Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har funderat på att beställa en Canon XL2 från USA för priset 23 668 kr och då är även frakten inräknad. Jag har kollat runt lite på forumen här och har upptäckt att det endast säljs NTSC kameror i USA, stämmer detta och går det inte att ändra i kamerans inställningar?

Hur är det med tullavgifterna, vad brukar de ligga på?

Är det värt att beställa den från utlandet istället för att köpa den i Sverige, eller rättare sagt fungerar den ens i Sverige?

I paketet följer det även med : 3 filter, videolampa, Aluminuim väska, Bärväska, 10 MiniDV skivor, Rengörings-kit, ett stativ, en vidvinkelslins och en telelins.

Säljs på denna adress: http://cgi.ebay.com/Canon-XL2-MiniDV-Digital-USA-Camcorder-PRO-PKG-XL-2-NEW_W0QQitemZ130112655153QQihZ003QQcategoryZ20330QQcmdZViewItem

Tack på förhand! /Emil

Posted

Plus tull på 7 eller 14 procent beroende på om kameran har dv in eller ej.

Så vitt jag kommer ihåg går inte XL2 att växla mellan PAL/NTSC, är inte tok-säker dock. XL-H1 går (också om jag kommer ihåg rätt) att lämna in för "upplåsning". Sonys HDV-kameror Z1, A1 och V1 är växlingsbara mellan PAL/NTSC.

/Max

Posted

Kameror fastnar alltid i tullen så priset är inte långt från vad du kan hitta i Sverige, Och ja. NTSC är standarden i USA jag har dock hört att man kan skicka in den till en Canon certifierad verkstad som kan uppgradera den så att man kan växla mellan NTSC och PAL, Denna uppgradering kostar runt 7-10 tusen kronor dock så slutsumman blir ju väldigt hög.

Posted

Tack för alla svar. Har nu funderat lite och kommit fram till att jag kommer komma billigare undan om jag köper från Tyskland, alltså inom EU. Inom EU betalas ingen tull om jag har uppfattat det rätt?

Prister är lite dyrare där, men då blir slutpriset långt under 30 000.

Tack för hjälpen ännu en gång=)

Posted

Jag tror innan, men är inte 100% säker. Och det där med 7 eller 14 beror på hur säljföretaget fyller i blanketterna (och det är bla här Global Media "fuskar" fram sina bra priser - dom anger oftast det lägre priset fast tullen egentligen kan/ska ta ut det högre).

/Max

Posted

Om du köper inom EU betalar du ingen svensk tull och

moms eftersom det landets tull och moms redan finns på varan. Om du däremot köper utanför EU tillkommer svensk tull och därefter moms på varan. Alltså kommer svensk moms räknas på varans inköpspris inkl. svensk tull.

Svenne

Posted

Om du köper via postorder inom EU så kan du i vissa fall få betala svensk moms på varan, det beror på hur stor omsättning firman har mot just svenska kunder.

Posted
Tack för alla svar. Har nu funderat lite och kommit fram till att jag kommer komma billigare undan om jag köper från Tyskland, alltså inom EU. Inom EU betalas ingen tull om jag har uppfattat det rätt?

Prister är lite dyrare där, men då blir slutpriset långt under 30 000.

Tack för hjälpen ännu en gång=)

Hej! Vilken sida från tyskland hittade du den på? Vill nämligen också köpa XL2an. Hade också funderat på att köpa den från USA men ni har fått mig o ändra mig.

Tack!

//Yonis

Posted

Passa dig!!!!!!

Den kommer inte från Tyskland

Den kommer från Hong Kong, inte bra.

Du måste titta var säljaren befinner sig, bara för att den annonseras på EBay Tyskland betyder inte att den säljs därifrån

Posted
Passa dig!!!!!!

Du måste titta var säljaren befinner sig, bara för att den annonseras på EBay Tyskland betyder inte att den säljs därifrån

Crap, det såg jag inte.

Tack för att du varande mig. All creds to you=)

Posted
Passa dig!!!!!!

Betyder det att man måste betala plus moms och tullavgift o frakt o alltihopa? Priset står ju i euro och det är en europeisk kamera. Borde inte det vara värt nåt?

Posted
Betyder det att man måste betala plus moms och tullavgift o frakt o alltihopa? Priset står ju i euro och det är en europeisk kamera. Borde inte det vara värt nåt?

Du måste betala hela kalaset Tull moms etc. plus att du har ingen garanti här i EU.

Att priset är i Euro spelar ingen roll, vad som är viktigt är varifrån kameran kommer

Att kameran är PAL och skeppas från Hong Kong betyder att det är en kamera avsedd för "Pacific" området dvs. Australien etc.

Posted
Du måste betala hela kalaset Tull moms etc. plus att du har ingen garanti här i EU.

Att priset är i Euro spelar ingen roll, vad som är viktigt är varifrån kameran kommer

Att kameran är PAL och skeppas från Hong Kong betyder att det är en kamera avsedd för "Pacific" området dvs. Australien etc.

Tack för svaret, betyder mycket. Jag kommer då inte beställa därifrån...

Posted

Det var så lite.

Jag har själv hållt på och jagat billiga priser via internet men efter att ha kollat runt en hel del så köper jag bara inom EU numera.

En sak ska man ha klart för sig när man handlar inom EU är att garantin hos exempelvis SONY annorlunda.

Om du köper den i ett annat EU land så har du ett års garanti men köper du den i Sverige så har du två år.

Kan vara bra att veta

Posted
Jag har själv hållt på och jagat billiga priser via internet men efter att ha kollat runt en hel del så köper jag bara inom EU numera.

Har du tips på nån sajt inom EU med bra priser?