Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det var en uppgift i plugget: gör en musikvideo till valfri musik.

Jag gjorde en video till The White Stripes låt Seven nation army.

Videon har inte mycket med låten att göra, ville mest göra lite roliga saker i AE, blev hyffsat tycker jag, vad säger ni??

Filmen hittas här:

http://82.182.85.83/video/sevennation.html

Filmen är tyvärr i windowsmedia format, får inte ordning på divx exporting från premiere, nån som kan?

Posted

Du, vet du vad copyright är??...

Jaja, iallefall.

Jag kan inte säga mer än att jag verkligen diggar detta, men jag är ett stort Michel Gondry fan med. Jag tycker idén är helt fantastisk, men det är ju faktiskt inte din egen idé. Du har gjort ett kanonbra jobb iallefall men nästa gång du gör något i denna stilen, tänk på:

copyright, att ha en egen idé, ljussättningen , höjden på kameran, kamerarörelse. Om du bara gjorde detta för att testa lite grejer, inte seriöst, så har du verkligen lyckats bra. En applåd!..

Posted

Ljudstaplarna gjorde jag genom att spela låten i winamp och sen "filma" skärmen med hjälp av ett litet program jag hittade, hette visst ACA Screen Recorder.

Sen klippte jag ut ljudstaplarna och ändrade lite med färgerna så jag fick den i svartvitt (det är ju lite skräp i bakgrunden i winamp).

Sen när du har de vita ljudstaplarna med svart bakgrund så är det bara att placera på valfritt ställe, perspektivet fixade jag till med Basic 3D filtret i AE, inget konstigt, bara att vrida å vända lite grann. Den svarta bakgrunden till staplarna togs bort genom ett "blending mode" i AE, tror det var lighten...

Och ja, jag känner till copyright...men jag är ju lite dålig på dom där reglerna, men är det inte snällare om man gör det i skolan? Alltså för utbildningssyfte eller vad det heter, rätta mig om jag har fel.

Posted

Föresten, vem är Michel Gondry? Jag antar att det är han som har gjort Ball and Buiscit videon för den har jag ju mycket riktigt sneglat på.

Posted

Ball and buiscit kanske var fel...är det kanske the hardest button to button då?, det är en white stripes låt från elephant. Den videon går varje fall ut på att man har en massa trum-set och grejer som flyttas i takt med musiken. Jag har ju sett den där legovideon också, sjysst också.

Gillar också grejerna som Chris Cunningham gör...jävligt snygga videos. Har inte gjort till så stora band förutom en video till Madonna (Frozen), för övrigt hans sämsta video vilket han själv verkar tycka också. Iförsig, han har gjort en video till Björk också, hon får ju anses vara ganska känd, hehe, låten heter All is full of love och videon är underbar, Björk som robot!! Chris Cunningham är för övrigt mannen bakom robotarna i filmen AI, synd bara att kubrick inte hann klart...

Posted

Det finns ingen för fincher. De har planer på att släppa dvd'er med svenska Jonas Åkerlund, Amerikanska geniet Mark Romanek - en annan av mina favoriter. Mer info kommer om det här. Håll ögonen öppna på : http://www.directorslabel.com/ .

All is full of love är en av hans bästa videos tycker jag.

Posted

Har Spike Jonze-DVD:n och funderar på att skaffa mig Gondrys (som jag tycker verkar vara den bästa). Det jag har sett av Cunningham föll mig inte riktigt i smaken. Det var lite för....... osmakligt helt enkelt =)

De tre boxarna verkar ju i alla fall sålt kanonbra så det vorde konstigt om de inte tryckte upp fler.

Posted

Du har säkert sett aphex twin videorna...dom kan jag hålla med om är osmakliga, framför allt windowlicker...

Du ska se: portishead - only you, leftfield - Afrika Shox, Squarepusher - Come on my selector, björk - all is full of love, alla är bra videos tycker jag