Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Min första bröllopsfilm. Vill gärna höra några kreativa synpunkter på mina nybörjarmisstag då jag ska filma ett till bröllop första september. Ha överseende med introt som hänger upp sig p.g.a. komprimeringen.

http://www.lakemt.se/filmer/weddingsmall.wmv (7.12 min) (90.5 Mb) (.Wmv)

http://www.lakemt.se/bilder/wed11.gif

http://www.lakemt.se/bilder/wed22.gif

http://www.lakemt.se/bilder/wed33.gif

Format: .wmv

Längd: 7 min 12 sek

Storlek: 90.5 Mb

Utrustning: Panasonic Dvx100b, Hemmabyggt steadycam, Premiere Pro

Postad

Tack för kommentarerna. Det var tänkt att vara ljud från vigseln, men det var så stressigt med filmandet den dagen att jag kom till vigseln 10 minuter innan paret och hann inte koppla ljudet till prästens mick... :/ Nästa bröllop ska bli bättre. :)

Postad

De fick en dvd med filmen 7min 15sek, alla talen, sketcher och filmer som visades på festen. Jag använde mig utav en kamera och lite kondition för att få så många vinklar som möjligt.

Jag har stört mig på dessa skakiga klipp och mörka bilder, man ser om man kollar igenom filmen att det blir mindre och mindre skakigt mot slutet. Hade precis dagen innan byggt mig en steadycam och det säger sig själv att jag inte hade tränat tillräckligt med den för att få stadiga bilder.

Postad

Okej. Så de fick alltså en snabb sammanfattning.

Jasåå, hehe...Så du sprang runt och tog alla vinklar själv:p

Låter kanske inte så jobbigt att springa runt i en kyrka och filma, men konstigt nog är man nästan helt slut.

Se det här med ostadiga och lite mörka bilderna som en lärdom. Nu vet du ju lite mer hur du ska agera till nästa bröllop. Man lär sig alltid något.

Roligt att du hade en hemmabyggd steadicam med som du använde.

/simon

Postad

Den där steadycamen knäckte ryggen på mig, hade ont i 3 dagar efteråt i höger axel + lite blåsor på händerna :) Lösning på problemen, träna på gym och skaffa handskar/cykelhandtag till steadycamen :)

Det var mycket lärorikt, vet ju vad jag missade för Key-moments och så.. konstigt nog är brudparet hur nöjd som helst utan kritik, fast det borde dem vara för 200 kr ! :)

Postad

Tänk på att ha närbilder när de står där vid "altaret"? och tjejen kollar hängivet mot sin man med glittrande ögon, en varande närbild kanske?

så när de kollar flera år senare, och minns det fantastiska ögonlbicket! =)

Postad

Nästa bröllop ska jag ha fler närbilder, problemet här var att jag kände att jag inte fick gå upp och köra närbilder (kunde ha använt zoom, men det vill man ju inte alltid göra, ex om man vill ha lite rörlig bild) förmodligen får jag inte mycket pengar på nästa heller då jag fortf. är fruktansvärt amatör vad gäller bröllop. Men det är rätt skönt att få erfarenhet som lön också :)

• 4 veckor senare...
Postad

Det bästa jag sett hittills här på forumet.

Jag satt också och funderade på om du hade fler kameror men de flesta scener åker ju så... Du måste ha sett ganska rolig ut! För att skjuta från så många vinklar och dessutom försöka göra snygga åkningar får man vara både spänd och mjuk i kroppen.

Kan nästan se detta framför mig. En Groucho Marx figur som knäböjande dansar vals med en steadycam.. he he :D

Detta måste ha stört stämningen för de anhöriga en aning? ;) Eller så livade det upp det hela. :) Vad gör man inte för att skjuta bra film? :)

Allt går att slipa och du är såpass duktig att du vet antagligen var, men jag tyckte bara två saker blev fel som jag uppmärksammade. (Jag har bara sett igenom filmen en gång förutom inledningen.) Med en gång filmen börjar, zoomas frisyrateljén in väldigt snabbt. Fräckt men jag tycker inte scenen stannar tillräckligt länge för att jag skulle hinna uppfatta vad det var första gången jag såg det. Nu fattar man ju att det var hos frisören men jag blev lite överrumplad av tempot där.

Tyvärr blev det ett ryck precis innan kyssen i kyrkan. Det är för nära kyssen så jag förstår att det inte gick att klippa bort :)

Angående musiken. Bra val och lättare att klippa ner till något intressant när du slipper klippa efter vad folk säger osv. Att klippa i trubadurens låt eller talarens tal är svårt att få till bra.

Ingen fan vill väl heller uppleva hela brölloppet en gång till, från början till slut, i en sån här film ?

Om du hade haft mycket råmaterial och sedan kunnat mixa in några roliga kommentarer osv., så hade det kanske varit trevligt. Tycker ändå inte det var fel med musik hela vägen. detta gjorde att filmen får en annan känsla. Både för oss som inte känner brudparet och antagligen också för de anhöriga.

Jag tyckte inte det var speciellt mörka bilder. Jag såg detta på en dator med LCD.

Hoppas vi får möjlighet att se nästa bröllopsfilm också :)

Postad

Kort sagt bra i helhet, dock behöver du kanske tänka på följande:

* En del klipp upplevde jag som en aning utdragna, då musiken inte följde med i klipptakten.

* Komprimeringen var i helhet bra, kanske en annan motor inför nästa prod. med tanke på hoppen i början (laggen).

* En del mörka scener med en aning för mycket brus, ursäktbart med tanke på belysningen i lokalen i visa scener.

Mycket bra i övrigt!

Postad

väldigt bra redigerat och filmat, dock lite konstiga musikbyten. Och så såg det lite dumt ut när bandet var där och musiken inte var den musiken de spelade utan annan musik.

bra klippt och filmat annars.

Postad

Tack för kommentarerna :)

Det bästa jag sett hittills här på forumet.

Jag satt också och funderade på om du hade fler kameror men de flesta scener åker ju så... Du måste ha sett ganska rolig ut! För att skjuta från så många vinklar och dessutom försöka göra snygga åkningar får man vara både spänd och mjuk i kroppen.

Kan nästan se detta framför mig. En Groucho Marx figur som knäböjande dansar vals med en steadycam.. he he :D

Detta måste ha stört stämningen för de anhöriga en aning? ;) Eller så livade det upp det hela. :) Vad gör man inte för att skjuta bra film? :)

Diskuterade faktiskt med brudparet och anhöriga om jag störde vigseln och de hade inte lagt märke till mig. Det var en väldigt bra kyrka att filma i bortsett från belysningen då det fanns många gångar att ta sig fram för de olika vinklarna.

* En del klipp upplevde jag som en aning utdragna, då musiken inte följde med i klipptakten.

* Komprimeringen var i helhet bra, kanske en annan motor inför nästa prod. med tanke på hoppen i början (laggen).

* En del mörka scener med en aning för mycket brus, ursäktbart med tanke på belysningen i lokalen i visa scener.

Håller helt med. Kan nog säga att jag slarvade lite på slutet med att finklippa då jag jobbat 50 timmar med redigeringen i princip gratis. Nu vet jag inte vilka klipp som du upplevde långsamma, men kan ana mig fram om jag kollar igenom filmen igen och ska tänka på det till nästa bröllop som är på lördag :)

Komprimeringen är bara för internet, de fick hela filmen i avi 1.5gb, gjorde en dvd-meny med alla talen och bröllopsfilmen.

Kyrkan var väldigt mörk.. tråkigt nog gick det inte göra så mycket förutom att leka med gamman och levels.

väldigt bra redigerat och filmat, dock lite konstiga musikbyten. Och så såg det lite dumt ut när bandet var där och musiken inte var den musiken de spelade utan annan musik.

Kan tänka mig att det känns som konstigt musikbyte just vid vigselns slut och så. Varför jag valde den låten och inte fortsatte med "Shreklåten" var just det att dem hade den låten som utgångsmarch :). Fast du kanske tänkte på något annat musikbyte?

Postad
Tack för kommentarerna :)

Diskuterade faktiskt med brudparet och anhöriga om jag störde vigseln och de hade inte lagt märke till mig. Det var en väldigt bra kyrka att filma i bortsett från belysningen då det fanns många gångar att ta sig fram för de olika vinklarna.

Håller helt med. Kan nog säga att jag slarvade lite på slutet med att finklippa då jag jobbat 50 timmar med redigeringen i princip gratis. Nu vet jag inte vilka klipp som du upplevde långsamma, men kan ana mig fram om jag kollar igenom filmen igen och ska tänka på det till nästa bröllop som är på lördag :)

Komprimeringen är bara för internet, de fick hela filmen i avi 1.5gb, gjorde en dvd-meny med alla talen och bröllopsfilmen.

Kyrkan var väldigt mörk.. tråkigt nog gick det inte göra så mycket förutom att leka med gamman och levels.

Kan tänka mig att det känns som konstigt musikbyte just vid vigselns slut och så. Varför jag valde den låten och inte fortsatte med "Shreklåten" var just det att dem hade den låten som utgångsmarch :). Fast du kanske tänkte på något annat musikbyte?

jag tänkte på alla musikbyten, som var väligt abrupta, fast jag kan ju förstå att du väljer at göra så eftersom det verkar vara ett syfte med det. Riktigt skön stämning hela filmen igenom. Något som verkar så tråkigt för en utomstående blev plötsligt relativt intressant :)

Gäst bollyn
Postad

Jag tycker den var väldigt bra.

Vad heter andra låten den som kom när dom gick in i kyrkan?

Postad

Det här har du gjort bra ;) klippning, musik...allt.

Tänker på alla 8mm-brölloppsfilmer jag konverterat till digital. Lagt till musik mm. Blir ändå till ett minne, men för mej blir det skit. Dom skiljer sej.

/nils

Postad

Tog och tog, det var vad jag fick och det var inte 200 kr i sedlar heller utan det var ett örnkort som jag testat i 3 butiker nu som inte fungerat :/ Det ligger ihopknycklat på golvet bredvid datorn. Han som fotograferade vigseln fick samma sak (hans första bröllop att fota också) och han har inte heller fått sprätt på den. Man tycker ju att dem borde inse att det är lite väl dåligt för en bröllopsfilm man suttit och arbetat med i princip en hel arbetsvecka, men efter att sagt det så fick jag ett tack och klapp på axeln i princip, men jag är inte bitter, nej då! :)

Postad

tänkte om det var så att ni lämnade nån form av offert innan jobbet?? fast det kanske var några ni kände som gifte sig??

iaf, ni fick alltså en bild av en örn av, brudparet "som tack för besväret". som ni sedan kunde kränga för o få ihop nån form av ekonomisk ersättning?? du får ursäkta om jag är tjatig men nu när jag väl satt mig in i den här tråden så måste jag fan få klarhet i detta!!!! =)

//johan

Postad

Jag diskuterade givetvis hur jag hade tänkt mig bröllopsfilmen och de frågade hur mycket jag ville ha betalt. Jag sade givetvis att banden skulle gå på 400 kr, men eftersom de var vänner så sade jag även då att vi kan ta betalningen efteråt. På bröllopsfesten fick vi komma fram i slutet där de tackade oss för fotograferingen och filmningen också fick vi ett litet paket. I paketet fanns ett örnkort på 200 kr. Örnkort - Örnsköldsviks kupong på 200 kr. Likt en rikskupong fast fungerar bara där jag bor (har testat 3 stycken butiker och inget napp)

Dilemmat blev nu. Ska jag be om mer pengar och hur ska jag göra det som? Min lösning var att förklara hur mycket tid och arbete jag lagt ner så att de skulle förstå, men det hjälpte inte, så det blev som det blev.

Man lär sig av sina misstag och det är inte så att jag går utan pengar. Pengar är ju inte allt, det kan ju inte köpa kärlek ;)

Postad

Örnkort. Okej, då har man lärt sig nått nytt =) Taskigt att det sen inte fungerar i butikerna då.

Njae, att senare komma o diskutera ev uteblivna kostnader eller mer ersättning skulle Jag nog inte göra. Jag kan ibland köra med att om en kund frågar vad ett jobb kostar, då kan man ställa en motfråga: -Ja vad tycker ni det var värt??

Det brukar oftast va himmla intressant o se vad folk svarar. För oftast så är det ju så att dom flesta inte förstår att det är ett Jobb man utför. Sen beror det ju lite på om man gör det på ens fritid och som en kul grej. Eller faktiskt har tagit ledigt från sitt jobb för att utföra ett annat.

Sen är det väl också så att om man inte jobbar som tex bröllopsfotograf så kanske folk har svårt att betala hur mycket.

Men som sagt att innan räkna på vad det skulle kosta, först o främst med material. Och även räkna med att tiden efteråt (efterarbeta) kommer kosta.

Precis, pengar är inte allt. Kärlek kan inte köpas. Fast en kram och en klapp på axeln blir man inte mätt av .

//johan

Postad

Fast en bild på en örn hade varit en fin gest :)

Nu på lördag ska jag filma mitt andra bröllop, men det är fortf. som en hora jag gör det (får man skriva så på voodoofilm?) Säljer mig billigt iaf eller när de får filmen går vi igenom priset. Så är det sagt iaf. Notera att det här är också kompisar av samma klass som tror sig få allt gratis, att man gör saker för att vara snäll ;)

Den här gången tänkte jag göra två versioner, en kortare Highlights of the day och en längre. + de vanliga sketcherna, värdparsfilmerna och talen. Och ska komprimera med ett bättre verktyg innan jag lägger upp på voodoofilm forum :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...