Gå till innehåll

Varför köpa?


Bleckert

Recommended Posts

du pratar fortfarande från en professionell vinkel och dom flesta som slänger upp filmer här är inte proffs så dom saknar ibland kunskap om hur det funkar "på riktigt" och har inte dom behoven heller av att spara pengar på inspelningsdagar utan vill jobba i sin egen takt på dom kvällar och helger dom kan när dom har tid över från sitt vanliga jobb/skola.

 

jag kan hålla med om att priserna för en kamera på 20-30 lök är overkill men inte bilden en sån kamera ger.

 

planering, storyboard, inspelningsscheman e viktigt men det är mycket att lära sej och det är därför det finns skolor för det. det är inget som man fattar det första man gör när man sätter igång som amatör. det tar tid att lära sej och det gör man inte genom att hyra en massa grejer, göra allting helt fel, lämna tillbaka grejerna, hyra det igen, försöka lära sej grejerna, göra allt fel igen, lämna tillbaka, hyra igen, kanske göra nåt rätt resten fel, lämna tillbaka etc. det krävs fan ett geni som kan gå från att aldrig ha hållt i en kamera ena dagen till att andra dagen hyra all utrustning och kunna allt perfekt och spara in 30 lök på det. det tar tid att förstå varför man använder vissa grejer på en inspelningsplats. det tar tid att förstå att det inte bara är en kamera som behövs för att göra en film. det tar tid att förstå vad det är för skillnad på dv, hdv och film, och det tar tid att upptäcka sina behov så till dess så är det bara spara ihop och köpa en kamera och latja. amatörfilm ska inte styras av några begränsningar utan ska vara fritt för expriment

Länk till kommentar
Share on other sites

om man vill se det från en lite proffsigare vinkel så handlar om att få ut så mycket som möjligt för varje krona men samtidigt ha så bra utrustning som möjligt.

 

ja, jag pratar om halv/profsnivå pga att det är där jag tror en del av medlemmarna på forumet siktar och för att försöka förmedla för dem som inte har så stor koll på hur det funkar.

 

Rabies skrev:

jag kan hålla med om att priserna för en kamera på 20-30 lök är overkill men inte bilden en sån kamera ger.

 

Grejen är att om du sätter en så fet kamera i händerna på en amatör som bara latjar lite så är det som att sätta en formel1 bil i händerna på någon utan körkort.

 

det jag ville säga från början var att det är onödigt att köpa en superfin kamera innan man behärskar konsten alls, bättre att köpa en billig enklare kamera för du kommer aldrig utnyttja kapaciteten av den.

 

med andra ord vill jag säga till folk att de inte ska kasta ut så stora pengar innan de vet vad de sysslar med, man måste lära sig gå innan man kan springa maraton.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har gjort det misstaget flera gånger att köpa billiga grejer som int ehar funkat som dom ska. köpte en airbrush för några hundralappar när jag skulle börja måla och den funkade inte som den skulle så det blev mest skit. snålade på mikrofoner och mixerbord när jag började lira musik så det lät skit. när saker låter och ser ut som skit så tröttnar man. jag säger tvärtom: spara ihop pengar och köp nåt vettigt. då tvingas man att lära sej det med för att det inte ska va bortkastade pengar. min första gitarr sparade jag ihop till en lite dyrare fender, istället för att köpa nåt halvfabrikat-paket, och den har jag kvar än idag 13 år senare och den låter lika bra som nånsin. grymt bra köp. är man intresserad så spara och köp vettiga grejer. om det inte spelar nån roll som semesterkamera eller whatever köp begagnat det billigaste.

Länk till kommentar
Share on other sites

En gitarr är iofs lite skillnad, de ändrar sig dock inte så mycket, speciellt inte de finare märkena dom fender, gibson m.m.

 

Begagnat är jättebra! jag köpte min systemkamera begagnad. den har funkat fint nu i ca 1.5 år som jag har haft den men nu är jag ute efter en nyare bättre modell. jag köpte (relativt) billigt i början för att lära mig och nu när jag kan går jag på det tyngre grejerna. men som sagt för att spela musik behövs en gitarr och en stärkare, för att ta en bild behövs en kamera men för att spela in film krävs en hel vetenskap och mängder av olika teknisk utrustning, inte bara en kamera!

 

som amatör kan du göra lika bra filmer med en kamera för 5000 som med en som kostar 30 000. det är kunskap och erfarenhet som gör att du kan göra bättre filmer och utnyttja kameran för 30 000.

Länk till kommentar
Share on other sites

det krävs åtskilliga år av övning och kunskap för att kunna lira gura med. man blir ingen mästare för att man har en gitarr och en stärkare, men att ha bra grejer som låter bra eller ger bra resultat motiverar en mer än att få skräpigt resultat och saker som låter skit hur mycket man än skruvar

Länk till kommentar
Share on other sites

det krävs åtskilliga år av övning och kunskap för att kunna lira gura med. man blir ingen mästare för att man har en gitarr och en stärkare, men att ha bra grejer som låter bra eller ger bra resultat motiverar en mer än att få skräpigt resultat och saker som låter skit hur mycket man än skruvar

 

Frågan är om det är värt 30 000, vilket i mina ögon är väldigt mycket pengar för en glad amatör!

Länk till kommentar
Share on other sites

ja de e ju upp till var och en att bestämma. hade jag haft pengarna hade jag lugnt lagt 300 lök för att kunna sitta och leka hela dagarna. nu har jag inte det så får köra med min mobilkamera så länge tills jag löst det. jag skulle i alla fall inte hyra nåt för går det åt helvete på en inspelningsdag så har jag ännu mindre att lägga på att reparera det. då försöker jag hellre låna en cam

Länk till kommentar
Share on other sites

håller med det mesta som skrivs...produktionen som jag håller på med nu filmar jag med en kamera som jag lånar från skolan...istället för att använda "semester-kameran" kan jag låna en proffsig canon-kamera...problemet blir att man är extra försiktigt..säger inte att man är otroligt våldsam när man kör med sin egen, absolut inte...men jag vågar inte göra allt som jag egentligen vill :D men låna om man kan..tjänar pengar...!

Länk till kommentar
Share on other sites

Allting handlar om prioriteringar.

 

Om man bara filmar lite för att det är kul så kanske det inte är så stor anledning att köpa en dyrare kamera, men vill man satsa och lära sig så är det bättre att äga en kamera.

 

Med en egen kamera kan du filma hur mycket du vill och framför allt testa kameran och alla inställningar, och dom är många numera på Prosumer kameror.

 

Om du bara hyr en kamera då och då så lär du dig inte hur du ska krama det mesta ur den.

 

Jag har sett bilder av samma kamera men av olika filmare och det är som att se bilder från två helt olika kameror.

Den ena hade lärt sig att krama det mesta ur den och den andra visste inte hur man gör för att plocka ut allt som kameran kan.

 

Ett mycket bra exempel är han som filmade I bondens tid och Hästmannen.

 

Han visste hur han skulle filma med sina kameror och det lärde han sig genom att filma med sina eget köpta kameror.

 

Om han bara hade hyrt en kamera då och då så hade resultatet varit helt annorlunda.

 

Det ligger en sanning i utrycket: Det är personen bakom kameran som gör bilden.

Och det enda sättet att få erfarenhet är att filma och utvärdera vad man filmat i lugn och ro.

Det kan man göra om man har en egen.

 

Allt handlar om prioriteringar

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...