Gå till innehåll

Hittade denna på vinden, men vad är det!


megawatti

Recommended Posts

Tjenare hitta denna i en låda

 

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/contax/shared/macro/bellowNW.jpg

 

Inte en exakt sådan men likande, för nikon objektiv. Har kameran och objektiven, fast de är nerpackade så tänkte att de var nog lättast ifall ni svarade!

 

Mvh Simon!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja de tror jag inte, de kallas på engelska "auto bellow" och man sätter objektivet längst fram på den, och sedan fäster man kameran längst bak, alltså objektivet kommer längre ifrån kamera. Alltså inte samma sak som en motsolskydd. Så vad kan det vara till?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ser ut som en makrofotobälg. Genom att flytta filmplanet längre bak från objektivet ökar storleken på motivet relativt filmrutan. Dessutom kan frontlinsen placeras nära motivet och ände ge skarp bild på filmrutan.

 

Om objektivdelen eller kameradelen går att vrida eller flytta upp och ner går det även att justera filmplanet till att passa in på skeva bildplan, som till exempel en hög byggnad. Men med tanke på att avståndet är så stort mellan objektivfäste och kamerafäste blir den mest funktionella delen makro.

 

Jämför riktiga kameror som kallas storformatkamera.

 

Contax hade bra gluggar. Zeiss?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ser ut som en makrofotobälg. Genom att flytta filmplanet längre bak från objektivet ökar storleken på motivet relativt filmrutan. Dessutom kan frontlinsen placeras nära motivet och ände ge skarp bild på filmrutan.

 

Om objektivdelen eller kameradelen går att vrida eller flytta upp och ner går det även att justera filmplanet till att passa in på skeva bildplan, som till exempel en hög byggnad. Men med tanke på att avståndet är så stort mellan objektivfäste och kamerafäste blir den mest funktionella delen makro.

 

Jämför riktiga kameror som kallas storformatkamera.

 

Contax hade bra gluggar. Zeiss?

 

 

Tack! Så de är alltså till för att ta macrobilder, måste köpta film imorgon och testa!

Länk till kommentar
Share on other sites

nu hänger inte en nyfiken novis med riktigt.

Vad va den där matte boxen till för, wiki förklaringen sa ju inte mkt. Va det för motjlus, hur fungerar det?

 

Den där sistnämda förklaringen, där man kunde tilta linsen, vad va det bra för?

För att få skärpa i nederkant vid macro foto, och sen i uppekant så får man skärpa på längre avstånd, så man får skärpa på ett långt avstånd vid tex foto längst backen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag erinrar mig rätt var skärpedjup något man ville ha (i motstats till dagens dv-grejor). Om skärpedjupen var för kort kunde man tilta filmplanet så att skärpeljupet låg parallellt med planet man ville avbilda, så man fick skärpa i hela bilden.

Länk till kommentar
Share on other sites

nu hänger inte en nyfiken novis med riktigt.

Vad va den där matte boxen till för, wiki förklaringen sa ju inte mkt. Va det för motjlus, hur fungerar det?

 

Den där sistnämda förklaringen, där man kunde tilta linsen, vad va det bra för?

För att få skärpa i nederkant vid macro foto, och sen i uppekant så får man skärpa på längre avstånd, så man får skärpa på ett långt avstånd vid tex foto längst backen?

 

Detta är ingen mattebox som jag frågade efter, de han trodde de var var ett motljusskydd.

 

Så här ser dagens ut http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_pro1-review/camera-lens-hood.jpg

 

De gör så att objektiet hamnar i en skugga typ, så att ljuset inte kommer direkt på linsen. I tex photoshop kan du ju skapa "lens flare" (http://www.lightworkdesign.com/images/gallery/lens_flare_shader_400.jpg) Detta motvärkas också utav detta skydd.

Länk till kommentar
Share on other sites

länkarna ovan kan jag inte följa.

Bilden ser ut som en utfällbar lådkamera från 1920-talet. Har en sån, kan knappast vara nåt annat. Den här ser obegagnad ut. I bakre änden skruvade man fast negativet, främre kunde man genom bajonettfattning sätta dit ett objektiv, där slutaren även kunde öppnas/stängas manuellt.

Om jag har fel, är det rätt. Vem skulle annars idag tillverka en kamera i dragspelsutförande?

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

länkarna ovan kan jag inte följa.

Bilden ser ut som en utfällbar lådkamera från 1920-talet. Har en sån, kan knappast vara nåt annat. Den här ser obegagnad ut. I bakre änden skruvade man fast negativet, främre kunde man genom bajonettfattning sätta dit ett objektiv, där slutaren även kunde öppnas/stängas manuellt.

Om jag har fel, är det rätt. Vem skulle annars idag tillverka en kamera i dragspelsutförande?

/nils

 

 

Alltså den passar på nyare nikon-kameror (analoga), längs fram sätter man ett nikonobjektiv. Finns en ratt på sidan som de står Focus på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...