Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har funderat på det här med salpeter blandat med socker för att få rök. Men om man vill göra så att röken kommer direkt ur pipan på geväret. Hur gör man då? om det nu går.

Postad
Jag har funderat på det här med salpeter blandat med socker för att få rök. Men om man vill göra så att röken kommer direkt ur pipan på geväret. Hur gör man då? om det nu går.

Det är lättast att lägga till det digitalt, tex genom ett effektprogram som AE, dvs om du har tillgång till det.

Postad

Som sagt så kan du göra det enkelt i AE, annars kan du väl lägga det man skulle blanda (salpeter blandat med socker) i pipan, inte så svårt:)

Postad

Jo men att anta salpetern i pipan utan att det syns är ganska svårt. Plus att jag har inte AE, går det att ladda hem för det är ganska dyrt.

Postad

Definiera "riktig krutrök". :)

Om du menar krutrök som ifrån moderna vapen så är det görbart digitalt (dock inte med tjock socker/salpeter-rök), även på amatörbudget - det finns en anledning till att moderna krut betecknas som "röksvaga" (eng. "smokeless"). :)

Om du däremot menar krutrök som svartkrutsrök så blir det svårt att lägga till den digitalt, i alla fall om du vill få det att se realistiskt ut - beroende på vad man skjuter så får man en tjock rökjet som varierar från "stor" (ex. ett klassiskt slaglåsgevär ifrån Amerikanska Inbördeskriget) till "åt helvete stor" (luntlåsvapen, kanoner), som sedan är en djävel på att ligga kvar och blåsa åt alla håll utom det man vill. :)

Socker/salpeter kan definitivt fungera för att visa efterverkningarna av svartkrutseld (rök som blåser över ett slagfält), men förutom att bygga någon slags helvetesmaskin som blåser ut en lagom mängd med tryckluft så ser jag det inte som ett så realistiskt mål att att få att se ut som en avfyrning tyvärr... (går förstås alltid att lösa med lite kameratrixande, om inte filmen kräver att man får se vapnets mynning/lås vid avfyrningsögonblicket)

Postad

Nuförtiden går det inte, då man inte längre kan köpa smällare men jag kommer ihåg när man som grabb la en liten smällare i pipan på knallpulverspistolerna. Det small högre än knallpulver med rök och hela videvippen. Annars var ju ollonpistoler rätt läckra. Small som tusan och om farsan borrade upp pipan kom det ju en bra flamma ut ur pipan, med tillhörande rökpuff. Men nu finns det restriktioner hur högt leksaker får smälla. För 30 år sen var reglerna lite mer liberala.

En mer seriös fundering: Jag hade korkpistoler som grabb. Om man lade potatismjöl i pipan innan man satte på korken small det med rök värre än en piratpistol. Såg djädrigt ballt ut. Man nästan försvann bakom rökpuffen.

Postad

JAg ska npg testa det där med kamertrixande. Jag behöver inte filma när själva skottet avfyaras. Man kan höra det och sedan filma där det avfyrats och då tänt på salpetern.

Postad

Min brorsa sysslade förut väldigt mkt med levande rollspel aka lajv.

På dom lajven då det fanns flintlås o andra djävulskap så körde dom med replikor på såna vapen med fungerande mekanism

( alltså att hanen slår i plattan elr va det heter. inte duktig på sånavapen :P)

Nåväl. Där hade dom lagt en så kallad knallkork. ( på plattan där hanen slog ner)

Den small då när hanen slog ner i den. Plus att det kom rök. Dock inte ur pipan men det kom en hel del vill jag minnas och om man filmar det från rätt vinkel kan man gott och väl förstå vad som händer.

Knallkorkar vet jag inte om dom säljs längre. men man brukade hitta dom i fiskebutiker.

( nåt med när man fiska på vintern så skulle den smälla när den nudda botten för man skulle fatta att betet var där nere elr nåt)

Men du kan ju alltid fråga i en fiskebutik? nu vet jag dock inte om man måste vara 18 elr nåt för att köpa dom men men. :D

Postad

Jag testade att göra en sådan här effect. Jag tog ut de vita krutet ur två tjutraketer och la de i ett smalt stålrör som var packat från ena hållet.

Sen så smällde jag detta med greenscreen bakgrund och kunnde då keya ut de gröna och lägga in rök explosionen i de klipet ja ville andvända.

Jag kunnde inte fixa något större vapen så jag fick ta vad ja hade. Ser lite överdrivet ut. men de är alltid kul o överdriva lite:)

se klippet här:

http://www.filefactory.com/file/6e2348/

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...