vattnet) så kan man även zooma in lite.

Postad

En bra film. Filmen flöt på lagom med lagom långa scener. Reagerade inte på något särskilt. Alltså som när man tittar på bra naturprogram på TV och lever sig in i programmet. Så då var väl den biten tekniskt helt utan anmärkning. :)

Jag lyssnade på filmen med hörlurar och tycker musikvolymen var ganska OK. Kanske skulle den tonas ner lite när kommentarer kommer, som redan sagts. Artikuleringen kunde vara tydligare, såsom redan sagts. Hade det varit en välartikulerad engelsman så hade det varit BBC klass direkt :)

Jag undrar dock var det var för röda prickar som dök upp här och var i mitten övre delen, något åt vänster i bild, precis innan speakern säger "but beware above, a shadow is lurking". De syntes också till höger högt upp när eftertexerna visades. Jag spelade upp med MS mediaspelare.

Postad
En bra film. Filmen flöt på lagom med lagom långa scener. Reagerade inte på något särskilt. Alltså som när man tittar på bra naturprogram på TV och lever sig in i programmet. Så då var väl den biten tekniskt helt utan anmärkning. :)

Jag lyssnade på filmen med hörlurar och tycker musikvolymen var ganska OK. Kanske skulle den tonas ner lite när kommentarer kommer, som redan sagts. Artikuleringen kunde vara tydligare, såsom redan sagts. Hade det varit en välartikulerad engelsman så hade det varit BBC klass direkt :)

Ja... det där med ljudet ska jag jobba mer med. Tack för dina komentarer.

Jag undrar dock var det var för röda prickar som dök upp här och var i mitten övre delen, något åt vänster i bild, precis innan speakern säger "but beware above, a shadow is lurking". De syntes också till höger högt upp när eftertexerna visades. Jag spelade upp med MS mediaspelare.

det röda prickarna är nog bara någon komprimerings junk. jag har inte ränkt på dem tidigare, men såg dem nu när du nämnde det. Alltså inget jag lagt in... elller...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...