Gå till innehåll

Är det en ljudmixer jag behöver?


simergy

Recommended Posts

Hej hej.

 

Jag har absolut noll koll på detta, därför jag skulle vilja veta vad som behövs för att få detta att fungera:

 

Jag vill att man ska kunna sitta minst 5 stycken vid samma dator, med varsitt headset och kunna spela in det alla säger. Alla ska kunna prata samtidigt, och det ska inte bli några störningar av varandra.

 

Är det en mixer som jag behöver då? Går det ens att göra såhär på en "vanlig" dator? Ska jag köra med flera ljudkort?

 

ja jag har då ingen aning, så därför jag frågar, och självklart söker jag efter det billigaste alternativet. (Snål som man är.)

 

Länk jättegärna till produkter ni tycker skulle passa på min beskrivning.

 

Hälsningar /t

Länk till kommentar
Share on other sites

du kan ju skaffa dig ett ljudkort till datorn med fem kanaler, men det blir nog ett jäng tusingar. Annars kan du ju skaffa en gammal analog mixer, från ett pa eller dylikt kanske, som du kopplar inte headsetten i och sen in i ljudkortet. Blocket kan du nog hitta en sån på. Eller kika in på vendolin.se, där säljes massa gammalt musikjunk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Naturligtvis är det en ljudmixer du behöver!

Men vad gör då en mixer? Jo, den sammanbinder flera ljudkanaler till en och med en volymkontroll till varje kanal. Med andra ord tror jag att det ellra enklaste borde vara att helt enkelt löda ihop alla mikrofonsladdarna till en gemensam sladd som går till ljudkortet. Möjligtvis kan det vara lämpligt med ett litet motstånd (10-100 ohm) i serie på sladden från varje mick innan den gemensamma kopplingen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mixern du länkar till har två mickingångar som klarar av att försörja var sin fantommatad mikrofon.

 

Men vad är det för slags headset du tänker använda? Vad levererar de för signal ut och vad krävs för att driva dem?

 

Om du har tur kan du klara dig utan fantommatade mickar/hörlurar. Men för att du ska kunna använda den mixer du länkar till måste du mata de fyra övriga ingångarna med linjesignal, som är starkare än micksignalen.

 

Leta reda på en begagnad MUTO som klarar av åtta mikrofoner med eller utan fantommatning.

 

Nästa steg är lyssningen på headset. Du behöver en distributionsförstärkare till hörlurarna. Om du bara kopplar alla hörlurar parallellt delas signalstyrkan mellan dem; räkna på Ohms Lag får du se. För att alla hörlurar ska drivas korrekt måste varje hörlur få rätt signal.

 

Dessutom har varje individ olika preferenser på hur högt de vill lyssna på musiken.... utom på konsert där det är för högt för alla...

Länk till kommentar
Share on other sites

Men, men....var'e inte skitbilligt det skulle vara? Det du, 16kolon9, har skrivit om hörlurarna är ju ungefär detsamma som jag har skrivit om mikrofonerna. Så jag menar att mitt förslag för koppling av mickar borde fungera lika bra som ditt förslag om hörlurar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, tack tack, mycket bra information här nu, det tackar jag för.

 

För att klargöra det hela lite så ska detta användas till att spela in radio med. Ingen direktsänd radio, utan mera som en "talkshow" som vi sedan lägger upp på våran hemsida.

 

Jag letar vidare efter den rätta produkten ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, tack tack, mycket bra information här nu, det tackar jag för.

 

För att klargöra det hela lite så ska detta användas till att spela in radio med. Ingen direktsänd radio, utan mera som en "talkshow" som vi sedan lägger upp på våran hemsida.

 

Jag letar vidare efter den rätta produkten ;)

 

 

Prova en rundupptagande mick med alla sittandes runt samma bord. Det behövs inget headset för att lyssna på varandra runt samma bord. Mixer finns i din dator för detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...