Jump to content

3D animationer

Maverick

Recommended Posts

Hej,

Det är så att jag alltid har velat kunna använda 3d i en film...

Jag skulle t.ex. vilja få ett flygplan (i 3d) att flyga förbi ett hus.

Hur kan jag (om jag kan) göra detta?

Det kan väl inte vara så extremt svårt?

Många serier som t.ex. Star trek har ju 3d animationer med rymskepp

och grejjer och då kommer det ett avsnitt i veckan...

3d modeller på flygplan är ju inte så svårt att hitta, men att få dem att röra sig är värre :/

Det måste inte se särskilt snyggt ut...

Vilket program är lättast att börja med?

Nån som har någon idé?

Eftersom du är nybörjare på 3D så bör du inte köpa något program som "3D studio max" eller "Maya" m.m eftersom det är avancerade program och dyra.

Titta i denna tråd så får du lite tips på program som du kan ladda ner och testa lite i först inna du kanske är redo.

http://www.voodoofilm.org/forum/topic.asp?topic=902

Att göra ett flygplan är inte extremt svårt, men det är ingen barnlek heller (iaf inte i början). Det svåraste är nog att göra själva flygplanet eller rymdskeppet för man vill ju att det ska vara så verkligt som möjligt.

Sen att de i Star Trek har mycket sådant och kommer ut en gång i veckan är inte så konstigt. Dels så är det proffs som kan vad de gör och de är ofta ett par stycken. Sen så görs avsnitten oftast först och sedan visas de så de har inte en vecka på sig utan mer. :)

Maverick -> för ett år sen började jag med 3d animation och började då i 3ds max. visst är det kanske avancerat från början som nån sa tidigare här, men det är det bästa att bara "leka" me alla funktioner tills du kommer fram till hur olika saker funkar...

om du ska ha ett flygplan som du sa så får du göra modellen och göra en animation och sen exportera denna som .avi och lägga in i ditt redigeringsprogram eller du kan till och med importera filmen på huset (om du nu har ett hus som det flyger förbi) och lägga på flygplanet i 3ds max, för det stödjer videoformat.

funkar jätte bra och jag har gjort många animationer till filmer, bland annat 3d text å kartor å sånt..

så jag rekomenderar som sagt å börja med 3ds max och läsa deras egna tutorials som följer med för dom är superbra!

lycka till med modellerandet!

Okej, jag råkar ha tillgång till 3dsmax så jag kör nog på det.

En flygplan modell har jag redan tankat ner, nu ska jag bara få det att röra sig i filmen.

Så det enda jag vill göra är animationen...

Hur svårt är detta, hur fungerar det?

Det vet väl du Collo?

Tack för alla svar! :)

EDIT: Hittade en film här, http://www.sprocket.se/media/3d%20work/Kista%20plane%20crash.mpg

En sån effekt skulle vara helt toppen! :p

De har alltså tagit sin modell och aktiverat keyframes genom att trucka på "Auto key" -knappen (timelinen ska bli röd).

Sedan är det som AE eller andra program att du sätter position på planet och går några sekunder/frames senare och sätter planets nya position. Så animeras det där emellan.

Det kan ofta vara bra att ha en kamera i programmet så man kan eventuellt synka med den man använt i verkligheten.

Tips! Att läsa de första tutorials i 3D studio max för de hjäpler en mycket.

AE kan inte hantera .3ds filer, nej. När jag sa AE, tänkte jag mear på att dra en paralell så du förstod hur man hanterar keyframes i 3ds.

I 3D studio max kan man skapa en kamera (Create>cameras>) som man då hanterar i programet och kan flytta hur man vill och ta olika vinklar.

Man väljer sedan kameran när man renderar så det är "igenom den bilden kommer" så att säga :)

Okej, på så vis :)

Fortfarande en del frågetecken, och fler lär det väl bli...

En så länge har jag lyckats hitta auto-key knappen. :)

Sen när jag ändrar position på planet så får jag ingen respons alls,

ser inget nere i timelinen...

Hur ska jag kunna veta vart planet befinner sig i filmen?

På själva filmen alltså, jag har ju ingen bakgrund nu så det

är ju väldigt svårt att göra detta på frihand eller vad man ska säga.

Dessutom är planet helt svart, är det för att det är mörkt?

I en starwars crawl jag laddade ner till 3dsmax så blev den svart när

den fadeades ut...

Måste man lägga på texturer på modellen eller något sånt?

Sen är ju tanken att planet ska kracha också, hur gör man detta snyggt?

Det kan ju bara inte försvinna när det nuddar marken, eller byggnaden i det här fallet.

Visst kan man lägga på en explosion, men det skulle se tuffare ut om det gick i bitar. :)

Hoppas du orkar svara på mina röriga frågor, men det känns som om man kan ha stor använding för den här tekniken. :p

Jag är ingen expert inom 3D, men jag ska försöka svara.

När du ändrar positionen så behöver du inte göra det första keyframen utan du går direkt till 2:an så att säga. Då ska det komma smår röda boxar, en i början och en vid andra punkten.

Det första du måste göra är att lägga ditt filmklipp/bild som bakgrund och det gör du genom att gå in på Rendering >> Environment. Där finns det en grå box som det antagligen står "None" på. Klicka på den och välj "Bitmap" och välj sedan din fil. Sedan är det bara att testa dig fram och trycka F9 för att se hur det ser ut hela tiden (bara stillbild dock för aktuell frame).

Anledningen till att planet är svart är antingen att det inte är några texturer och de inte valt någon färg eller att du inte har något ljus i din "3D värld". Testa med att lägga till ett "Omni Light" (Create>>Lights>>Omni Light). Fungerar det fortfarande inte när du renderar (F9) så är det inga färger eller texturer på planet.

Då måste du själv lägga till texturer vilket itne är lätt, men en del av arbetet ;)

För att få något att sprängas använder man en funktion i 3D studio max, men du kan läsa om den och få mycket bra hjälp via en guide (tutorial) som finns i programet. Guiden heter heöt enkelt "Creating explosions".

Hoppas du är lite klokare nu :)

Tackar, nu ska jag se vad jag kan göra. :)

Weey, det funkar ju, coolt :p

Förstår dock fortfarande inte detta med Auto-key...

Måste jag göra något mer än att bara trycka på knappen och flytta?

EDIT: Tryckte på nyckel knappen och då funkade det... dumma mig. :)

En liten fråga till kom jag på...

När jag trycker F9 för att rendera, så får jag "perspective" vinkeln, hur ändrar jag till "camera01"?

Hmm, kom på en till, när jag ska rotera flygplanet, så roteras varje del för sig, hur roterar jag allt i en bunt eller vad man ska säga?

Sen när jag ska få det att röra sig och roterar det, då ändar det sig på alla "keys" och inte bara den senaste... :/

F9 är en snabb renderering ungefär, så gå in under Rendering>>Render och där kan du i nedre delen ändra "bildkälla". Det är även härifrån du rendererar sedan.

Är flygplanet grouped? alltså att det är en grupp för du ska allt roteras tillsammans. Du gör allt till en grupp genom att gå på Group>>Group ;)

Se till att ha keyframeknappen inne hela tiden medans du ändrar. vad jag har för mig borde det inte hända.

Jag förstår fortfarande inte det här med vinklarna...

När jag byter till en annan kamera så följer den liksom efter flygplanet, och det vill jag inte...

Så fort jag ändrar planets position som börjar snurrar kameran efter eller hur man ska säga, jag vill att den ska vara helt still!

Går detta att stänga av?

Okej, men så du vet i framtiden så sitter "Modify" fliken precis till "Create" -fliken som är en mus med en lite "stjärna" på. Båda knapparna finns i övre högra hörnet. Detta är viktigt att veta för det är där du ändrar egenskaper för objekt och andra saker. Den går inte att vara utan :)

Hmm, jag har försökt att göra en lightning effekt utifrån den länk du (orange) gav mig...

Jag förstår dock inte mycket, sen säger att jag ska göra en nu comp och lägga in filmen där, sedan lägga en en ny solid svart layer...

Detta gör att jag inte ser något av bilden bakom och när jag renderar så ser jag bara blixtarna och svart bakgrund...

Sen så vill jag ju inte ha effekten hela klippet igenom, går det att starta det en bit in i filmen, sedan stänga av, sedan på, av, på osv?

Nu lyckades jag faktiskt få in den i filmen, använde chroma key i premiere, men eftersom jag inte såg i AE vart blixtarna skulle ligga så ser det väldigt konstigt ut.

Sen är tanken att snubben ska få blixtar på sig flera gånger, och ligger ju då på olika sätt...

Måste jag rendera nya blixtar varje gång och sedan göra som jag gjort i premiere eller kan jag göra allt direkt i AE?

HEJ!

Har en fråga jag med, hur får man sin 3d animation i så bra kvalitet som möjligt om man exporterar från 3dsmax till ae?? Finns det sedan något bättre sätt att klippa in en animation än att använda blue-/greenscreen? jag brukar köra blå bakgrund till animationen och color keya, men får inte bra kvalitet på animationerna... jaja, tacksam för svar, häjj btw, www.3dcafe.com , gratis 3dgrejer..

Du ska använda quick time filer(mov) med så lite komprimering som möjligt men om du inte vill göra blue/green screen måste du göra en bildsekvens i Alpha channel för det går inte köra alpha i mov(tror du kan göra det i jpg men inte säker)

tack! ska testa det.. tänkte på en annan sak, Har hört att det finns lite 3d i ae .. Om jag panorerar min kamera åt vänster när jag filmar och sedan ska klippa in en animerad boll som ska hålla en rak kurs, hur gör jag då? bollen ska först sikta till vänster om kameran men eftersom kameran panoreras kommer den passera till höger.. Går det på något sätt att synka kamerarörelsen i mitt filmade material med animeringens ? hmm hoppas ni förstår..

För det första. Kärlek till er alla som gör 3d-animering i sina filmer!

De behövs mer sånt i sverige.

För det andra.. trumvirvel.

Så ville jag bara säga att det är ett riktigt bra gjort flygplan i danska Gamla Män i Nya Bilar.

Dock en varning för en riktigt sjuk film. Tro mig.

garvade iförsig mkt, men hrm det är jag d :D

Ja, jag förstår vad du menar. Det du vill göra kallas motion tracking och det går att göra i AE men jag själv har aldrig lyckats att få det bra men det går säkert.

Det finns andra mer kraftfulla program till detta, jag själv använder icarus och 3DSM men detta är riktigt klurit tycker jag själv så kan inte riktigt förklara på ett bra sätt, men där finns säkert några bra tutorilas på nätet som du kan kolla på.

Kanske inte var till så stor hjälp :P