ordell Postad 4 juni 2007 Postad 4 juni 2007 hej alla! ska spela in lite film, med skådisar o shit, de står mellan att hyra HDV för 1000 kr per dag eller att köpa en super 8, va ska man välja? kan man filma snyggt med super 8, hur är ljudet? med HDV är ljudet perfa ialf (har jobbat lite med det innan) själv HATAR jag det digitala bilden, tycker det är semester 97 fast super 8 kanske är porrfilm 77, eller? aldrig sett super 8 merän små filmer på youtube så jag vet inte riktigt va ska man välja tycker ni vi ska välja?? 0 Citera
Team_fagott Postad 4 juni 2007 Postad 4 juni 2007 hej alla! ska spela in lite film, med skådisar o shit, de står mellan att hyra HDV för 1000 kr per dag eller att köpa en super 8, va ska man välja? kan man filma snyggt med super 8, hur är ljudet? med HDV är ljudet perfa ialf (har jobbat lite med det innan) själv HATAR jag det digitala bilden, tycker det är semester 97 fast super 8 kanske är porrfilm 77, eller? aldrig sett super 8 merän små filmer på youtube så jag vet inte riktigt va ska man välja tycker ni vi ska välja?? Super 8 har inget ljud! Du spelar in på md/mp3 eller dat eller dyl. Super 8 är urläckert, men kräver en hel del kunskap för att få det bra. Kolla min signatur så hittar du bra länkar. En 8mm filmkamera med suvärn optik kan man få för en spotsyvel idag. Filmn ioch framkallning kostar en del. Men det kan det vara värt tycker jag. Bästa sättet är att prova sig fram. Ett alternativ kanske skulle vara 16mm om budget tillåter. 0 Citera
Tomtebo Postad 4 juni 2007 Postad 4 juni 2007 Jag säger, filma med Hdv Blir betydligt mycket lättare för dig en filma med super8. Först av allt, måste man ha film till super8, sedan bör du inte under eller överexponera filmen. sedan kostar framkallning och scanning av super8. HDV kameror som spelas in på HDV-band är ju betydligt lättare för dig. billigare dessutom! 0 Citera
StenR Postad 4 juni 2007 Postad 4 juni 2007 En bra super8-kamera är inte gratis heller. En dålig billig super8-kamera ger dig oskarpa, småskakiga bilder... 0 Citera
Team_fagott Postad 4 juni 2007 Postad 4 juni 2007 Fast alternativet var ju att hyra för 1000 kr per dag. en s 8 för 2-3tusen knäcker ju :) 0 Citera
ordell Postad 4 juni 2007 Författare Postad 4 juni 2007 men hur funkar bra ljudispelningsutrustning då? o var kan man köpa det? 0 Citera
00Bengtsson Postad 4 juni 2007 Postad 4 juni 2007 men hur funkar bra ljudispelningsutrustning då? o var kan man köpa det? Mikrofon till laptop har väl alltid funkat? 0 Citera
Team_fagott Postad 4 juni 2007 Postad 4 juni 2007 Mikrofon till laptop har väl alltid funkat? Funkar iof. Fast jag skulle nog föredra en md eller mp3 spelare med en bra mic. Finns att köp överallt där man säljer teknik prylar. Se till att den har mic in bara (Att det står "inspelnigsbar" är ingen granti för detta) Men som sagt läs på om formatet innan du bestämer dig. Men när du väl börjat lära dig kommer du att vara fast ;) 0 Citera
Max_H Postad 4 juni 2007 Postad 4 juni 2007 De flesta laptops har ju, brusmässigt sett, rätt värdelösa ljudkort dock... /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.