Danell Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 Jag och en polare gick o drömde här om dagen... Vi gick och fundera på om man någon skulle få råd att köpa en RED-kamera och kunde filma i 4K, hur skulle man kunna redigera det? Hur gör man egentligen när man redigerar så högupplöst video så som 4K och 35mm? Klarar verkligen datorerna av det? Och effekter? Det skulle ju kräva jätte mycket! Vi fundera om man kanske lägger in klippen, men även koda ner dem för att kunna redigera i lägre upplösning, men sedan i slutet byta ut klippen mot det högupplösta. Skulle det funka? Hur gör man? 0 Citera
filmnisse Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 lågupplöst tror jag definitivt på under klippningen. sedan en klipplista för avslutande som effekter och gradingm etc. men nog fan krävs det kräm i burken för det! 0 Citera
Lithium Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 När man klipper 35mm så gör man först en rush scann till miniDV eller liknade som man klipper och så tar man ut en EDL fil som är en lång lista över vilka klipp man har gjort. För att sen scanna om i 4k och göra graden i en special burk gjort för det på labbet typ Baselight eller iQ. 0 Citera
StenR Postad 7 augusti 2007 Postad 7 augusti 2007 Jag och en polare gick o drömde här om dagen... Vi gick och fundera på om man någon skulle få råd att köpa en RED-kamera och kunde filma i 4K, hur skulle man kunna redigera det? Hur gör man egentligen när man redigerar så högupplöst video så som 4K och 35mm? Klarar verkligen datorerna av det? Och effekter? Det skulle ju kräva jätte mycket! Vi fundera om man kanske lägger in klippen, men även koda ner dem för att kunna redigera i lägre upplösning, men sedan i slutet byta ut klippen mot det högupplösta. Skulle det funka? Hur gör man? Såg precis en video med RED från NAB2007. De (och Apple) kör med någon "proxy "(lågupplöst kopia) i redigeringen, 4K orkar datorn inte redigera direkt. 0 Citera
Rabies Postad 7 augusti 2007 Postad 7 augusti 2007 Vad är en fiberraid? En raid-disk med fiberanslutning. Kan läsa och skriva från 250mb/sek till över 500mb/sek. 0 Citera
sound_front Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Självklart blir det en lågupplöst variant! det fina är att hårddiskarna till RED kameran går att plugga rakt in i en macbook pro (med en vanlig FW kabel) & sen klipper du i ett lågupplöst matrial men kan alltså använda 4K materialet färdigklippt sen då den länkar ihopa det! 0 Citera
Danell Postad 24 augusti 2007 Författare Postad 24 augusti 2007 Det är ju coolt. Vilken upplösning klipper man i då? Passar på att göra en fuling med. Har postat en fråga om Cineform-codec i Komprimering och streaming tråden, men inte fått något svar. Är det någon som har erfaranhet av den codecen? Funderar på att köpa den i helgen. Läs på: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=16304 0 Citera
Arclight Postad 28 augusti 2007 Postad 28 augusti 2007 Man kan ju alltid använda proxys i AE t.ex. Kan man säkert i Premiere Pro också. 0 Citera
Max_H Postad 28 augusti 2007 Postad 28 augusti 2007 Proxies finns bara i AE. Det går iofs att jobba sig runt det i PPro, men ingen av/på funktion som i AE. /Max 0 Citera
Arclight Postad 28 augusti 2007 Postad 28 augusti 2007 Proxies finns bara i AE. Det går iofs att jobba sig runt det i PPro, men ingen av/på funktion som i AE. /Max Ok, tack för rättningen. :) 0 Citera
sound_front Postad 28 augusti 2007 Postad 28 augusti 2007 Det är ju coolt. Vilken upplösning klipper man i då? Passar på att göra en fuling med. Har postat en fråga om Cineform-codec i Komprimering och streaming tråden, men inte fått något svar. Är det någon som har erfaranhet av den codecen? Funderar på att köpa den i helgen. Läs på: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=16304 Gillar vad Cineform gör & får Premiere att göra, klippt musikvideos med det i HD, funkar fint förutom nu i slutet har jag haft skit skumma fel ed renderingen? Men kan inte med hela mitt hjärta förstå varför premiere inte har stöd för .mxf formatet? Funderar nu över att slöppa hela PC grejer för gott! Köpte du aspect? 0 Citera
Max_H Postad 29 augusti 2007 Postad 29 augusti 2007 Men kan inte med hela mitt hjärta förstå varför premiere inte har stöd för .mxf formatet? Host-host... ;) 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 29 augusti 2007 Postad 29 augusti 2007 såg lite propaganda på ett annat forum http://www.apple.com/finalcutstudio/action/?movie=red 0 Citera
sound_front Postad 29 augusti 2007 Postad 29 augusti 2007 Host-host... ;) ? utveckla gärna ditt harklande tack! :) 0 Citera
Max_H Postad 29 augusti 2007 Postad 29 augusti 2007 ? utveckla gärna ditt harklande tack! :) Då får jag sparken :) (men jag vet nått som inte ni vet). /Max 0 Citera
sound_front Postad 29 augusti 2007 Postad 29 augusti 2007 Då får jag sparken :) (men jag vet nått som inte ni vet). /Max Ahh, du jobbar på Adobe? haha... Sluta så kan man inte säga! Nä men FCP & MAC blir de! trött på icke kompabiliteten & ickestöd för 64-bitar! 0 Citera
Max_H Postad 29 augusti 2007 Postad 29 augusti 2007 Ska man vara petig så är FCP också 32 bit och det är Mac OSX 10.4X också. Kan säga så mycket som: MXF = Snabbare än man kan tro... /Max 0 Citera
Rogge Postad 29 augusti 2007 Postad 29 augusti 2007 Kan säga så mycket som: MXF = Snabbare än man kan tro... OT: Snygga tricks med BMX-cyklarna förresten. Lite time Remapping på vissa ställen såg coolt ut... ;) 0 Citera
Max_H Postad 29 augusti 2007 Postad 29 augusti 2007 Synd bara att vissa butiksägande fotografer inte ställer in kameran i DVC Pro HD 720 50P (och vissa klåpare på Adobe inte ser det). Men vänta nu... Rogge och jag kör ju Premiere Pro... och vill ha DVC Pro HD? Hmmm.... (Näää, nu är det nog skvallrat :) ) /Max 0 Citera
Rogge Postad 30 augusti 2007 Postad 30 augusti 2007 Synd bara att vissa butiksägande fotografer inte ställer in kameran i DVC Pro HD 720 50P Jo, han berättade det lite lågmält... 0 Citera
sound_front Postad 30 augusti 2007 Postad 30 augusti 2007 Ska man vara petig så är FCP också 32 bit och det är Mac OSX 10.4X också. Kan säga så mycket som: MXF = Snabbare än man kan tro... /Max Visste jag inte, men det är inget försvar kanske? jag menar 3GB det räcker långt men inte hela vägen. Xp/ Vista kan inte adressera in mer ju (32-bit) Men men... Jag kanske är dum? "Kan säga så mycket som: MXF = Snabbare än man kan tro..." Men det förstod jag inte alls. Handlar de bara om pengar eller vadå? Likadant med Red, då vill man också ha FCP! Men missförstå mig inte! Älskar Adobe's produkter, men det är för mycket klabb med en Pc & premiere är för dåliga med format! likadant med en sån sak som time repmaping standard grejer som alla har men man ska köpa tilläggs program för en massa pengar? usch 0 Citera
Rogge Postad 30 augusti 2007 Postad 30 augusti 2007 jag menar 3GB det räcker långt men inte hela vägen. Xp/ Vista kan inte adressera in mer ju (32-bit) Men men... Jag använder Win XP x64 som addressera mer än 3GB. AE är en dröm att köra och andra program, tex PPro flyter på bättre i Win XP x64 än i den vanliga 32-bitarsversionen. likadant med en sån sak som time repmaping standard grejer som alla har men man ska köpa tilläggs program för en massa pengar? usch TimeRemapping finns som standard i PPro CS3. Inga extra pluggar för det mao. :) 0 Citera
sound_front Postad 30 augusti 2007 Postad 30 augusti 2007 Jag använder Win XP x64 som addressera mer än 3GB. AE är en dröm att köra och andra program, tex PPro flyter på bättre i Win XP x64 än i den vanliga 32-bitarsversionen. TimeRemapping finns som standard i PPro CS3. Inga extra pluggar för det mao. :) Så bra... Då är allt löst? :) Jag vet att det finns med i CS3 har dock inte testat det än. Men det tog lite tid. Men vist funkar de i 64-bit. Testar det i Vista 64 nu. Men kan inte uttala mig om hur det flyter å så än. Men problemet är då att cineform inte fungerar där å då kan jag inte jobba. Så låt mig understryla hur viktigt det är för mig med stöd för de bästa formatet jag stött på. :P Man kan kort fattat säga att om man älskar PPro & det kommer en ny version, så vill man att den ska va bäst å coolast & framförallt skönast att jobba i. När den då inte är de så blir man lite besviken då. :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.