Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

jag så den filmen Rocky Balboa för några dagar sen. Jag jag blev väldigt besviken på filmen. Jag tycker den saknade total handling och att sylvester stalone borde gå i pansion. Personen han spelade, Rocky borde också gå i pansion. Jag tycker att filmen gav fel bild av boxning. Rocky´s motståndare så verkligen inte ut som en boxare så fet som han var. Rocky gav helt fel bild av boxning genom att säga att det handlar om hur mycket stryk man kan ta och fortsätta gå fram. Då han får en flash back mitt i ronden. Det är inte vad boxning handlar om. Boxning handlar om att träffa utan att bli träffad. Titta på boxare i 75-kilosklassen. Det är ren boxning, där kraft inte är allt. Det vet jag eftersom jag är en boxare i 60-65-kilosklassen.

"flot like i butterfly, stig like a bee" Muhammed Ali

Postad
jag så den filmen Rocky Balboa för några dagar sen. Jag jag blev väldigt besviken på filmen. Jag tycker den saknade total handling och att sylvester stalone borde gå i pansion. Personen han spelade, Rocky borde också gå i pansion. Jag tycker att filmen gav fel bild av boxning. Rocky´s motståndare så verkligen inte ut som en boxare så fet som han var. Rocky gav helt fel bild av boxning genom att säga att det handlar om hur mycket stryk man kan ta och fortsätta gå fram. Då han får en flash back mitt i ronden. Det är inte vad boxning handlar om. Boxning handlar om att träffa utan att bli träffad. Titta på boxare i 75-kilosklassen. Det är ren boxning, där kraft inte är allt. Det vet jag eftersom jag är en boxare i 60-65-kilosklassen.

jag tycker att din stavning borde gå i "pansion"

Seriöst dock, hur höga förväntningar hade du på en film som kommer långt efter resten av filmserien och som redan då de första filmerna gjordes måste ses som en orealistisk skildring av boxningen?

Postad

Jag tycker att Rocky Balboa var en charmig och bra avslutning på en stor filmserie. Stallone visar att han är en jävligt bra skådis och jag tycker visst att filmen gör boxning rättvisa. Boxning är en underdog-sport - det kan ingen förneka. Allt är såklart en smaksak - men jag gillade den. Bästa träningsmontaget i alla filmerna dessutom.

Att Antonio "Magic Man" Tarver inte skulle se ut som en boxare tycker jag däremot är lite fånigt påstående - med tanke på att han dels är väldigt vältränad och att han dessutom är topprankad lätt-tungviktare.

Vad är boxning för dig då Fat Tony? Som enormt stor Ali-fan ryser jag alltid av alla Ali-citat men jag ryser också av -"It's not about how hard you can hit. It's about how hard you can get hit and move forward. That's how winning is done!" Ett enormt bra Rocky Balboa-citat. För mig säger det allt om boxningens natur. Boxning handlar om att kunna ta smällar. Till skillnad från de flesta andra idrotter - inklusive lätta viktklasser eftersom Tungviktsboxning är en gren i sig - en smäll från en kille i 65-75-kilosklassen är en smekning jämfört med en hammare från en kille i t ex Alis klass. Tungvikten är den klass som har allt intresse eftersom det är den hårdaste fomen av boxning. Det är tungviktsmästarna som räknas. Jag vet själv. Jag kan inte sparra en kille som väger under 75. Jag lägger hundra kilo bakom slaget. Och en titelmatch i tungvikt handlar om två killar på hundra kilo som slår varandra i huvudet i femton ronder. Kolla Foreman mot Ali som klassiskt exempel. Två kolosser som dammar på varandra med brutna händer, brutna käkar, knäckta revben osv. Om det inte handlar om att kunna ta stryk och stå längst så vet jag inte vad den matchen handlade om. Det är tungviktsboxning i sin renaste form.

Kolla den klassiska åttonde ronden mellan Ali och Foreman. Betänk, om ni har sett "When We Were Kings" att Forman är i sån grym toppform att han slår inbuktningar stora som fotbollar i 150 kilos sandsäckar inför matchen med Ali - och föreställ er hur dom smällarna låter i Alis huvud när han står i ringhörnorna och tar emot slag efter slag tills han bryter sig ut och gör en av sina snabba serier som avslutar matchen. Det är den PERFEKTA illustrationen av Rocky-citatet.

http://www.youtube.com/watch?v=Kf64ZCYVcEI

Inför matchen med Foreman var det många som hade kritiserat Ali för att egentligen vara glaskäke som inte kunde ta smällar och kompenserade det snabba fötter. Efter matchen med Forman tystnade den kritiken för alltid. Ali tystnade också under matchen (han brukade ju högljutt häckla sina motståndare under matcherna) eftersom Forman slog av Alis käke i första ronden.

Läste någonstans att Stallone bestämde sig för att försöka göra en sista Rocky-film efter George Formans come back (vilken underbar människa och fighter) men att det tog en massa år att hitta finansiering för filmen eftersom Stallone ansågs helt slut. Cred till Stallone.

Ett bra klipp om Foreman: http://www.youtube.com/watch?v=RmTVfBgxipo

Postad

tungviktar matcher är alltid populära för att folk vill se kolosal kraft. Gladitor likande. I tungviktar matcher så ser vanligt folk bara slagen mot huvudet. Boxning är så mycket mer: parering,block,fint,fotarbete,strategi,teknik. det ser inte vanligt folk, särkilt inte i tungviktar matcher. Du föresten vad betyder en metafor?

Postad
jag tycker att din stavning borde gå i "pansion"

Seriöst dock, hur höga förväntningar hade du på en film som kommer långt efter resten av filmserien och som redan då de första filmerna gjordes måste ses som en orealistisk skildring av boxningen?

Du jag tycker att du kan dra dig i r** h****

Postad

Haha. Det här var det lustigaste idag. Ta det lite lugnt boxerman, det jag skrev var inte menat som ett påhopp eller nåt, du kan sänka händerna nu, okej?

Alltså, anledningen till att Rocky är populär är ju att han är underdog som vinner och att allt är så jävla överdrivet. Ofta att man sitter och kollar på en boxningsmatch och folk blöder hejvilt, reser sig upp, tar några smällar till, skriker No pain och går fortsätter. Nej, det händer inte. Gör en realistisk boxningsfilm själv då om du tror att fler kommer uppskatta den, kanske boxare gör det, men inte jag. Det kan jag säga direkt.

I min egen åsikt så måste jag säga att ska man kolla på två vuxna människor som slåss så är det roligare att kolla på lite lättare viktklasser där det inte är två tjockisar som inte orkar röra sig efter en rond.

Ja just det, förresten så bör du nog skriva r**h**** istället för r** h**** eftersom vi inte särskriver i svenskan. Tack för mig.

Postad
Herr språkpolis, eller?

Njee, men hoppar han på mig och säger att jag ska ta mig i rövhålet så tycker jag att det är ganska komiskt att han inte ens kan stava till rövhål. Kom igen liksom.

Postad
Haha. Det här var det lustigaste idag. Ta det lite lugnt boxerman, det jag skrev var inte menat som ett påhopp eller nåt, du kan sänka händerna nu, okej?

Alltså, anledningen till att Rocky är populär är ju att han är underdog som vinner och att allt är så jävla överdrivet. Ofta att man sitter och kollar på en boxningsmatch och folk blöder hejvilt, reser sig upp, tar några smällar till, skriker No pain och går fortsätter. Nej, det händer inte. Gör en realistisk boxningsfilm själv då om du tror att fler kommer uppskatta den, kanske boxare gör det, men inte jag. Det kan jag säga direkt.

I min egen åsikt så måste jag säga att ska man kolla på två vuxna människor som slåss så är det roligare att kolla på lite lättare viktklasser där det inte är två tjockisar som inte orkar röra sig efter en rond.

Ja just det, förresten så bör du nog skriva r**h**** istället för r** h**** eftersom vi inte särskriver i svenskan. Tack för mig.

det är sant att det är överdrivet och att man klarar inte ta en smäll av en tungviktare fall ner och skrika no pain no gain och reser sig som ingenting har hänt. ni kan ju kolla in den härra personen

han är med i svenska landslaget
Postad
Du föresten vad betyder en metafor?

Metafor innebär att man säger en sak, men använder något annat som exempel. Det är väldigt vanligt att man använder metaforer inom film för att nå tunga ämnen som kan vara svåra för folk att ta till sig. Rockys kamp har ju alltid varit intressantast utanför boxningsringen, och själva boxningen är ju bara en spegelbild av den kampen.

Postad

Filmens styrka är ju att den kan leka med tid och visa vad som händer inne i huvudet på boxarna på ett mer subjektivt sätt än en TV-upptagning av en match kan. Orutinerade boxningstittare ser sällan dom finare nyanserna i matcherna. Jag tycker att flera Rocky-filmer och t ex Tjuren från Bronx lyckas väldigt bra med det där och vad som är realistiskt är helt ointressant. Man kan vara säker på att många boxare har bitit ihop när rondklockan slår och tänkt "No pain" när det är en jäkligt tung kamp.

Fat Tony: Du får tänka på att det bara är i Tungviktsmatcherna som du har chansen att se en perfekt balans av styrka och smidighet. Ali var ingen lättviktare och ändå är han den boxare som är mest känd i historien för sitt fotarbete. Få mellanviktare har haft samma snabba fotarbete som Ali. En lättviktare skulle fysiskt aldrig kunna slå Alis berömda stoppslag när han backar bakåt och bromsar i luften och nyper in höger vänster (det ser ut som han befinner sig i luften när han slår). Lättviktaren skulle sakna Alis knock out-power i det läget. Det finns inte kroppsvikt för att slaget skulle göra någon som helst skada från en person som väger strax över hälften av Alis vikt. I riktigt låga viktklasser ser du mindre fotarbete därför att där måste verkligen den lilla kroppsvikt som finns vara förankrad väl i golvet om slagen ska ha någon som helst effekt annat än att ge poäng. Poängboxning är skittrist att kolla på tycker jag personligen.

Jag skulle inte säga att publiken gillar tungvikt för att det handlar om att ensidigt se två starka män slå varandra i huvudet. Det som drar med tungviktarna är den större dramatiken med knock outs. Det är självklart mer spännande att se boxning där sannolikheten till knock är mycket större i ett mästarmöte.

Den där Nasri-matchen är ett bra exempel. Hade två tungviktare gått ut med samma intensitet och orädsla (och självklart inte i en amatörmatch med huvudskydd) så hade det varit knock i första ronden. Det krävs betydligt mer strategi för tungvikt i proffssammanhang. Drar ut sådär och börja veva allt man orkar är livsfarligt om man är intresserad av att vinna. Nu kan dom där två killarna veva på rätt mycket - risken för knock är inte extremt överhängande. I något av matchklippen där så går Nasris motståndare in mot honom med garden för ansiktet och tar emot smällar. Helt utan att attackera. Det säger en del om hur klen kraft det är i slagen. Skulle du göra nåt så dumt mot t ex Foreman i hans glans dagar skulle sannolikheten vara stor att hans krokar skulle knäcka en handled eller en underarm.

Swe_: Jag vet inte vilka tungviktare du syftar på men "tjockisar so inte orkar röra sig efter en rond" känns som en konstig beskrivning av dom största boxarna inom tungvikten.

Postad

Som Munthe redan papekat sa ar du grymt fel ute.

Debatten om boxning ska vara "snabb och teknisk - stark och uthallig" ar helt skitsamma for att bedomma filmen.

Rocky kor i tungvikt, alla vet att tungvikt handlar mer om styrka och uthallighet an fin teknik (aven om de stora boxarna aven har grym teknik).

Rocky Balboa ar helt klart basta filmen sen forsta i serien, den har mycket mer kansla och hjarta an de andra uppfoljarna.

FFS, de sager ju mitt i filmen att Rocky e for gammal for att kora pa "speed" och att han ska bygga "hurting bombs" istallet...

Postad

va fan får jag en varning för att jag sensurar mig själv och mr high lander inte får något för sin FFS. Det dära med att boxning ska vara snabb och uthålig vs tungvikt ger fel bild, att boxning ska vara så brutal även om till vissa delar är det. det är mer boxning i lättvikt än i tungvikt helt enkelt.

Postad

Hm, orsaken till varningar och dyligt tycker åtminstone jag har att göra med vanligt hyffs och inte så mycket om vad man tycker och har åsikter om. Att ha åsikter är ju fortfarande fritt i vårt land.

Men det var inte det jag skulle säga, utan nått helt annat. Nyss såg jag på national geografics på teve och de gjorde ett kul experiment. De lät mäta helt vetenskapligt hur dödliga olika kampsporter kan vara genom att gämföra olika slag. Nu sviktar minnet vad de det gäller namnen på de asiatiska kampsporterna, så ni får ha överseende med det.

De hade krockdockor från bilindustrin som mätobjket och var och en fick klappa till i ansiktet så hårt de kunde. Intressant. Ingen av de asiatiska kamporterna kan döda en människa genom att slå i ansiktet. Men vanlig tungviktsboxning kunde de träffa med tre gånger så stor kraft gämfört med den kraftigaste asiatiska slaget. Ca 900 kg (vad det nu är för mått enhet?) och gämfördes med ett släggslag. Det räcker för att golva en person permanent även om döden är långt från ögonblicklig.

Den enda asiatiska slaget som var direkt dödligt enligt detta experiment var någon slags knästöt mot solarplexus. Knäsparken knäckte lätt samtliga revben som ansluter till bröstbenet och kraften som träffar hjärtat får hjärtat att ögonblickligen stanna. Bröstkorgen trycktes in ca 5 cm. Experimentteamet var överaskade. Det var som att krocka i bil i 55 km/h.

Sen pysslade de en hel del med att testa diverse "karatepinnar" (ursäkta mina amatörtermer) och man kom fram till att de flesta var rätt överskattade som vapen, även om de såg snygga ut på film. Mot provdockan var testvärderna överaskande svagt. De flesta asiatiska pyjamassporterna fick rätt dåliga testresultat, även de som hade blankvapen eller pinnar som hjälpmedel. De ursnygga tredelade pinnarna var så dåliga att utövaren var mest upptagen med att inte slå sig själv. Med höghastighetskameror visade man att det var fårvånansvärt ofta pinnarna var milimeter från att slå knock på ägaren själv. Och när man fick en träff på fienden så var kraften svag och gav nån sorts rekyl så pinnen studsade tillbaka på den som utdelade slaget.

Dock var man överens om att samtliga slag som var dödliga hade en sak gemesamt. Samtliga slag tog sats redan från golvet och lade kroppens hela tyngd bakom slaget. Och slagskämpens tyngd spelar roll. Dock fans ett slag som var rätt livsfarligt som enbart var fråga om teknik. Det var nån sorts ninjafigur som svingade sin knytnäve rakt mot hjärtat och träffen liknar den som man använder när man försöker häva hjärtstillestånd.

Kul, men det verkar finnas rätt gott om myter och legender kring kampsporter.

Postad
va fan får jag en varning för att jag sensurar mig själv och mr high lander inte får något för sin FFS. Det dära med att boxning ska vara snabb och uthålig vs tungvikt ger fel bild, att boxning ska vara så brutal även om till vissa delar är det. det är mer boxning i lättvikt än i tungvikt helt enkelt.

FFS e inte ett personangrepp.

Varfor e det "mer boxning" va avgor vad som e "boxning"? Det ar helt onodigt att diskutera da det e sa subjektivt.

Tjejfotboll e inte riktigt fotboll da de inte ar lika bra som killar!

Andreas Isaksson e en vardelos fotbollspelare for att han inte gor nagra mal!

Du analyserar inte filmen.

Jag tycker om Gudfadernfilmerna aven fast jag inte tycker om Coppolas ideologier som laggs in i filmerna.

Det handlar inte om att tycka vad som e "ratt eller fel" nar man analyserar film. Du tycker inte om filmen for da inte haller med en karaktar, det e inte en analys.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...