Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag undrar vilken fisheye-konverter 0,3x jag ska köpa till en Canon XM-2. Jag ska filma bl.a. skateboard, snowboard, fmx och bmx.

Och jag vill att man ska kunna få fram en riktigt rund bild, som när man filmar med en Raynox QC-303 bak-o-fram.

Finns det några andra här som gillar att filma skate, snow m.m. Vore bra att komma i kontakt med andra likasinnade.

MVH Tim

Postad

Har ju inte testat just den Raynox-linsen men har inte varit särskilt imponerad av Raynox i övrigt (oskarp i kanterna, kromatisk abberation, etc - men dom är billiga). Vill du har ruskigt bra (och tillika ruskigt dyra) linser kan du kolla på nedanstående länk:

http://www.schneideroptics.com/ecommerce/CatalogSubCategoryDisplay.aspx?CID=1071

Har också hyfsat goda erfarenheter av (relativt billig):

http://www.cavision.com/optics/DV/PFA03X58.htm

Men det är jobbigt om man får en bräda i Century Optics-linsen alt tappar kameran (linsen är dessutom TUNG) om man åker efter och ramlar etc.

Men det är skoj om andra har fler erfarenheter...

/Max

Postad

Alltså jag kan börja med att påpeka att jag mår illa varje gång jag får se en "line" via en cirkel i min TV. Jag är helt för vidvinkel för att komma närma när man filmar lines och för att komma nära för effekter osv. Men när det kommer till extrem fischeye tycker jag det är lite överanvänt. Brukar vara samma visa varje gång, man köper en DV-kamera och sedan kan man inte börja filma förrän man hittat ett fisheye.

Har nog sett ett par hundra skatefilmer och man märker att just extrem fish används mer sparsamt på senare tid.

Då har jag fått sagt vad jag tycker om det!

Annars brukar uttrycker "man får vad man betalar för" funka! Känns dumt att sätta på en billig lins på en relativt grym kamera! Men samtidigt lär den åka i backen ett par gånger. Har även jag hört många som ärr missnöjda med Raynox, men då har det varit billigare linser.

Postad
Alltså jag kan börja med att påpeka att jag mår illa varje gång jag får se en "line" via en cirkel i min TV. Massa text forts...

Visst kan man bli trött på bilden, men iaf när jag spelar in med min, åkningar på frihand osv så blir dom, eller iaf känns MYCKET mjukare, fisheyen liksom mjukar av kanterna osv. Kanske just utav denna anledning man började använda den? Nu är ju stabiliseringen i kamerorna mycket bättre.

Postad
Visst kan man bli trött på bilden, men iaf när jag spelar in med min, åkningar på frihand osv så blir dom, eller iaf känns MYCKET mjukare, fisheyen liksom mjukar av kanterna osv. Kanske just utav denna anledning man började använda den? Nu är ju stabiliseringen i kamerorna mycket bättre.

Är inte helt emot fisheye, men tycker inte man ska behöva ha svarta kanter och se allt ur något sorts "lustiga huset view" Jag skulle satsa på en mindre extrem fisheye.

Postad
Är inte helt emot fisheye, men tycker inte man ska behöva ha svarta kanter och se allt ur något sorts "lustiga huset view" Jag skulle satsa på en mindre extrem fisheye.

finns ju vanlig och rund fisheye. Rund är de värsta som finns de håller jag med dig om. Då kan man lika gärna filma igenom en flaskbotten.

Fisheye som täcker helabilden är däremot rätt snyggt ivissa fall.

Postad

Saken är ju den att filmar man extremsporter så är det ofta jäklit tajta shoots, har ibland när man känner brädan i hoppet nästan nudda optiken och har du då inte ett bra fisheye så kommer du att missa allt och tappa action känslan. Sen visst man filmar väl mkt på avstånd också men då behövs det annan optik. Sattsa på rejäla grejjer så slipper du handla nytt direkt, lite som om du ska köpa en snowboard, en warp-bräda från stadium funkar säkert i början men hur kul är den när du börjar åka runt i parken?

• 6 månader senare...
Postad

Köpte nyligen ett Century 0.3 fisheye. Innan hade jag Raynox motsvarighet men den var jag inte alls nöjd med. Otrolig skillnad mellan dessa två linser. Med Raynox linsen fick man aldrig den här närvarande känslan utan när man spelade upp matrialet var den bara ett missnöje, propotionerna stämde inte alls och curben såg inte lika hög ut som den egentligen var. Men när jag filmade med Century linsen såg curben plötsligt större ut än vad den egentligen var, med denna lins får man verkligen en känsla av att man är på plats och propotionerna stämmer utmärkt + lite till.

Det här med överanvändning av fisheye inom skateboard kan man diskutera. Själv tror jag att allt handlar om kreativitet. Det är bara för många filmare som filmar ur samma perspektiv hela tiden, man placerar sig längst ner i trappen vinklar kameran snett uppåt sen sitter de bara där. Om man istället kollar på Ty Evans och hur han använder sig av fisheyes så får man nog lite nya ideér.

//Jon

• 2 veckor senare...
Postad

Om du har pengarna (runt 5000-6000) kan du köpa en Century optics från USA vilket är bland det bästa man kan ha, men i propotion till hur mycket billigare en motsvarande raynoxlins kostar så är inte raynox något dåligt alternativ!

Raynox mx-3000 0,3x har 58mm gänga och passar direkt på din kamera.

Jag har både en century optics mk1 och raynox mx-3000.

Kan skicka lite skatefootage om du är intresserad...kan sälja raynox linsen för 1000:- om du är sugen. Adda mig på msn eller maila på appe_o89@msn.com

Hörs!

Postad

Jag kan nog minst av de som redan yttrat sig i denna, gamla, tråd. Men jag har ändå något att berätta och förhoppningsvis mer framöver. Jag har beställt den kanadensiska linsen Red Eye ( http://www.studiodaily.com/studiomonthly/reviews/f/rproduction/7289.html ) som, i princip, inte är tjockare än ett uv-filter.

Fungerar allt som det ska kommer jag att redogöra var, hur mycket det kostade och ev strul. Red Eye har en enorm grupp anhängare i USA och Kanada och säljs vanligen av ( http://www.madeco.se/ ) Madeco som jag upplever har en grym kunskap och support när du vuxit ur Scandinavian Photo.

Postad

Beställde alltså min Red Eye från http://www.vfgadgets.com/ och fick den idag. Tull en hundring och moms 700 bagare (tullen räknar på en gammal växelkurs på runt 7sek för en dollar). In alles 3 400sek, alltså samma pris Madeco vill ha innan moms(!).

Både linsen och VFGadgets rekommenderas.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...