Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag köpte en begagnad dv kamera för ett par veckor sedan. Har försökt koppla in den till datorn med både firewire och usb, men datorn säger bara "En USB-enhet känns inte igen". :-(

Jag har Windows XP och kameran är en JVC GR32-E. Har försökt koppla in den på jobbet med Firewire och då fungerar det som det ska, så det verkar vara nåt fel på min dator då... men vad?!

Postad

jag hade samma problem med min kamera men det visade sej vara en inställning i kameran som man var tvungen att välja som hette nånting med " tillåt usb " eller nått liknande, nu vet jag ju inte om det är samma för dej men hoppas det hjälper...

Postad

Om du ska föra över från DV-band så går det endast via firewire. Ingen ytterligare drivrutin behövs om du har ett fungerande fw-kort.

Om du ska föra över från minneskortet i kameran så gör du det via USB och då behövs rätt drivrutiner. Ladda ner dem från tillverkarens hemsida om de inte följde med.

Postad

En lurig sak är för de som är vana med USB utrustning att datorn nästan alltid berättar att den funnit ny hårdvara.

Det är inte så med en Fire Wire. Fire Wire har ett protokoll som ligger under nätverk 1394-anslutning (kolla att du har denna anslutning under "Nätverksanslutningar"). Har du ett redigeringsprogram så kan Windows fråga om det är det som ska användas i en popup ruta. Man Windows kan lika gjärna vara inställt på att inte visa denna popup och då märker man inget när man kopplar in kameran via Fire Wire. Men om du öppnar redigeringsprogrammet och väljer "capture" så borde du kunna styra kameran från datorn och se vad som finns på bandet.

En annan tråkig sak är att Fire wire kopplingen kan bränna ihop. Då funkar det inte så klart. De flesta tillverkare av kameror skriver i sina instruktioner att både dator och kamera ska vara avstängda vid i och urkoppling av Fire Wire.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...