Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag brukar ha väldigt bra fantasi och kan hitta på det mesta. Men nu har man kört fast, skulle vilja skriva manus till några novelfilmer eller möjligen bara några kortfilmer.

Kravet är dock att det inte ska vara någon rekvesita mer än det man har hemma. Tänkte spela in dom med mina vänner, så det får inte vara för svårspelade roller heller. Fast det gör inte så mkt om skådespelet blir kasst, eftersom jag inte ska visa filmerna för andra än dom medverkande, vill göra dom mest för att lära mig göra film.

så ge mig lite sköna grundidéer om ni har några, får jag bara ett ben, kan jag bygga upp muskler och skin på det utan problem. Behöver bara en accelerator att sätta igång den kreativa delen av min hjärna.

Postad

Enkla historier från början kan man ju lätt knåpa ihop. En god och en ond. Superhjälte mot superskurk, Skräckscenario, någon blir jagad av något/någon, vändpunkt, wow, MY HERO! typ kanske lite mer utvecklad än så men i princip.

Annat man kan göra för att underlätta brainstormning är att utgå från ett tema. exempelvis "fel person på rätt plats" - eller vice versa, "Känner du dig också ensam?"

Postad

Bra tips. Finns det några grundpelare att gå efter för att göra en bra novellfilm eller kortfilm, som det finns när man gör långfilmer, som så fint finns beskrivet i voodoofilmskolan.

Postad

Det är i princip samma regler som gäller för kortfilm som för långfilm. En bra början, presentation av karaktärer, en mitten och ett avslut på filmen räcker gott och väl åt en kortfilm. Det beror ju på hur kort filmen ska vara ;) en kortfilm kan vara runt 50 minuter, vet inte vart man drar gränsen för lång och kortfilm men någonstans där har jag för mig. Någon som vet bättre får rätta mig och ge ett korrekt svar :)

Postad

hmm, mkt bra förslag, och insperations tips. Men jag vill ha mera, mera. Girig är vad jag vill ha. Om det inte ska vara en novelfilm, utan en kortfilm, så kommer den bli kortkort, max 10 min. Men helst bara en eller två.

Postad

Jag är i precis samma sits. Vill jättegärna filma för filmandets skull men jag kommer verkligen inte på några överkomliga men fortfarande intressanta idéer. Scener kan man ju komma på, men att komma på en story är jag väldigt dålig på. Så mer förslag vill vi ha! :)

Postad

Hej, hade rätt kul när jag gjorde min första film (kasss) men kul:)

Vi satte upp regler i början för alla var i samma sits som du (idetorka)

Maxtid: 1-2 min

Genre: tex action

Mening som filmen måste sluta på: tex "vad hände egentligen med Eijnar"

En annan var

Maxtid:1-2 min

Genre: splash

Mening som filmen måste ha i sig: "låt oss be en aftonbön"

Det blir hur galet som helst... speciellt om man sitter några vänner och brainstormar en fredag kväll. Sen om man gillar det kan man alltid göra en längre version... Det funkade verkligen att komma igång så!

Verkligen galet och lärorikt på samma gång.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...