Octavianus Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 Jag brukar ha väldigt bra fantasi och kan hitta på det mesta. Men nu har man kört fast, skulle vilja skriva manus till några novelfilmer eller möjligen bara några kortfilmer. Kravet är dock att det inte ska vara någon rekvesita mer än det man har hemma. Tänkte spela in dom med mina vänner, så det får inte vara för svårspelade roller heller. Fast det gör inte så mkt om skådespelet blir kasst, eftersom jag inte ska visa filmerna för andra än dom medverkande, vill göra dom mest för att lära mig göra film. så ge mig lite sköna grundidéer om ni har några, får jag bara ett ben, kan jag bygga upp muskler och skin på det utan problem. Behöver bara en accelerator att sätta igång den kreativa delen av min hjärna. 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 Enkla historier från början kan man ju lätt knåpa ihop. En god och en ond. Superhjälte mot superskurk, Skräckscenario, någon blir jagad av något/någon, vändpunkt, wow, MY HERO! typ kanske lite mer utvecklad än så men i princip. Annat man kan göra för att underlätta brainstormning är att utgå från ett tema. exempelvis "fel person på rätt plats" - eller vice versa, "Känner du dig också ensam?" 0 Citera
Octavianus Postad 1 juli 2007 Författare Postad 1 juli 2007 Bra tips. Finns det några grundpelare att gå efter för att göra en bra novellfilm eller kortfilm, som det finns när man gör långfilmer, som så fint finns beskrivet i voodoofilmskolan. 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 Det är i princip samma regler som gäller för kortfilm som för långfilm. En bra början, presentation av karaktärer, en mitten och ett avslut på filmen räcker gott och väl åt en kortfilm. Det beror ju på hur kort filmen ska vara ;) en kortfilm kan vara runt 50 minuter, vet inte vart man drar gränsen för lång och kortfilm men någonstans där har jag för mig. Någon som vet bättre får rätta mig och ge ett korrekt svar :) 0 Citera
precision motion Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 Man jag tycker du ska tänka ut en konflikt som blir lite spännande. Låt sedan konflikten trappas upp för att sedan vända till något helt annat och låt det sluta i en ny konflikt. Där fick du något att bita i. 0 Citera
Octavianus Postad 1 juli 2007 Författare Postad 1 juli 2007 hmm, mkt bra förslag, och insperations tips. Men jag vill ha mera, mera. Girig är vad jag vill ha. Om det inte ska vara en novelfilm, utan en kortfilm, så kommer den bli kortkort, max 10 min. Men helst bara en eller två. 0 Citera
Norbert Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 Jag är i precis samma sits. Vill jättegärna filma för filmandets skull men jag kommer verkligen inte på några överkomliga men fortfarande intressanta idéer. Scener kan man ju komma på, men att komma på en story är jag väldigt dålig på. Så mer förslag vill vi ha! :) 0 Citera
Biljetten Postad 3 juli 2007 Postad 3 juli 2007 Hej, hade rätt kul när jag gjorde min första film (kasss) men kul:) Vi satte upp regler i början för alla var i samma sits som du (idetorka) Maxtid: 1-2 min Genre: tex action Mening som filmen måste sluta på: tex "vad hände egentligen med Eijnar" En annan var Maxtid:1-2 min Genre: splash Mening som filmen måste ha i sig: "låt oss be en aftonbön" Det blir hur galet som helst... speciellt om man sitter några vänner och brainstormar en fredag kväll. Sen om man gillar det kan man alltid göra en längre version... Det funkade verkligen att komma igång så! Verkligen galet och lärorikt på samma gång. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.