Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bara en undran.

Kan man göra så att vi har en liten oskriven lag, som säger att om man laddar hem någons manus, så kommenterar man det?

Det måste självklart inte vara så långa och matnyttiga kommentarer som vissa, men i alla fall ett par rader vore trevligt, peppande, inspirerande. Eller kanske nedslående... men det måste man väl ändå vara beredd på om man lägger upp manus.

En idé bara.

Postad

Låter fint :)

Zoetrope, där var man tvungen att kommentera, och dessutom kommentera förnuftigt och genomtänkt för att själv lägga upp manus. Då blev man garanterad att få minst några vettiga och förnuftiga kommentarer på det man själv lade upp. Men som sagt så är usa lite större än pluttiga vi :)

/jon

Postad

Självklart ska det inte vara direkt tvingande. Men om man laddat hem ett manus och läst det, så är faktiskt inte steget så långt till att tycka något och skriva ner det. Det gäller bara att orka...

Postad

För min del är det just att läsa det som är det jobbiga. Ju längre manus, ju osannolikare är det att jag läser det om det inte redan på första raden är bra. En motprestation av den som lägger upp manuset är att skriva inlägget så att man lockas börja läsa manuset. Nu kanske någon säger att man borde läsa andras manus, men spricker det redan här så är det svårt att få någon att titta på den färdiga filmen med.

Men om ni vill, kan jag kommentera "jag orkade inte läsa"?

Postad
För min del är det just att läsa det som är det jobbiga. Ju längre manus, ju osannolikare är det att jag läser det om det inte redan på första raden är bra. En motprestation av den som lägger upp manuset är att skriva inlägget så att man lockas börja läsa manuset. Nu kanske någon säger att man borde läsa andras manus, men spricker det redan här så är det svårt att få någon att titta på den färdiga filmen med.

Men om ni vill, kan jag kommentera "jag orkade inte läsa"?

Men om man inte tar sig igenom det, trots goda föresatser, så kan det ju ändå vara av vikt att man får veta litegrann varför. "Det var ologiska karaktärer och/eller handling; det var idiotiskt formaterat (den kommentaren är vanlig); det var inte intressant/jag blev less".

Man kanske inte ska ladda hem ett manus om man inte har för avsikt att läsa alltihop. Om man inte blev inspirerad av första inlägget, varför då ladda hem det? När jag ser att 42 laddat hem mitt manus, så är det lite synd att bara fem har kommentarer att komma med.

Att få feedback är ju huvudsyftet med att man lägger upp ett manus.

Och det räcker med "det var kasst/roligt/tråkigt/fint/bra/löjligt... ". Långa motiveringar varför är trevlig bonus! ;)

Postad

Jag kan bara tala för mig själv. Jag laddar inte hem manus som är på 100 sidor och inget i inlägget lockar till att läsa manuset. Och om jag lockas att ladda ner det, kanske föresatsen är att läsa det vid senare tillfälle, men tillfället aldrig kommer. Men det jag laddar ner och läser brukar jag kommentera.

Fast jag tycker inte formateringen är det sämsta med de manus jag läser utan att de flesta manus faktiskt inleder med så otroligt dåligt anslag och sida upp och sida ner med totalt ointressant dialog. Jag börjar känna mig som en stumfilms-filmare när jag ständigt klagar över att det är för mycket dialog. Rena radioteatern.

Postad

Generellt kan man säga att det finns två kriterier som måste uppfyllas för att jag skall kommentera ett manus: 1) att det finns något jag gillar i manuset, och 2) att jag känner att jag kan bidra med något.

Lejonparten av de manus jag laddar hem från voodoo läser jag bara en sida eller två av för att sedan slänga. De är helt enkelt svaga på för många punkter. De är inkorrekt formaterade, de är dåligt skrivna, de innehåller kamerainstuktioner till höger och vänster och framförallt verkar handlingen ointressant. I det läget orkar jag sällan kommentera. Ibland gör jag det emellertid i alla fall för att förklara varför jag inte lyckades ta mig igenom manuset, varpå ofta följer en sur kommentar från manusförfattaren som tycker att man är en dryg typ...

Ytterligare en aspekt som kan vara avgörande för huruvida jag kommenterar ett manus är om författaren framstår som ambitiös och seriös. När en trettonåring postar ett pickadollskjutarmanus och säger att det här skall han spela in med polarna nästa vecka så känns det inte meningsfullt att kommentera.

Så, sammanfattningsvis kan jag väl säga att jag inte köper idén om den oskrivna lagen. Jag tror att det bästa man kan göra är att själv kommentera så mycket som möjligt och hoppas att andra följer efter.

/Jakob

Postad

Visst. Hädanefter ska jag, varje gång jag laddar hem ett manus, också kommentera det efteråt. Och det kan ni räkna med! ;)

Hellre dryga kommentarer än inga kommentarer. Man lär sig inget med en massa ja-sägare (jas-ägare?) omkring sig. Och i mitt fall ska jag försöka linda in drygheten i konstruktivitet.

Om det är uppenbart att det är ett par trettonåringar som snott ihop ett pang-pang manus att filma med polarna, då laddar jag inte hem det. Simple as that! :)

Postad

Den bästa manusförfattaren som någonsin visat sig i Kolla mitt manus försvann på grund av att för få kommenterade. Själv är jag väldigt dålig på att ens ladda ner andras manus. Bara en massa kortfilmsmanus med tråkigt visuellt berättande känns det som tycker jag.

Postad
Själv är jag väldigt dålig på att ens ladda ner andras manus. Bara en massa kortfilmsmanus med tråkigt visuellt berättande känns det som tycker jag.

Hur vet du det, om du så sällan laddar hem? ;)

Kommentera manus, och ditt manus skola bliva kommenterat. :)

Postad

Nåja, jag skall försöka läsa manus så gott jag kan. Hoppas bara att folk inte känner sig totalsågade då jag misstänker att jag kan kritisera lite väl mycket. Men om jag har mycket kommentarer betyder det inte att jag tycker det är dåligt. Snarare tvärtom, om jag kommenterar mycker beror det på att jag gillar manuset.

Postad
Hur vet du det, om du så sällan laddar hem? ;)

Hehe. Jag läste slumpvist valda manus förut men slutade när jag fick det nämnda intrycket.

Kommentera manus, och ditt manus skola bliva kommenterat. :)

Ska ta och göra det. ;)

Hoppas bara att folk inte känner sig totalsågade då jag misstänker att jag kan kritisera lite väl mycket.

Man kan aldrig kritisera för mycket. Så länge man kan kritisera så finns det saker att förbättra. Tar kritiken slut, ja då, då har man ett vinnande manus.

Postad

Kul. Jag tycker det känns som att manuskommenterandet fått ett uppsving efter att jag postade den här tråden. Kanske en tillfällighet, kanske inte.

Hur som helst - skoj! :)

Postad
Kul. Jag tycker det känns som att manuskommenterandet fått ett uppsving efter att jag postade den här tråden. Kanske en tillfällighet, kanske inte.

Hur som helst - skoj! :)

Jag tippar på att det definitivt inte var en tillfällighet.

• 1 år senare...
Postad

Ja förstår tanken. Kan inte vara kul att se att ett dussin har laddat ner men ingen kommentar. Men många gånger så… märker jag att det är flams och trams, någon ”unge” som har skrivit något på taskig engelska bara en massa pang pang och ingen handling alls annat än att folk är ”coola” så… Jag vill inte säga fel saker (vilket jag lätt gör, folk brukar bita huvudet av mig på andra forum/communities då det gäller noveller och liknande) så att någon tappar lusten att skriva. Att säga, du kan inte stava, karaktärerna är tråkiga, det är ingen handling och dialogerna är dåliga hjälper väl knappast? Jag vill inte att någon ung (känns som lite äldre personer kan ta lite mera ”skit” än andra) person (eller någon vuxen för den delen) ska vara rädd för att posta saker bara för att jag har råkat säga något. Jag försöker vara snäll och förklara så tydligt jag kan vad det var jag inte gillade (men jag är ganska flamsig) men en del människor är väldigt känsliga.

(fast det enda jag gör här på forumet är att läsa manus, jag rör mig knappt bland andra trådar)

• 4 veckor senare...
Postad

Kommentarer på ens manus är livsviktigt, så nu har vi startat en manusgrupp för alla som bor i Stockholm som vill ge och få kommentarer på manus, face-to-face.

Vårt första möte är 5e november kl 19 på Tennstopet vid Odenplan i Stockholm. Alla ni som skriver på något och är redo att ge kommentarer är välkomna.

Gå med i gruppen och kom till mötet så vi kan få igång en bra diskussion om våra manus.

http://groups.google.se/group/filmmanusstockholm

Välkomna,

Mårten

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...