K R Films Posted June 17, 2007 Posted June 17, 2007 När man laddar in klipp från ett DV-band, så får man ju allt i ett stort enda klipp om man inte sitter och pausar och stoppar osv. Finns det inget sätt att dela upp den långa klippet så allting blir lite smidigare? 0 Quote
Max_H Posted June 17, 2007 Posted June 17, 2007 Skulle underlätta om man visste vilket program du körde... /Max 0 Quote
Eibon Posted June 18, 2007 Posted June 18, 2007 Du kan logga materialet så du sätter in/ut punkter och döper klippen innan du börjar rulla in materialet. Då kan du gå o göra annat under tiden den loggar in. Andra alternativet är att tanka hela bandet sen göra subclips där du också väljer in/ut punkt och döper själv. Dock så ligger själva materialet på din hd som en enda stor fil. Det är väl vad du kan göra i princip, sen beror det ju som sagt på program hur du går till väga. 0 Quote
jbergman Posted June 18, 2007 Posted June 18, 2007 Investera i Scenalyzer Live (http://www.scenalyzer.com/main.html). Billigt och bra. /Jakob 0 Quote
Vandraren Posted June 18, 2007 Posted June 18, 2007 Öppna manualen du fick med programmet när du köpte det. Leta efter "scene detection" i manualen, så löser sig problemet 0 Quote
bengtb Posted June 18, 2007 Posted June 18, 2007 I iMovie HD på Mac går det automatiskt. I Final Cut Pro också förutsätter jag... 0 Quote
megawatti Posted June 19, 2007 Posted June 19, 2007 I premire och programet WinDV delar de up de automatiskt. WinDV är 35kb stort, mer behövs inte för att föra över 1or och 0or till samma sak :) 0 Quote
ronnylov Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 Precis, WinDV är gratis och jag tycker det funkar lika bra som scenalyzer live, eller bättre faktiskt för WinDV är stabilt och bra helt enkelt! WinDV kan alltså automatiskt splitta upp varje scen för sig. Programmet använder sig av tidkodsinformationen och när det upptäcker en diskontinuitet (d.v.s. när man slutat filma ena scenen ett visst klockslag och påbörjar nästa ett annat klockslag) så splittas filen och en ny fil skapas för nästa scen o.s.v. 0 Quote
Biljetten Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 Min erfarenhet är att långa klipp är skit fån början till slut, speciellt om det är långfilm osv. Dels på grund av översikten, vart var det där fina fiskmåsklippet nu igen vid 01:50;29 lr efter fem minuter?? Sen behöver man sällan ALLT man filmat, det tar bara onödig plats på hårdisken. Det beror på vilket program du kör, men vad jag vet så har alla proffsprogram in och ut punkter. Gör en logg, det är verkligen värt det... 0 Quote
Eibon Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 jag brukar ta varenda filmad sekund, fanns ju nån anledning till varför man filmade det. Man vet aldrig när man kan behöva den bra blicken från en tagning som annars va skit och ur fokus men just den grejjen funkar. Då är det jobbigt o börja bläddra o spola o kolla. Tar bort materialet då filmen e klar o utbränd o kopierad tll band osv. 0 Quote
Biljetten Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 Det jag menar är att det är onödigt att fånga 7 tagningar om det bara är två som är bra?? Det sparar ju massor med jobb om man tar beslut redan när man loggar. Men om man nu vill ha ALLA klipp så är det fortfarande bättre att döpa och fånga dem individuellt, man kan ju tom skriva egan kommentarer typ ur fokus men bra ljud etc. En annan bra anledning är ju om filen blir korrumperad och du måste dumpa ett klipp lr en sekvens, då blir inte hela projektet påverkat. 0 Quote
Eibon Posted June 21, 2007 Posted June 21, 2007 Ja har man brist på plats får man väl välja. Men det jag menade är att från dina 7 tagningar så plockar du 2 som är bra rakt igenom oftast. Men sen då du sitter o klipper så kanske du bara har med väldigt lite från en vinkel tex, och just den biten var bättre i en annan tagning som i övrigt inte var bra eller hade andra problem. Det jag menar. 0 Quote
Recommended Posts