Baudtler Postad 30 juni 2007 Postad 30 juni 2007 Tjenare! Jag blev just medlem på denna sida för att få svar på lite frågor angående videokameror. Nästa år skall jag och några vänner göra en film som projektarbete, en skidfilm. Eftersom vi brukar filma ganska mycket tänkte jag att jag skulle införskaffa mig en alldeles egen kamera och därmed sluta använda våran gamla kamera som ändå inte ger bra bilder. Eftersom den ska användas för det mesta till skidfilm så är det väl viktigt att kameran fungerar bra i ljusa förhållanden och att man kan filma rörliga bilder utan att få för mycket hack. Eftersom jag själv inte är speciellt insatt i det här med kameror så jag vänder mig till er. Jag har riktat in mig på kameror i prisklassen runt 10 tusenlappar. Har efter att ha kollat lite grann har jag förstått att HD kamrerna tydligen ska fungera bra och bestämmt mig för en sådan. Som sagt kan jag inte speciellt mycket om kameror. Man vill ha den bästa möjliga kameran med bästa möjliga bildklvalite för det minsta pengen som möjligt. Så det ja egentligen vill med den här tråden är att få nån snabb genomgång på vad jag sak leta efter teknisk och kanske få en rekomendation på vilken kamera som skulle passa just mig bäst. Jag har gjorde en sökning på prisjakt där HDV och MiniDV var krav. Fick då upp ett antal olika kameror runt 10 000:- T.ex. Canon HV-20 som jag förstått skall vara prisvärd Sony HDR-HC3 Sony HDR-HC5 Sony HDR-HC7 Sony DCR-HC3 (lite dyrare) Vilken kamera skulle du valt om du stod i mina skor? Kanske finns det alternativ till HDV som skulle passa mig bättre? Kom med förslag! Tack på förhand //Rasmus 0 Citera
MovieSwede Postad 30 juni 2007 Postad 30 juni 2007 Jag hade valt HV20 Visst 25P läget kan ju vara lite hackigt, men kan de filma Bonds skidjakter i 24fps borde du klara det med 25fps. Finns ju alltid 50i annars. 0 Citera
Vandraren Postad 30 juni 2007 Postad 30 juni 2007 Först av allt skillnaden mellan Canon HV20 och Sony HC7 är bildmässigt noll och intet. Jag har redigerat båda i 1080! och bilderna är i princip identiska. Du skall inte filma skidåkning i 25P eftersom du kommer att panorera väldigt mycket och då kommer det att bli ryckigt och du kommer att bli besviken. Att dom filmade James Bond i 24 fsp spelar ingen roll. Dina bilder kommer att bli ryckiga om du spelar in 25P på video, du skall spela in i 10801 Det är skillnad på film och video Anledningen till att jag själv skulle välja Sony beror på att jag var nyligen och tittade på båda. Den stora skillnaden var att Sony låg skönare i handen jämfört med Canon och känslan av kvalitet var uppenbar till Sony´s fördel. Bildmässigt så är dom som sagt i princip lika men kvalitets mässigt så var det en stor skillnad. Jag skulle föreslå att du går tiill en affär och känner på båda så att du hittar en som känns bäst i din hand. Glöm alla tankar på att filma skidåkning i 25P, du kommer bara att bli grymt besviken 0 Citera
Baudtler Postad 30 juni 2007 Författare Postad 30 juni 2007 Tack för svaren. Fick lite mer klarhet. Är det någon som vill förklara typ 50i och 1080 och allt vad det är? :) Sen undrar jag vad är skilldnaden mellan Sonys HC7 och HC5? Dom ser ju likadana ut men kostar olika ;) 0 Citera
MovieSwede Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 Du skall inte filma skidåkning i 25P eftersom du kommer att panorera väldigt mycket och då kommer det att bli ryckigt och du kommer att bli besviken. Att dom filmade James Bond i 24 fsp spelar ingen roll. Dina bilder kommer att bli ryckiga om du spelar in 25P på video, du skall spela in i 10801 Det är skillnad på film och video Glöm alla tankar på att filma skidåkning i 25P, du kommer bara att bli grymt besviken Nu vet jag inte vad du fått den informationen, men det finns inget tekniskt som gör video med 25fps mer ryckigt än film i 24fps. Visst finns större potential för ryckighet vid 25P jämnfört med 50i, men då har man inte räknat med slutarhastigheten. Vid slutar hastigheter på 1/48 och 1/50 så har du tillräckligt mycket motionblur för att du skall uppleva videon som jämn. Höj upp slutarhastigheten till 1/500 kommer du få skakighet ala Rädda menige ryan. Lägg därefter till att när du filmar ett objekt i rörelse så följer kameran objektet vilket gör att frameraten inte påverkar objektet lika mycket som bakgrunden. Det enda som kommer vara till nackdel är om du skakar kamera för mycket vid handhållen filmning, det kommer inte bli snyggt, men å andra sidan så blir inte handhållen skakig kamera snyggt med 50i heller. Så skall han filma skidfilm med välplanerade tagningar kommer HV20 ge underbara bilder. Annars om han bara skall filma 50i så är kamerona ganska likvärdiga 0 Citera
Tomtebo Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 Tack för svaren. Fick lite mer klarhet. Är det någon som vill förklara typ 50i och 1080 och allt vad det är? :) Sen undrar jag vad är skilldnaden mellan Sonys HC7 och HC5? Dom ser ju likadana ut men kostar olika ;) 50i är vilken hastighet du filmar filmen med. 50 bildrutor/sek (fps) 25 eller 24fps är vad en vanlig filmkamera filmar i. Med andra ord så får man lite mer "filmisk" känsla när man filmar i 25fps än 50 eller 60 som det brukar vara på hemmabruks kameror. Det är därför det känns så jävla dåligt, hemma filmerna. ( de och dålig ljussätting osv) 1080 är formatet du filmar i. Tanke på det är HD kamera så filmar den i 1080 0 Citera
Baudtler Postad 1 juli 2007 Författare Postad 1 juli 2007 Okej, just nu står det då mellan HV20 och HDR-HC7. Vad är den stora skilldanden mellen dessa två som kan påverka min filmning på skidor? Fördelar/Nackdelar? Tack för svaren så länge! 0 Citera
00Bengtsson Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 Om du vill få skivskarpa bilder samtidigt som du drar kraftigt ner på videons hastighet, är 25p ett måste. En 50i kamera skulle resultera i att hälften av bilden "halkar efter" (eftersom bara hälften av bilden uppdateras på samma gång). Du kan inte tro att du ska få en skivskarp bild när du visar "bildruta-för-bildruta" med 50i. Men det hela är en smaksak, du får bättre bild med 1080i än 720p (iallafall vad jag tycker, allt är en smaksak). För pengarna kanske du får mer för en 50i-kamera än en 25p. Bara så du är medveten om vad som bilr bra att filma med respektive kameror. 0 Citera
Baudtler Postad 5 juli 2007 Författare Postad 5 juli 2007 Jag läste nu i en annan tråd att HD bildkvaliten är ungefär samma som en vanlig DV kamera. Bara att bilden var större i princip. Stämmer detta. Jag trodde HD gjorde bilden åtminståne lite skarpare och finare än en vanlig kamera. Just nu har vi en äldre sony mini DV, som var "värsting" när vi köpte den runt 01-02. Jag hoppas med en stor förändring... men kommer jag få det? Är 10 000 för lite för att få en riktig kamera? Hjälp mig 0 Citera
ronnylov Postad 6 juli 2007 Postad 6 juli 2007 Jag har en Canon HV20 och jag upplever det som att det blir mindre ryckighet när man filmar 1080i jämfört med 25 fps progressivt. Fördelen med HV20 är att man själv kan välja om man vill ha interlaced eller progressive. Jag skulle defenitivt välja 1080i om jag skulle göra en skidfilm. En del har dock upplevt problem med ostabila bilder på HV20, även om jag själv inte har stört mig på något sådant och är man orolig för detta fenomen så kanske någon annan modell är ett bättre val. Bildkvaliteten hos HV-20 är definitivt bättre än en vanlig DV-kamera. 0 Citera
MovieSwede Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 Jag läste nu i en annan tråd att HD bildkvaliten är ungefär samma som en vanlig DV kamera. Bara att bilden var större i princip. Stämmer detta. Jag trodde HD gjorde bilden åtminståne lite skarpare och finare än en vanlig kamera. Just nu har vi en äldre sony mini DV, som var "värsting" när vi köpte den runt 01-02. Jag hoppas med en stor förändring... men kommer jag få det? Är 10 000 för lite för att få en riktig kamera? Hjälp mig Bilderna från en digital kamera till en annan kan skilja i kvalite, men det finns ingen magisk sak på kameran som gör att bilderna kommer se fantastiska ut enbart genom att filma i högre upplösning. Testa tex att minska ner din DV film. Det kommer ju vara samma look på filmen fast med en annan upplösning. Kom ihåg att MiniDV och en Proffsfilm du ser på DVD har samma slutspec på sin lagring i stort sett, men ändå ser den filmen bättre ut, därför det är så mycket som bra bild hänger på annat än just antal pixlar. Samma sak med mobiltelefoner, bara för att den kan fota med 5 megapixlar får du inte Canon EOS 400D kvalite. Missförstå inte nu HD kameror kan ge jättetrevlig bild. Men HD nedkonverterat till SD kommer se ut som SD. Du kan styra nedkonverteringen lite i post för att kunna variera looken, men i slutändan så är det SD du tittar på om det är en DVD. Det hade ju varit konstigt om en HD kamera för 10 000kr producerade bättre SD bild än en SD kamera för 300 000kr. 0 Citera
Baudtler Postad 8 juli 2007 Författare Postad 8 juli 2007 Okej vad är det som gäller nu då tycker ni? Som sagt är det skidor som ska filmas. Kamrorna det står mellan är alltså HV-20 och HDR-HC7? Movitvera svar :) tack för hjälpen 0 Citera
MovieSwede Postad 8 juli 2007 Postad 8 juli 2007 Vill du filma 25P eller 50i ? Vilken gillar du bäst själv när du har den i handen? Har du kollat på videomaterial från dem på nätet? 0 Citera
Baudtler Postad 8 juli 2007 Författare Postad 8 juli 2007 Vill du filma 25P eller 50i ? Vilken gillar du bäst själv när du har den i handen? Har du kollat på videomaterial från dem på nätet? Jag vet inte skilldnaden på 50i och 25P? Men Vad jag har förståd är i = Interlaced och P = progressive, eller? Sen vad det gör för skilldnad vet jag inte. Sen stog det väl här uppe nånstans att dessa siffror 25 och 50 är antalet bildrutor per sekund. Jag vet inte vilket som är bäst men i mina öron låter det ju som 50 bildrutor per sukund är bättre än 25? Men är detta nån jag kan ställa in på kameran eller? Förklara hur det ligger till... Redan från början har jag tyckt HDR-HC7 verkat bättre, men det är bara baserat på utseendet. Jag vill ju ha den som är bäst. Men har dock aldrig hållit någon av dom i handen. Jag kollade på några klipp från HDR-HC7, det var bla. skateboard trick i slowmotion. http://www.youtube.com/watch?v=RHFtmMqWBtA här är ett annat http://www.youtube.com/watch?v=GTnLQ-j5mMg Såg bra ut enligt mig. Men och andra sidan har youtube inte den bästa kvaliten på kilppen. Det är mycket viktigt att det ser bra ut i slowmotion för mig eftersom vi kommer använda oss mycket utav det i filmen. Med den gamla DV kameran jag har får jag (om pausar och kollar på bildrutor för sig) två skidåkare i samma bildruta om ni förstår. Alltså typ som kameran ser dubbelt bara för den inte hänger med. Finns det någon sida där man kan kolal på klipp i bättre kvalite? Hjälp mig!!!! //Rasmus 0 Citera
Skrytsson Postad 8 juli 2007 Postad 8 juli 2007 Så här säger Wikipedia: "En datorbild eller tv-bild består av ett antal linjer och om alla linjerna ritas upp i stigande ordning talar man om progressiv bildgenerering. Om däremot varannan linje ritas upp (först de jämna och sedan de udda) så kallas det växlande bildgenerering eller sammanflätande bildgenerering (engelska interlaced)." (http://sv.wikipedia.org/wiki/Progressive_scan) Alltså, 25p består av 25 bidrutor per sekund där hela bilden tas i ett svep, medan 50i består av 50 bildrutor där bara hälften av bilden tas - uppdelad i horisontella streck där varannan bildruta tar varannat streck nerifrån och varannan tar de resterande. Jag hoppas det klarnade:) Observera att 25p inte alltid behöver vara bättre än 50i. Vid till exempel snabba kamerarörelser kan det ofta se lite "hackigt" ut. Men om man till exempel ska dra ner hastigheten, så kan man förlora den "knivskarpa bilden" och urskilja strecken vid interlaced tydligare, precis som 00Bengtsson nämnde tidigare i tråden. Som sagt så är p kontra i en smaksak. Själv äger jag en HV20 och är imponerad av bildkvalitén, i alla fall så länge kameran är stilla. Ska den röras behövs det nog någon form av stabilisering. Sen så finns det vissa problem med micingången - många upplever ett surrande bakgrunsljud när en extern mic kopplas till. Hur HDR-HC7 är vet jag tyvärr inte, har knappt sett några tester eller läst något om den :( 0 Citera
MovieSwede Postad 8 juli 2007 Postad 8 juli 2007 Jag vet inte skilldnaden på 50i och 25P? Men Vad jag har förståd är i = Interlaced och P = progressive, eller? Sen vad det gör för skilldnad vet jag inte. Sen stog det väl här uppe nånstans att dessa siffror 25 och 50 är antalet bildrutor per sekund. Jag vet inte vilket som är bäst men i mina öron låter det ju som 50 bildrutor per sukund är bättre än 25? Men är detta nån jag kan ställa in på kameran eller? Förklara hur det ligger till... 25P på HV20 imiterar film tillsammans med cingamma och cinecolor (eller vad de nu kallar det) Kan du hantera det kommer det enligt min mening se snyggare ut. Och jag själv hade valt HV20 utan tvekan av de två. Men, nu handlar det inte om vad jag vill utan vad du vill ha ut av din kamera. Vet du inte vad 25P är så är det kanske inte det du är ute efter. Eller så är det just det du egentligen är ute efter. ;) Kanske värt att läsa på innan du bestämmer dig iallafall. Snön har ju inte börjat falla än. 0 Citera
Hargiwald Postad 9 juli 2007 Postad 9 juli 2007 En sak som inte verkar ha tagits upp är att HV20 tydligen ska vara mycket bättre i svag belysning än HDR-HC7. Annars är skillnaden, som jag förstått det, att HC7 är mer praktisk och skön att hålla i. Om du inte ska filma mycket i mörker (en solig dag i skidbacken är förmodligen lika snygg på båda kamerorna) är kanske HDR-HC7 att överväga, men om du ska det så har HV20 stora fördelar, men det där är upp till dig att fundera på. 0 Citera
e93mw Postad 10 juli 2007 Postad 10 juli 2007 Annars är skillnaden, som jag förstått det, att HC7 är mer praktisk och skön att hålla i. Exakt. Vad gäller hand-ergonomi så vinner HC7. Däremot så har HV-20 ett gränssnitt som överglänser HC7:ans. En liten tumjoystick och relativt grunda menyer gör det mycket lätt och smidigt att hantera kameran. Detta kan vara viktigare än man tror när stressen ökar och kaoset breder ut sig på inspelningsplatsen. 0 Citera
Hargiwald Postad 10 juli 2007 Postad 10 juli 2007 Jasså, det också? Ännu mer anledning att ta HV20, jag funderar själv väldigt mycket på den. Jag ska ta mig en titt på den i verkligheten och känna hur den känns i min hand och se om det verkligen är så farligt. Zoomknappen ska tydligen vara riktigt korkad, men jag tror inte att jag kommer vilja zooma under inspelning särskilt mycket. Det vore om jag ska spela in något mindre seriöst hemma, sådant som familjakameror används till, men då gör det inte mycket om zoomandet blir dåligt för att knappen inte fungerar. Dessutom kan man ställa in en fast zoom-hastighet så det bör inte vara något direkt problem. 0 Citera
MarcusLindh Postad 12 juli 2007 Postad 12 juli 2007 Hej, jag funderar också på någon av dessa kamerorna. Är det nån som vet hur det är med mic ingången? Någon sa att det kunde uppstå brum vid användandet av extern mic på HV20. Är det lika på HC7? 0 Citera
MovieSwede Postad 12 juli 2007 Postad 12 juli 2007 Båda kamerona borde ha mer problem vid dåligt ljus, då båda använder sig av CMOS sensorer. 0 Citera
Baudtler Postad 12 juli 2007 Författare Postad 12 juli 2007 Om jag ahr förstått rätt nu, så har jag räknat ut att min familjs nuvarnade kamera har 24fps i interlaced. Vilket suger att filma skidåkning med. Man ser mycket tydligt ränder ( varanann rad ) bakom åkaren, vilket förstör hela upplevelsen. Därför tror jag det ända alternativet är att filma i progressive. Om jag har förstått rätt så är det HV20 som kan filma i båda lägena, 25p och 50i, inställnigsgrejjer? och hdr-hc7 i 50i? rätta mig Men sen kommer en sak som får mig att tveka åter igen. Sony erbjuder också ett slowmoläge, 3 sek eller vad det nu är. Då den filmar i 240fps. Eftersom man inte har 3 sek i lufttid på normalstora hopp kan detta också vara en lösning, filma i slowmo läge hela tiden, då kan man få till riktigt snygga slowmotion sekvenser. Får panik på det här kameravalet snart :) Finns det inga andra alternativ, om vi säger mellan 10-20 000 som budget istället. Vilken är den mest prisvärda kamera, med dom mesta och bästa funktioner som man använder i skidfilm: Slowmotion, många bildrutor per sekund i progressiv läge. Fina färger och bra skärpa. Det är allt. Säg vilken som är bäst! Orkar inte leta mer nu... 0 Citera
Hargiwald Postad 12 juli 2007 Postad 12 juli 2007 Båda kamerona borde ha mer problem vid dåligt ljus, då båda använder sig av CMOS sensorer. Mer problem än vadå? I vilket fall som helst: http://www.camcorderinfo.com/content/Canon-HV20-Camcorder-Review/Performance.htm här verkar det i alla fall som om HV-20 är riktigt bra i låg belysning (förvisso i 24p) medan HDR-HC7 inte är det, men vad vet jag? 0 Citera
MovieSwede Postad 12 juli 2007 Postad 12 juli 2007 Mer problem än vadå? I vilket fall som helst: http://www.camcorderinfo.com/content/Canon-HV20-Camcorder-Review/Performance.htm här verkar det i alla fall som om HV-20 är riktigt bra i låg belysning (förvisso i 24p) medan HDR-HC7 inte är det, men vad vet jag? Nu kan ju det finnas tekniska skillnader som gör att HV20 är bättre HC7, men CMOS är fortfarande sämre på ljuskänslighet än CCD. Against the HV20’s 24P mode, the Sony HDR-HC7 could not hold a candle. Canon hands down. Of course, the HV20 was soundly trounced by the Canon XH A1 (no surprises here). The XH A1 at 60 lux was nearly as bright as in 3000 lux. No consumer camcorder can make that claim. 0 Citera
MovieSwede Postad 12 juli 2007 Postad 12 juli 2007 Om jag ahr förstått rätt nu, så har jag räknat ut att min familjs nuvarnade kamera har 24fps i interlaced. Vilket suger att filma skidåkning med. Man ser mycket tydligt ränder ( varanann rad ) bakom åkaren, vilket förstör hela upplevelsen. Därför tror jag det ända alternativet är att filma i progressive. Om jag har förstått rätt så är det HV20 som kan filma i båda lägena, 25p och 50i, inställnigsgrejjer? och hdr-hc7 i 50i? rätta mig Men sen kommer en sak som får mig att tveka åter igen. Sony erbjuder också ett slowmoläge, 3 sek eller vad det nu är. Då den filmar i 240fps. Eftersom man inte har 3 sek i lufttid på normalstora hopp kan detta också vara en lösning, filma i slowmo läge hela tiden, då kan man få till riktigt snygga slowmotion sekvenser. Får panik på det här kameravalet snart :) Finns det inga andra alternativ, om vi säger mellan 10-20 000 som budget istället. Vilken är den mest prisvärda kamera, med dom mesta och bästa funktioner som man använder i skidfilm: Slowmotion, många bildrutor per sekund i progressiv läge. Fina färger och bra skärpa. Det är allt. Säg vilken som är bäst! Orkar inte leta mer nu... Slowmo läget sänker bildkvaliten väldigt mycket, har inte sett det, men vad jag hört så är det inte användbart i produktionsyfte. Mer att du kan anlysera dina golfsving eller nått i den stilen. Ränderna från er tidigare interlace kamera som är 25i/50i är helt normalt och borde inte synas speciellt tydligt i en normal tv. Snarare ser du det i en dålig mjukvaruspelare på datorn. Så med HV20 har du valmöjligheten att spela in i 25p eller 50i. Du har möjlighet att med Sonyn deinterlaca i post och få samma look, dock med sänkt upplösning alt artifakter, men på DVD borde det nog se helt okej ut. Men min personliga bedömning är att HV20 är den mest lämpade och den jag själv hade valt, men valet är ditt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.